De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd.
Meestal duurt een race zo'n 60 ronden lang. Zijn er veel ongevallen, ontstaat er veel vertraging of is het extreem slecht weer? Dan hanteert de organisatie een limiet van maximaal 2 uur racetijd. De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht.
Elke Grand Prix heeft natuurlijk een eigen circuit met een vaste afstand. Het aantal rondes per Grand Prix kan daarom verschillen. Daarnaast mag een Grand Prix niet langer duren van twee uur. In de praktijk duurt een race gemiddeld 90 minuten.
Het kortste circuit in kilometers op de kalender is uiteraard het circuit in de straten van Monaco, maar daar ga je niet de kortste rondetijd rijden. Daarvoor moeten we terug naar de Grand Prix van Sakhir van 2020.
De afstand van een grand prix is gelijk aan het kleinste aantal rondes dat de 305 km overschrijdt (uitzondering : 260 km in Monaco). Een grand prix mag eveneens niet langer dan twee uur duren. In de praktijk duurt een formule 1-race gemiddeld 90 minuten.
Circuit de Spa-Francorchamps
Het is het langste circuit op de F1-kalender en wordt over het algemeen beschouwd als een van de meest uitdagende. Francorchamps heeft het langste rechte stuk van alle F1 circuits.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Sinds de opening van de beruchte Nordschleife houdt de Nürburgring de wereld in zijn greep. 20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Het stratencircuit van Baku kent het langste rechte stuk van alle Formule 1-circuits. In totaal telt de baan twintig bochten met soms zeer smalle stukken waar net één F1-bolide kan passeren. Toch is het een relatief snel circuit: de coureurs gaan gedurende 56 procent van race 'volgas'.
Het Circuit van Spa-Francorchamps wordt door velen het mooiste racecircuit ter wereld genoemd. Niet alleen analisten noemen dit hun favoriete racecircuit, maar ook de coureurs zelf. Zo gaf Max Verstappen al eens aan dat het zijn favoriete circuit is.
De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
De belasting op het rempedaal is hier 'slechts' 154 kg, bij een vertraging van 295 km/u naar 109 km/u.
De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan.
Het Engelse circuit van Brooklands staat bekend als het allereerste permanente circuit ter wereld.
Met een totaal aantal van 23 bochten zal het circuit van Hanoi het Marina Bay Circuit in Singapore evenaren als circuit met de meeste bochten op de F1-kalender. Een aantal bochten van het circuit van Hanoi zijn voor een deel gebaseerd op secties van historische circuits als Monaco, Suzuka en de Nürburgring.
Toch zijn er wel een aantal circuits te noemen waarbij we tegen de klok in rijden, net als op Istanbul Park. Bekende voorbeelden hiervan zijn: Interlagos in Brazilie, Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten, Imola in Italië en Yeongam in Zuid-Korea.
Formule 1-race
Formule 1-wedstrijden worden gehouden over het aantal ronden dat benodigd is om 305 kilometer en één extra rondje af te werken. In het geval van de Italiaanse Grand Prix betekent dat 53 ronden, in Oostenrijk komen de coureurs vanwege het kortere circuit liefst 71 keer voorbij.
Dit magische circuit is 5,793 km lang telt 11 bochten, veel rechte stukken en korte chicanes. Het circuit symboliseert de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 68 verreden Grand Prix.
Het circuit is gelegen aan de Jeddah Corniche grenzend aan de Rode Zee. Het is ontworpen door Carsten Tilke, de zoon van de beroemde circuitontwerper Hermann Tilke. Het heeft 27 bochten, 16 naar links, 11 naar rechts. Dat is het grootste aantal bochten van alle circuits.