Oververhitting treedt op wanneer een koudemiddel in de gasfase op verzadigingstemperatuur verder verwarmd wordt bij gelijkblijvende druk.
Voor een betrouwbare toepassing wordt vaak een minimale oververhitting van 15 K vereist.
AC-compressoren die beschadigd zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom uw airco oververhit kan raken. Dit is met name het geval als uw airco alleen wordt ingeschakeld en de auto opwarmt wanneer deze is uitgeschakeld. Dit is het meest voorkomende probleem bij AC-systemen.
Het pump down-systeem wordt geactiveerd zodra een lek in de kamers wordt gedetecteerd. Het koelmiddel wordt onmiddellijk verzameld, wat zorgt voor de beste bescherming van eindgebruikers, bewoners en het milieu. Het koelmiddel wordt opgevangen in de buitenunit.
Uitwendige drukvereffening
Overbrengen van de zuigdruk aan het einde van de verdamper op de balg in het thermo- statische expansieventiel teneinde een juiste druk te meten ten behoeve van een goede regeling van de oververhitting.
DX-systeem
Het koudemiddel verdampt direct in verdampers in de bewaring, waardoor de lucht afkoelt. Dit zijn uw voordelen: Een relatief kleine investering. Een laag energieverbruik, omdat verdamping direct in de bewaring efficiënt is.
Oververhitting kan iedereen overkomen. Bij hevige inspanning kan het gebeuren dat het lichaam de overtollige warmte via straling en zweten niet goed kwijt kan. Iemand met oververhitting heeft hoofdpijn en is misselijk. Het slachtoffer kan er erg verhit en rood uitzien, maar kan ook bleek zien met transpireren.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
Er moet minimaal 1,5 bar/25 PSI statische druk in het systeem aanwezig zijn om de compressor te laten werken. Om dat te bepalen moet de statische druk worden afgelezen voordat de motor wordt gestart. Hoge en lage druk moeten bijna gelijk zijn aan beide zijden.
In systemen met lange vloeistofleidingen kan als gevolg van de drukval de vloeistof beginnen te koken. De temperatuur van het koudemiddel is niet veranderd, maar de druk ervan is wel verlaagd. Dit fenomeen wordt flash-gas genoemd.
Slim omgaan met airco
Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft ijskoude luchtstromen en veroorzaakt daarmee vaak verkoudheden. Als je de recirculatiestand gebruikt, bijvoorbeeld om de stinkende uitlaatwalm van je voorligger niet binnen te krijgen, doe dit dan niet te lang.
Het meest voorkomende advies is dat 21 à 22°C de ideale en gezondste temperatuur is voor binnen, het hele jaar door. Dat cijfer zal echter variëren per persoon - bijvoorbeeld een warmere omgeving voor baby's, oudere mensen en mensen die ziek zijn.
De compressor zuigt het koudemiddel (gasvormig) aan en comprimeert het. Daarbij gaat zowel de druk als de temperatuur van het koudemiddel omhoog. In de condensor koelt het koudemiddel af en zal daarbij van fase veranderen. Het warme en gasvormige koudemiddel verandert naar een vloeibare en afgekoelde vorm.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Zet de auto op een veilige plek en controleer het vloeistofpeil. Laat eerst de motor minimaal een kwartier afkoelen met de motorkap open zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Een zonnesteek of hitteberoerte volgt op warmtestuwing. Hierbij treden drie verschijnselen op: een lichaamstemperatuur hoger dan 41°C, bewustzijnsstoornissen en de afwezigheid van zweet. Iemand met deze klachten heeft direct medische zorg nodig. Het klassieke beeld van een zonnesteek komt het meest voor bij ouderen.
Tenslotte is bij aanhoudende hitte uitdroging en oververhitting een risico. In het ergste geval kunnen mensen hieraan overlijden. Symptomen van uitdroging en oververhitting zijn misselijkheid, spierkrampen, uitputting, flauwvallen en bewusteloosheid.
Directe Expansie – Kortgezegd: klimaatsysteem met koudemiddel en expansieventiel. Of uitgebreider: Klimaatsysteem dat een vloeibaar koudemiddel door een expansieventiel expandeert/verruimt. Het geëxpandeerde nog vloeibare koudemiddel onttrekt warmte uit de lucht en wordt gasvormig.
Koel- en verwarmingsbatterijen luchtbehandelingskasten. Koel- en verwarmingsbatterijen in luchtbehandelingskasten zijn bedoeld om de instromende lucht extra te koelen of te verwarmen. Hiervoor worden veelal de volgende batterijen gebruikt.
Absorptiekoeling gebruikt dus warmte om te koelen. Deze techniek werkt met de chemische aantrekkingskracht tussen twee vloeistoffen en wordt op gang gebracht met restwarmte als energiebron.