Belangrijk: engagerende en overtuigende communicatie, de zogenaamde 'persuasieve communicatie', richt zich op het versterken van mensen en onderscheidt zich daarom van: dwingende communicatie die expliciete of impliciete dreigementen gebruikt; manipulatieve communicatie die het denkvermogen van mensen omzeilt door bv.
Structuur en inhoud van een overtuigende boodschap. Overtuigende lichaamstaal bij vergaderingen, een-op-een gesprekken en presentaties. Feedback geven en slechtnieuwsgesprekken voeren: simulaties en praktijkcases. Analyseren van weerstand en reageren op kritiek of bezwaren.
Overtuigen is een manier van beïnvloeden. Je zorgt ervoor dat de ander iets van je overneemt: een mening, een idee of voorstel. Overtuigen is een techniek die je kunt aanleren. Maar alleen als je zelf overtuigd bent van je boodschap, kun je ook overtuigend zijn.
“Overtuigingskracht is het in staat zijn om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt gericht op het verkrijgen van instemming met bepaalde plannen, ideeën of producten.”
Bij de competentie overtuigingskracht gaat het over jouw houding, die erop is gericht om anderen te overtuigen van een standpunt, dit is dan gericht op het verkrijgen van instemming met bepaalde ideeën of plannen.
Door empathie te tonen en jezelf dus te verplaatsen in de ander, overtuig je de gesprekspartner ervan dat je begrip hebt voor zijn of haar standpunten. Door jezelf te verplaatsen in de gesprekspartner verzeker je jezelf er allereerst van dat je over eventuele tegenargumenten hebt nagedacht.
Overtuigen is het overhalen van iemand anders om iets te doen. Het betekent ook het gebruiken van de juiste argumenten om iemand van mening te doen veranderen. Overtuigingskracht is dus de vaardigheid om goed te kunnen overtuigen.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Goede communicatie is simpel, brengt mensen samen én kan ze bij elkaar houden. Het zorgt ervoor dat mensen zich gehoord en gezien voelen. Slechte communicatie zorgt voor onduidelijkheid en vervreemd mensen van elkaar. Dit geldt voor relaties, vriendschappen, maar ook voor organisaties en werkomgevingen.
Jij haalt hem over iets te doen of juist te laten met zijn nieuwe kennis. Alles draait er nu om dat je lezer actie onderneemt. Bijvoorbeeld: De lezer heeft iets gelezen over een nieuw type tent (informatie) en dat lijkt hem wel wat (opinie).
Communicatie omvat de competenties die betrekking hebben op gedrag dat is gericht op onderlinge interactie en communicatie, persoonlijk optreden en sociale vaardigheden. Het maken en vasthouden van een professionele en stevige indruk, die het nastreven van doelen vergemakkelijkt.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
We schrijven het met een d, omdat de verledentijdsvorm overtuigde op -de eindigt. In bijvoorbeeld Hij overtuigt mij is overtuigt een persoonsvorm in de tegenwoordige tijd: we schrijven de stam overtuig + -t. Meer over deze regel in de Woordenlijst.