Dimlicht is de verlichting die je standaard moet voeren wanneer het donker is. Als het zicht wordt belemmerd door mist, hagel, regen of sneeuw, wordt dit ook overdag verwacht van je. De functie van dimlicht is tweeledig: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg.
Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden.
Als je dimlicht is ingeschakeld, branden zowel de koplampen, de achterlichten en de kentekenplaatverlichting. Dimlicht verlicht het gebied recht voor de auto en de berm aan de rechterkant. De linkerkant wordt niet verlicht, om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind.
Geel licht (4.300 K) wordt in de fabriek bij de meeste auto's toegepast. Wit licht (5.000 K) geeft een originele, luxe uitstraling. Wit licht met lichtblauwe tint (6.000 K) voor een luxe uitstraling en een hoge lichtopbrengst. Wit/blauw licht (8.000 K) geeft een moderne, luxe uitstraling.
Stadslicht is verplicht als je 's nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert. Het grootlicht zorgt voor een maximale verlichting van de weg voor de auto.
Stadslicht wordt gebruikt bij het parkeren en wordt daarom vaak parkeerlicht genoemd. Je gebruikt het binnen de bebouwde kom als er geen of weinig straatverlichting is, en het is verplicht als je 's nachts of overdag bij slecht zicht parkeert buiten de bebouwde kom of naast de rijbaan.
Gebruik dan je dimlicht. Dit zijn de 'standaard' lichten die je inschakelt in de avond. Zo creëer je meer zicht en ben je voor anderen beter zichtbaar. Er is wel een uitzondering: als je de mistlichten aanhebt, hoef je de dimlichten niet in te schakelen.
Juridische bepalingen waarbij u bij aanschaf op dient te letten. Met betrekking tot de regelgeving voor lichtsterkte zijn er geen specifieke waarden voor LEDs, maar alleen voor traditionele gloeilampen. Een H1-gloeilamp mag maximal 1150 lumen bereiken, terwijl een H8-peer ongeveer bij 800 lumen ligt.
Is Xenon of LED toegestaan in mijn voertuig? U mag alleen Xenon en LED lampen plaatsen in uw voertuig als de licht unit hiervoor gemaakt is. Alle LED en Xenon verlichting met een H-fitting dus: H7, H4, H1, etc. zijn niet bestemd voor op de openbare weg.
Verblindend effect voor tegenliggers
Waar het probleem bij Xenon lampen voornamelijk in een verkeerde afstelling ligt, is dit bij LED verlichting iets anders. LED lampen produceren zoveel meer lichtopbrengst dat ze al snel medeweggebruikers verblinden, ook wanneer de lampen verder goed zijn afgesteld.
De lichten die we het vaakst gebruiken, zijn de dimlichten. Deze lichten steken we aan wanneer de avond valt of het donker is. Ook bij regenweer, sneeuw, mist en andere omstandigheden waarbij het onmogelijk is om verder te kijken dan 200 meter is het verplicht om de dimlichten aan te steken.
Er zijn twee verschillende manieren om je lichten aan te zetten: – Bij mij in de auto kun je het topje van de hendel, dat links aan het stuur vast zit, naar voren draaien. Draai de hendel 1 slag naar voren en je stadslicht staat aan. Draai de hendel 2 slagen naar voren en je dimlicht staat aan.
Dimlicht is een groot licht, maar het is gedimd en hindert daarom niemand. Met dimlicht wordt er standaard in het donker gereden in het verkeer. Terwijl stadslicht in bepaalde gevallen gebruikt mag worden zoals parkeren op de openbare weg in het donker.
Het is in Nederland niet verplicht om overdag verlichting te voeren, maar kan de zichtbaarheid wel bevorderen. Als u dagrijverlichting heeft, staan niet automatisch uw achterlichten aan.
Stadslicht wordt gebruikt voor het zichtbaar maken van een geparkeerd voertuig. Een andere of misschien betere naam zou bijvoorbeeld kunnen zijn 'parkeerlicht' of 'standlicht'. De naam stadslicht komt uit de jaren '50. Het was destijds gebruikelijk om uitsluitend stadslichten te voeren binnen de bebouwde kom.
Uw halogeen H4 koplampen vervangen van halogeen naar een led-autolamp? Dat kan met deze led retrofit lampen. Ze kunnen gewisseld worden met halogeenlampen die standaard in uw auto zijn gemonteerd. Deze LED retrofit lampen zijn gemaakt voor de bestuurder die streeft naar optimale prestatie.
Al jaren zijn er LED vervangingslampen op de markt, waardoor het mogelijk is om minder zuinige halogeenlampen te vervangen door LED. Helaas is het in Nederland nog niet toegestaan om dit te doen.
H4 is een van de meest gebruikte lampenmaten in auto's. H4 is een lamp met een dubbele functie, namelijk dimlicht en grootlicht gecombineerd in een enkele lamp. De kenmerken van een H4 maat autolamp, kunt u herkennen aan de drie contactpunten onderaan.
Led verlichting voor de auto is een stuk zuiniger en duurzamer dan de traditionele halogeen koplampen. Dat wil zeggen dat led verlichting voor de auto een stuk langer meegaat en uiteindelijk zelfs goedkoper is. Let wel op dat u de juiste fitting led verlichting koopt voor uw auto!
Om maar gelijk antwoord te geven op die vraag, ja, het is legaal in Nederland. Xenon verlichting installeren in Nederland mag gewoon. Sinds 1 april 2012 is het toegestaan om zelf verlichting in te bouwen in alle auto's die er bestaan op de markt zonder aanpassingen.
Het stadslicht mag je voeren op het moment dat er geen enkele verlichting verplicht is. Je mag dus overdag met alleen je stadslicht aan rondrijden. Is het donker of is er sprake van slecht licht? Dan geeft de wet aan dat je naast het stadslicht ook je dimlicht of mistlicht dient te voeren.
Je mag groot licht gebruiken als je niet vlak achter een andere auto zit en er geen tegenligger aankomt. Groot licht is zowel binnen als buiten de bebouwde kom toegestaan.
In een tunnel
Bij het rijden door een tunnel wil je zichtbaar zijn voor anderen, maar wil je zelf ook het wegdek kunnen zien. Gebruik in een tunnel het dimlicht. Heeft jouw auto dagrijlichten? Schakel dan handmatig om naar dimlicht.