Een niet verhaalbare schade is een schade waarbij de tegenpartij niet aansprakelijk is, of waar de tegenpartij niet bekend is. Je eigen risico is dan van toepassing. Het kan natuurlijk zijn dat de schuldige van je schade niet direct is aan te wijzen.
Een schade is verhaalbaar als op basis van de situatie is vastgesteld dat de tegenpartij (gedeeltelijk) aansprakelijk is voor de schade aan uw auto. De verhaalbaarheid wordt vastgesteld op basis van het schade-aangifteformulier en de toedracht.
Wanneer je schade wil verhalen op een tegenpartij moet je iemand eerst aansprakelijk stellen voor de schade. Dit gebeurt altijd schriftelijk. De gegevens van de tegenpartij worden uitgezocht en de tegenpartij wordt officieel aansprakelijk gesteld. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.
De verzekering betaalt bij autoschade aan de Leaseauto. Het kan wel zo zijn dat er bij zelf veroorzaakte of onverhaalbare schade een vast eigen risico bedrag in rekening wordt gebracht als bijdrage aan de schadelast.
Het claimen van één of twee schades is vaak geen probleem. Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief.
Elke partij (verzekerde en verzekeraar) wijst een expert aan. Als de twee experts niet tot een akkoord komen, kiezen ze een derde expert (of laten ze de rechter er een aanwijzen) die de knoop doorhakt. Beide partijen betalen elk de helft van het ereloon van deze derde expert.
In een leasecontract is een verplicht eigen risico bij schade opgenomen. Bij schade aan de auto, zal de verzekering de gehele schade vergoeden. Bij zelf veroorzaakte of onverhaalbare schade zal een vast bedrag in rekening worden gebracht als bijdrage aan de schadelast.
Onder gebruikersschade valt alle slijtage of beschadigingen die gezien de leeftijd en de kilometerstand van de auto verwacht kan worden, en die voortkomt uit normaal gebruik van de auto. Bij onacceptabele schades betreft het schade die van invloed is op de visuele staat van de auto en/of de functionaliteit.
Onder gebruiksschade valt alle schade die gezien de leeftijd en de kilometerstand verwacht mag worden. In ons inname document kunt u precies nagaan of een schade wel of niet onder gebruiksschade valt.
Wanneer u reeds een overeenkomst (zowel op papier, als mondeling) heeft gesloten wordt deze meestal goed nagekomen. Wanneer dat echter niet gebeurt, kunt u schade lijden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de situatie waarin u door de wanprestatie zelf niet aan uw eigen klanten kunt leveren en omzet misloopt.
Hoelang mag een tegenpartij over een schadeafwikkeling doen? Volgens artikel 4:70, lid 6 van de Wet op het financieel toezicht (WFT) moet een aansprakelijk gestelde autoverzekeraar uiterlijk drie maanden ná ontvangst van de aansprakelijkstelling een onderbouwd standpunt innemen.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
Parkeerschade herstellen
Als een andere auto parkeerschade bij u veroorzaakt, wordt dit gedekt door de verzekering van de tegenpartij. Als u zelf de schade heeft veroorzaakt is het verstandig om te kijken of het voordeliger is om de schade te claimen bij de verzekeraar of om deze zelf te betalen.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Bij gebruikssporen gaat het om kleine schade door gewoon gebruik, bijvoorbeeld kleine krasjes en deukjes die niet direct worden hersteld, inclusief geleidelijk optredende verouderingsverschijnselen zoals verkleuringen.
In het geval van schade geldt hier de regel: normale huurslijtage is niet ten laste van de huurder, de andere schade wel. Een verouderd scharnier ten gevolge van normale slijtage en ouderdom zal bijvoorbeeld ten laste zijn van de verhuurder.
In het geval van private lease zijn de kosten voor wegenbelasting, verzekeringen en schade inbegrepen. Let vervolgens ook goed op de voorwaarden die er gelden voor wat betreft vervangend vervoer en pech onderweg. Deze kunnen nogal eens per aanbieder verschillen.
Schadevrije jaren registreren
Een paar leasemaatschappijen zijn aangesloten op Roy-Data. Bij deze aangesloten leasemaatschappijen behoud je alle schadevrije jaren die je op hebt opgebouwd voor en tijdens de leaseperiode. De maatschappij moet ze dan wel op naam van de bestuurder zetten.
Kan ik Roy Data inzien? Je kunt niet zelf Roy Data inzien, alleen autoverzekeraars hebben toegang tot deze database. Je schadevrije jaren opvragen kun je het beste bij je autoverzekeraar doen.
Wat kost een schade expert of contra expertise? Als uw verzekeraar of schadehersteller een schade expert inschakelt, dan is dit kosteloos voor u. Met andere woorden: u hoeft de kosten hiervan niet te verhalen op uw verzekeraar. Dat doet de schade expert namelijk zelf.
De expertisekosten, inclusief BTW, worden in de meeste gevallen volledig betaald door de verzekeringsmaatschappij bij wie u de waarborg “Rechtsbijstand” of de polis "Rechtsbijstand" heeft onderschreven.
Meestal vergoeden schadeverzekeraars minimaal de kosten van hun eigen contra-expert. Het vergoeden van 'meerkosten' gebeurt alleen als deze 'redelijk' zijn. Dat moet je als verzekerde soms zelf aantonen. Vaak wordt dat gebaseerd op het tarief dat verzekeraars aan hun experts betalen.