Er is geen Europese aanbestedingsplicht voor: zogenoemde uitgesloten opdrachten. Bijvoorbeeld bepaalde defensieopdrachten, opdrachten voor de huur van onroerend goed en gevallen waarbij sprake is van inbesteden en quasi-inbesteden; opdrachten onder de drempelbedragen.
Partijen bij de overheid die moeten aanbesteden
gemeenten, provincies en waterschappen; publiekrechtelijke instellingen (zoals universiteiten en scholen); speciale-sectorbedrijven (zoals drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en vervoersdiensten als Schiphol en de NS).
Bij een openbare procedure mogen alle gegadigden een inschrijving indienen. Bij een niet-openbare procedure wordt er aan de hand van geschiktheidseisen en selectiecriteria eerst een voorselectie gemaakt van meestal 5 partijen die een inschrijving mogen indienen.
Wat zijn de drempelbedragen voor onderhandse aanbestedingen? De exacte drempelbedragen kunt u vinden in dit document, maar kort samengevat: het drempelbedrag voor werken is €5.350.000.Het drempelbedrag voor leveringen en diensten is €214.000.
Een dergelijke opdracht is aanbestedingsplichtig. De les voor de praktijk: de benaming van de overeenkomst is niet doorslaggevend. Gekeken moet worden naar het hoofdvoorwerp van de overeenkomst. Een huurovereenkomst -of een voorovereenkomst tot verhuur- kan dus aanbestedingsplichtig zijn.
Overheidsopdrachten. Om vast te stellen of er in beginsel sprake is van een plicht tot aanbesteding, dient bepaald te worden of er sprake is van een overheidsopdracht. In dat geval is de opdracht namelijk aanbestedingsplichtig.
Soms kiezen organisaties die geen aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf zijn er vrijwillig voor om een opdracht door middel van een aanbestedingsprocedure in de markt te zetten. Dit fenomeen staat bekend als een 'private aanbesteding'.
Bij een openbare aanbesteding gaat het meestal om vrij grote opdrachten. Gaat het om een kleinere opdracht, dan wordt er vaak maar een beperkt aantal leveranciers of aannemers uitgenodigd om een offerte in te dienen. Dit wordt 'onderhands aanbesteden' genoemd.
Een aanbesteding is de procedure waarbij een opdrachtgever bekendmaakt dat hij een opdracht wil laten uitvoeren en bedrijven vraagt om een offerte in te dienen. In die offertes staat onder andere welke prijs het bedrijf voor de uitvoering van de opdracht vraagt.
Waarom aanbesteden? Aanbesteden is een eerlijke manier om inkopen door de overheid te regelen. Alle geïnteresseerde bedrijven krijgen zo een gelijke kans om een opdracht uit te voeren. Door opdrachten aan te besteden zorgt de overheid ook dat er concurrentie is tussen bedrijven.
Voor contractwaarden boven de drempelwaarden bestaat, behoudens uitzondering, een Europese aanbestedingsplicht voor NS. Sinds 1 januari 2023 zijn deze drempels 431.000 euro voor leveringen en diensten en 5.382.000 euro voor werken. Naast de Aanbestedingswet kent NS ook een interne governance op inkopen.
Een ander voorbeeld is Holland Casino. Deze is voor 100% van de staat en daarom ook aanbestedingsplichtig.
Een openbare aanbesteding is een aanbestedingsvorm waarbij één of meerdere overheden een aankondiging plaatst waarbij bedrijven gevraagd worden om een offerte in te dienen.
Een aanbesteding is een inkoopmethode waarbij een opdrachtgever een voorgenomen opdracht bekendmaakt. In de bekendmaking staat een programma van eisen waarin de eisen staan beschreven die de opdrachtgever aan het product of de dienst stelt.
Een aanbesteding is de benaming van een formeel inkooptraject: een procedure waarvoor bepaalde regels zijn vastgelegd die voor alle geïnteresseerde partijen en voor de opdrachtgever zelf gelden. In de praktijk wordt het woord “aanbesteding” vaak als synoniem gebruikt voor een tender.
Het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) is een verplicht Europees standaardformulier waarmee ondernemingen een eigen verklaring afleggen over hun financiën, hun bekwaamheden en geschiktheid voor een bepaalde opdracht.
Velen horen er wel eens iets over, maar hebben er zelf (nog) nooit mee gewerkt. Hier komt 'ie: Een onderhandse aanbesteding is een aanbesteding waarbij de aanbestedende dienst zelf bepaalt hoeveel en welke inschrijvers een offerte kunnen indienen.
Bij het plaatsen van een opdracht kunt u kiezen uit verschillende Europese en nationale aanbestedingsprocedures. Hierbij is onder meer van belang of de geraamde waarde van uw opdracht boven of onder de drempel van de Europese drempelbedragen valt.
Waar het gaat om een klassieke overheidsopdracht is het drempelbedrag vastgesteld op € 750.000,- (artikel 4 sub d Richtlijn 2014/24). Voor speciale-sectoropdrachten ligt de drempelwaarde op € 1.000.000,- (artikel 15 sub c Richtlijn 2014/25).
Waar inkoop zich direct richt op het laten uitvoeren of bestellen, gaat aanbesteden meer over het traject wat daaraan vooraf gaat. Dit is de zogenaamde 'sourcingsfase' waarin de opdracht wordt gespecificeerd, opdrachtgevers worden geselecteerd en contracten worden opgesteld.
Wat is het verschil tussen een tender en een aanbesteding? Een aanbesteding is een opdracht van een overheidsinstelling. Deze instelling volgt de voorgeschreven wettelijke procedures. De term tender wordt meer bij opdrachten gebruikt van commerciële organisaties.
De kosten van het maken van een offerte of het opstellen van een inschrijving voor een aanbesteding vertonen een sterke samenhang met de omvang van het werk. Bij projecten groter dan € 1 miljoen bedragen de kosten voor bedrijven ongeveer 1% van de offertesom, bij kleine projecten kan dit oplopen tot meer dan 10%.