Definitie: Merkidentiteit
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
Monolitisch merk
Bij een monolitisch merk krijgen alle diensten of alle producten hetzelfde logo en dezelfde huisstijl. Deze 'alles is één'-merkstrategie is het meest voorkomend. Bij dit merkmodel is er altijd één consistent verhaal.
Iemands persoonlijkheid is een unieke combinatie van aangeboren en aangeleerde eigenschappen en onze waarneming en interpretatie daarvan. Identiteit wordt grotendeels bepaald door onze relatie met anderen. Heel simpel gezegd is persoonlijkheid wie we van binnen zijn en identiteit wie we van buiten zijn.
Identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en gelijkheid. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft, is het zelfbeeld of zelfconcept.
De 3 belangrijkste en meest voorkomende merk identiteitsstructuren die je in Branding kunt gebruiken zijn de Monolithische-, de Endorsed- en de Branded identiteit.
Een corporate identity is niks anders dan jouw merkkern heel scherp verwoord en geduid. Het bevat je diepste drijfveren (merkvisie) én de manier waarop je aan je idealen werkt (merkkarakter, vertaald naar archetypes en kernwaarden). Simpelweg: wie je bent en waar je voor staat.
House of brands (individuele merken)
Hier is de corporate brand onzichtbaar. De verschillende producten/diensten hebben (elk) een eigen merk. Deze strategie wordt vaak gebruikt bij B2C-merken: de consumentenproducten die je in de supermarkt vindt.
Een merkidentiteit helpt om een bedrijf van de concurrentie te onderscheiden en een merk op de juiste manier te positioneren. Het ontwikkelen van een professioneel, creatief identiteitsontwerp kan jou helpen op te vallen bij potentiële klanten.
Een merkidentiteit bestaat uit verschillende elementen: idealen en drijfveren, merkwaarden, een rake positionering en de merkessentie. Het is belangrijk om van binnenuit te beginnen, maar ook de context nemen we mee, zodat we tot scherpe merkinzichten komen.
Merkattributen en associaties
Merkattributen zijn de kenmerken die een merk karakteriseren (denk aan concrete eigenschappen en voordelen) en merkassociaties (denk hierbij aan kleur, geur, persoonlijkheid, taalgebruik) maken duidelijk waar een merk voor staat en wat consumenten van het merk kunnen verwachten.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
Het helpt flink als een organisatie zichzelf goed kent en weet waar zij voor staat. Pas als je een duidelijk beeld hebt van de persoonlijkheid van jouw organisatie, weet je hoe je jouw organisatie op een heldere manier kunt presenteren in communicatie, symboliek en gedrag.
Het grote voordeel van een sterke corporate identity is dat je publiek snel en eenvoudig verbanden kan leggen met je merk. Het belang van corporate identity is dan ook heel groot. Je identiteit omvat naast elementen zoals een visie en missie ook je kernwaarden, de persoonlijkheid en cultuur van je organisatie.
In corporate communicatie staat het creëren van een goed imago en goodwill bij alle doelgroepen centraal. Het creëren of beschermen van het imago (of de reputatie) van een organisatie vormt één van de belangrijkste doelen van de communicatiestrategie van een organisatie.
Je identiteit vormt zich door een heel scala aan dingen: karaktertrekken en aanleg, boodschappen van ouders en belangrijke anderen in je leven, ervaringen in het verleden en ervaringen in het heden.
Bij persoonlijke identiteit gaat het om de manier waarop de mens zich definieert door persoonlijke eigenschappen. Dit is een stuk biologisch (ik ben vrouw), maar kan ook psychologisch zijn (ik voel me vrouw). De sociale identiteit legt de focus op de interactie met anderen en het belang om tot een groep te behoren.
Er is sprake van zelfkennis als je een realistisch beeld (zelfbeeld) hebt van je eigen kunnen en van je onvermogen. Je weet wat je leuk vindt en je weet waarom je doet wat je doet. Je weet hoe je in elkaar zit. Hoe je denkt over jezelf zorgt voor een bepaald beeld over jezelf, zelfbeeld.
Wilt u uw voornaam laten veranderen? Dan moet u hiervoor bij de rechtbank een verzoekschrift indienen voor het wijzigen van uw voornaam. U heeft dan een advocaat nodig.
Een identiteitscrisis is een (tijdelijke) toestand van twijfel over wie je bent. Je voelt je volslagen onzeker over je gevoelens, gedachten, bewustzijn en overtuigingen. Je 'ik' is zoek en je twijfelt aan je kwaliteiten en wat je te bieden hebt. Het voelt alsof de bodem onder je is weggeslagen.
Een persoon kan zich verschillend gedragen in verschillende sociale contexten, afhankelijk van de groep waartoe iemand behoort. Voorbeelden zijn lidmaatschap van een sportteam, familie in een ander land met een andere cultuur, de buurt waarin iemand woont en vele andere mogelijkheden.
DEFINITIE - Strategie uitgaande van één enkel merk: alle producten van een bedrijf krijgen hetzelfde merk. OMSCHRIJVING - Organisatie die mono branding gebruiken vaak een groot, sterk en bekend merk voor verschillende producten. Deze sterke merken lenen zich in het bijzonder goed voor brand stretching.