Mode 3. Met Mode 3 laden kunnen we 'gecontroleerd' laden, er vindt communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door de auto en de laadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet. Om thuis met Mode 3 te laden heb je een aangepaste aansluiting nodig.
De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Mode 2 laden
Mode 2 is laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal of laadbox thuis. In de meegeleverde kabel bij de auto zit meestal een kastje met een stroombeperker ingebouwd.
Welke aansluiting je hebt, kun je meestal zien op de elektriciteitsmeter in je meterkast. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-faseaansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan is het een 3-fasenaansluiting.
Om erachter te komen welk type laadkabel nodig is voor uw auto kunt u kijken in het instructieboekje van uw auto. U kunt ook kijken naar de aansluiting voor de kabel in uw auto. Als deze aansluiting 5 pins heeft dan is het een type 1 aansluiting en als de aansluiting 7 pins heeft dan is het een type 2.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.
Bij het kiezen van een laadpaal heeft u de keuze om een 1-fase of 3-fase laadpaal uit te zoeken. Heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de elektriciteit door twee draden (de fasedraad en de nuldraad) en bij een 3-fase laadpaal door vier draden (drie fasedraden en de nuldraad).
Als u een 1-fase groepenkast in uw meterkast heeft staat er 220/230V op uw elektriciteitsmeter. De 1-fase-aansluiting is op de factuur van de energieleverancier te herkennen als 1x25/1x30A. Wat is 3-fasen? Bij een 3-fasenaansluiting komen drie fasedraden van ieder 230 V uw meterkast binnen.
Je hebt een 3 fase groepenkast wanneer: Er 3x220/230V op je kWh-meter af te lezen is. Er 380/400V op je kWh-meter af te lezen is. Er 4 draden uit de onderkant van je groepenkast komen.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Niet iedere elektrische auto is geschikt voor DC-laden, hoewel de niet-geschikte modellen in de praktijk slechts enkele oudere types zijn. Kijk om het zeker te weten of de fabrikant aangeeft dat de auto geschikt is voor snelladen.
Laadkabels van het Type 1 zijn altijd 1-fasig en (zo goed als altijd) geschikt voor 16 ampère. Het kan gaan om een vaste kabel aan een wandbox of laadpaal voor thuis, met aan autozijde de stekker van het Type 1.
Om uw elektrische auto te kunnen aansluiten op een openbaar laadpunt heeft u een zogenaamde Type 2 laadkabel nodig.
Met een 3-fasen aansluiting heeft het stroomnetwerk in je huis meer vermogen. Dat betekent dat je meer zwaardere apparaten kunt aansluiten. Zoals bijvoorbeeld een elektrische warmtepomp of jacuzzi.
De kosten van de geleverde stroom blijven bij krachtstroom hetzelfde. Wel zal een apparaat dat werkt op krachtstroom vaak sneller en aanzienlijk meer stroom verbruiken dan een klein huishoudelijk apparaat. Voor de stroom zelf betaalt u echter niet meer dan normaal.
Als je 24 zonnepanelen of meer wilt plaatsen heb je altijd een 3-fasen omvormer nodig. Het grootste voordeel bij een 3-fasen omvormer is dat de stroom over 3 verschillende fasen wordt verdeeld. Er is hierdoor sprake van minder kabelverlies. De energie wordt daarnaast ook over 3 fasen verdeeld.
De gemiddelde kostprijs van een meterkast vervangen wordt onder ander bepaald door het soort meterkast dat moet worden geïnstalleerd. Gemiddeld kun je rekenen op kosten van €360 tot €850 voor een 1-fase groepenkast tot €540 tot €880 voor een 3-fase meterkast.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Driefasespanning wordt opgewekt door een generator waarin een draaiend magnetisch veld door inductie tegelijk in drie elektrische spoelen een wisselstroom opwekt. De drie wisselstromen die door de generator worden opgewekt, hebben ten opzichte van elkaar een faseverschil van 120°, 3 × 120° = 360°.
Bij veel snelladers zie je dat een variant hierop wordt gebruikt, namelijk de CCS of Combo stekker. Hij ziet er aan de bovenkant uit als een type 2 stekker, met aan de onderzijde twee aansluitingen voor het snelladen. Deze is geschikt voor hoger vermogen tot 350 kW en gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
CCS-type 2-kabel.
Snelladers werken op gelijkstroom (DC) en zijn doorgaans uitgerust met een vaste Combined Charging System-kabel (CCS of Combo 2). Deze kabels lijken op type 2-kabels, maar hebben nog twee extra contacten zodat je snel kunt laden met gelijkstroom en een hoog laadvermogen.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.