Methodisch onderzoek is het proces van systematisch verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens om relevante informatie en inzichten te genereren.
In de onderzoeksmethode geef je dus aan hoe je het onderzoek gaat uitvoeren, welke dataverzamelings-, dataverwerkings- en analysemethoden je gaat kiezen en verantwoord je de keuzes die je hebt gemaakt. Elke deelvraag vereist misschien wel een andere onderzoeksmethode.
Methodologie. In dit onderdeel beschrijf je de methodologie die je hebt gebruikt om jouw onderzoek uit te voeren. Je presenteert welk soort onderzoek je hebt gedaan, hoe je data hebt verzameld, de data-kenmerken, het onderzoeksverloop en de wijze van data-analyse.
Wat is een methodologie en wat is het doel ervan? De naam van methodologie verklapt het eigen al een beetje. In een methodologie beschrijf je namelijk welke methodes je gebruikt hebt om tot je resultaten van je onderzoek te komen. Het idee hierachter is dat wanneer iemand anders dezelfde methode als jou gebruikt.
modelleringswijze: de beschrijving van de inhoud van de methode (o.a. zuivere processen, procedures en werkinstructies, organisatiestructuren, relatieschema's) werkwijze: de beschrijving in hoofdlijnen van hoe men te werk gaat (bv zoveel mogelijk gestandaardiseerd, procesmatig)
Methodologie is de studie van de wetenschappelijke methoden, de procedures en werkwijzen, die moeten worden gebruikt om kennis te verwerven en om de wetenschap vooruit te helpen.
Een diepte-interview is een kwalitatieve onderzoeksmethode en wordt met name ingezet om diepgaande informatie te achterhalen; het 'waarom' achter een antwoord, opvatting en mening. Deze methode wordt bijvoorbeeld ingezet bij onderzoek onder doelgroepen zoals klanten (klanttevredenheidsonderzoek) of stakeholders.
Empirisch onderzoek wordt gedefinieerd als elk onderzoek waarbij conclusies van het onderzoek strikt worden getrokken uit concreet empirisch bewijs, en daarom “verifieerbaar” bewijs.
Een goede hoofdvraag is onderzoekbaar, haalbaar, origineel, complex, relevant, specifiek en focust zich op één probleem. Het kan lastig zijn om een goede hoofdvraag te formuleren. Hieronder staan een aantal voorbeelden van hoofdvragen om een goed beeld te krijgen van wanneer een hoofdvraag goed is of slecht.
Voor kwalitatief onderzoek bestaan de methodes vooral uit observeren en het stellen van open vragen. Afhankelijk van de gekozen methode kan dit schriftelijk of digitaal plaatsvinden. Een andere methode is literatuuronderzoek, waarbij resultaten uit andermans onderzoeken worden geanalyseerd.
Onder methodologisch validiteit verstaan we (versta ik) het toegepast hebben van het juiste onderzoeksdesign, het op een juiste wijze hebben getrokken van een steekproef, het gebruik gemaakt hebben van het juiste meetinstrument en het toegepast hebben van de juiste analysetechnieken.
Hoe lang de methodologie in je scriptie is, hangt af van jouw type onderzoek. Zo zie je bij experimenteel onderzoek vaak een langere beschrijving van de methodologie dan bij een literatuurstudie. Ga over het algemeen uit van een lengte tussen de 800 en 2000 woorden bij een scriptie van rond de 15.000-20.000 woorden.
Een goede onderzoeksvraag is concreet, relevant en goed afgebakend. Het moet duidelijk zijn wat er onderzocht wordt en wat het doel is van het onderzoek. De deelvragen moeten hierbij aansluiten en moeten specifiek genoeg zijn om beantwoord te kunnen worden binnen het onderzoek.
In je onderzoeksopzet beschrijf je wat je wilt gaan onderzoeken, bij wie of wat je dit gaat onderzoeken, wat voor soort onderzoek je gaat doen, welke onderzoeksinstrumenten je hiervoor gaat inzetten en hoe je de data gaat verzamelen en analyseren.
Goede deelvragen
Een goed geformuleerde deelvraag voldoet aan dezelfde eisen als een hoofdvraag of probleemstelling. Aanvullende eigenschappen voor goede deelvragen zijn: Ze zijn minder complex en specifieker dan de hoofdvraag. Ze beslaan samen hetzelfde, dus niet een groter gebied, als de hoofdvraag.
In kwantitatief onderzoek ligt zowel bij het verzamelen als bij de analyse de nadruk op kwantificatie van data. Bij kwalitatief onderzoek is dat niet het geval. De nadruk ligt daar niet op meten en op het verzamelen van getallen, maar op woorden. Het is subjectiever en interpretatiever.
Bij descriptief onderzoek (beschrijvend onderzoek) ga je een fenomeen, een groep mensen of een situatie zo goed mogelijk beschrijven. Dit type onderzoek is het tegenovergestelde van empirisch onderzoek.
In de wetenschap: proefondervindelijk, in tegenstelling tot theoretisch. Niet gebaseerd op theoretische onderbouwing, maar gebleken uit experimenten, zie empirisch onderzoek, empirisch resultaat. Filosofische opvatting waarbij waarneming als basis dient voor kennis, zie empirisme.
Er zijn drie verschillende soorten interviews: een gestructureerd interview, een semigestructureerd interview en een ongestructureerd interview.
Kwalitatief onderzoek wordt gebruikt om te begrijpen hoe mensen de wereld ervaren. Er zijn veel kwalitatieve onderzoeksmethoden met verschillende eigenschappen, maar over het algemeen zijn de methoden flexibel en ligt de focus op het interpreteren van data.
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is. Hiervoor wordt een deel van de studiepopulatie benaderd die representatief is voor de gehele studiepopulatie.
Het begrip methodiek verwijst naar het geheel van op theorieën gebaseerde wijzen dat wordt gebruikt om een bepaald doel te bereiken. Methodieken bestaan niet uit één wijze van doen (zoals een methode), maar zijn een combinatie van verschillende wijzen.
aanpak, benadering, handelwijze, manier, methodiek, optreden, procedure, procedé, systeem, systematiek, tactiek, werkwijze, wijze. methode (zn) : leerboek, leerwijze.
Zowel de meervoudsvorm methodes als methoden is correct.