Manipulerend spel.Al manipulerend verkent het kind eigenschappen en kenmerken van allerlei voorwerpen. Dit legt niet alleen een goede basis voor allerlei reken- en wiskundige activiteiten, maar is ook voorwaarde om het spel te verdiepen. Pas dan gaan kinderen namelijk nieuwe betekenissen aan die materialen verbinden.
Spelvormen zijn de diverse soorten van spel waardoor kinderen leren. Er zijn verschillende spelvormen: bewegingsspel, experimenteerspel, constructiespel, rollenspel, regelspel en receptief spel: Bij bewegingsspel probeert een kind een beweging onder de knie te krijgen.
Esthetisch spel: ordening aanbrengen, iets moois maken Je hebt van die kinderen die het liefst alle blokjes op kleur of grootte sorteren, of een poppenhuis helemaal inrichten maar niet spelen met de poppetjes.
Bij symbolisch spel worden bekers en bestek bijvoorbeeld geassocieerd met eten en drinken. Drinken wordt nagespeeld met een voorwerp dat vloeistof kan bevatten. Voorwerpen krijgen betekenis. Bij fantasiespel kan een blok bijvoorbeeld een auto voorstellen of een kind kan een vader of moeder zijn.
Over het algemeen leren kinderen meer van begeleid spel dan van onbegeleid spel (Slot et al., 2015). Dat komt doordat de leerkracht woorden en handelingen kan aanreiken die het kind nog niet alleen kan maar wel samen met de volwassene. Het is dan wel van belang dat de leerkracht die begeleiding biedt.
Door te verkennen en verbinden, leef je je in in het kind en probeer je door de ogen van het kind naar het spel te kijken. Doordat je meedoet, ervaar je wat het kind ervaart. Vanuit die gedeelde aandacht, kan het spel zich verder verdiepen en ontwikkelen.
De spelers proberen door het handig stellen van vragen als eerste te achterhalen welke driehoek hun tegenspeler verborgen houdt. Beide spelers krijgen dezelfde reeks kaartjes met 21 verschillende driehoeken. Deze kaartjes leggen ze open voor zich op de bank, met de bedrukte kant naar boven.
De spelmaterialen doen een beroep op hun taalontwikkeling en minder op de ontwikkeling van hun zintuigen. Hierdoor worden kinderen minder gestimuleerd om hun zintuigen extra te prikkelen. Met sensopatisch spel kun je de ontwikkeling en het gebruik van zintuigen extra stimuleren.
Eric Berne de oprichter van TA, definieerde in 1964, een (psychologisch) “Spel” als een reeks van transacties met bijbedoelingen die leiden tot een voorspelbare negatieve uitkomst en eindigt met rotgevoelens voor beide. Dit gebeurt feilloos, keer op keer, buiten onze bewust zijn om.
Begeleid spel: De leerkracht speelt mee in de hoek en stimuleert de kinderen tot het gebruik van de nieuwe handelingen en daagt uit tot het gebruik van taal. Het is per kind verschillend hoeveel begeleiding het nodig heeft tijdens het spel; de leerkracht maakt hierin zelf keuzes.
Artikelomschrijving. Dit Zeeslag-bordspel is het klassieke zeegevechtsspel dat competitie, strategie en spanning samenbrengt! In dit duel zoeken beide spelers naar de vijandelijke schepen om ze één voor één te laten zinken.
Een dramatische handeling of dramatische ontwikkeling is meestal een fysieke actie: een zichtbare handeling of activiteit van de personages tijdens het spel, waardoor er een ontwikkeling in het spel plaatsvindt. Meestal heeft een personage een motief voor de handeling.
Met meer dan 265 miljoen geregistreerde spelers is voetbal verreweg de populairste sport op aarde. En dat is niet voor niets: meer dan een bal en willekeurig stukje straat of veld is er niet voor nodig.
Ervaringen delen, aardig doen, samen doen, een taak uitvoeren, jezelf presenteren, opkomen voor jezelf, omgaan met ruzie zijn allemaal aspecten die een rol spelen bij de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Bosspelen zijn actieve spelletjes die in een bosrijke omgeving gespeeld kunnen worden. Dit is een lijst van spellen die het best in het bos kunnen worden gespeeld. In het spel 10 tellen in de rimboe proberen de spelers zich te verstoppen voor de zoeker.
Voorbeelden van sensopatisch spel zijn bijvoorbeeld het spelen met zand, klei, water of modder. Door te kneden, vormen en experimenteren met deze materialen, kan het kind zijn fijne motoriek ontwikkelen en zijn creativiteit stimuleren.
Sensorisch spelen, is spelen waarbij de zintuigen geprikkeld worden. Het wordt ook wel sensopatisch spel genoemd. Het gaat om ervaring opdoen en te leren van de bekende zintuigen, voelen, kijken, horen, ruiken en proeven. Maar ook evenwichtszin, positiezin, tastzin en temperatuurzin zijn zintuigen.
Als volwassene spelen we niet meer omdat we worden meegezogen door ons drukke leven. We zijn druk bezig met een serieuze carrière, we gaan trouwen, krijgen een gezinnetje en nog veel meer. Daarnaast denken we er geen tijd voor te hebben en vinden we spelen nutteloos. We zijn gewend om alles te doen voor een reden.
Je stuurt iemand op de gang (die het truukje al kent). Met de rest van de groep spreek je een voorwerp af wat jullie in gedachte zullen nemen. Je vertelt de groep dat al jullie maar hard genoeg aan dat voorwerp denken dat die persoon het dan wel goed zal raden. De persoon komt binnen en je noemt allemaal dingen op.
De groep spelers kiest een voorwerp binnen het lokaal. Dankzij de 'zwarte magie' gaat de speler die buiten stond kunnen raden om welk voorwerp het gaat. Wanneer een speler van buiten terug binnenkomt, legt de begeleider kort de bedoeling uit en start met het opsommen van een willekeurige volgorde aan voorwerpen.
Er worden steeds 2 dobbelstenen geworpen. Als je 3x achter elkaar kunt vertellen hoeveel ijsberen en hoeveel wakken er liggen, ben je lid geworden van de ijsberenclub. Een wak = oog in het midden van de dobbelsteen (bij 1, 3 en 5 dus aanwezig). Als er een wak is, kunnen er ijsberen zijn.
Tussen 18 maanden en 3 jaar zijn fantasiespelletjes heel geliefd. Je peuter zal 'doen alsof'. Hij of zij speelt met beelden die losstaan van de realiteit: de pop krijgt eten, een kartonnen doos wordt een auto of de zetel is een boot. Fantasiespelletjes kan een kind alleen spelen, maar ook samen.
Een vaak gebruikte interventie – bekend als het principe van de 3 V's - is verkennen, verbinden en verrijken.
Met speelgoed kun je allerlei dingen uitdrukken die je bezighouden of dwarszitten. Dit soort spel noemen we verbeeldend spel. Een kind kan in zijn spel goed laten zien hoe het zich voelt, hoe het de wereld om zich heen beleeft en ervaart.