Variateur MULTIVAR van Malossi. Deze sport variateur zorgt ervoor dat het beschikbare vermogen van de motor beter wordt afgegeven. Hierdoor zal de scooter beter accelereren en tevens zal de topsnelheid ligt toenemen. De MULTIVAR variateurs worden door de ingenieurs van Malossi zelf ontworpen en getest.
De Malossi Multivar variateur haalt het maximale beschikbare vermogen uit je Vespa of Piaggio Zip! De scooter zal sneller optrekken en de topsnelheid wordt gemiddeld 5 km/u hoger. Malossi ontwerpt, produceert en test de Multivar zelf in Italië. De beste kwaliteit is hierdoor gegarandeerd.
SNORFIETS Origineel 4Takt 3V 25kmpu levert een topsnelheid op van 50/55kmpu. Wanneer je de ECU monteert in combinatie met de Malossi Multi var levert dit +- 60kmpu op. BROMFIETS Origineel 4Takt 3V 45kmpu levert een topsnelheid op van 55kmpu.
De variateur wordt ook wel vario genoemd en laat jouw scooter op een constant toerenaantal draaien. Het wordt ook wel gezien als een automatische versnelling. Een variateurset bestaat uit onder andere uit variateurrollen en poelies.
De Malossi Multivar is een geavanceerde en hoogwaardige variator kit speciaal ontworpen voor de Piaggio Zip 4T scooter. De kit bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een nieuwe variator, een set van gewichten en biedt verschillende voordelen voor de prestaties van de scooter.
Het is een soort automatische versnellingsbak en zorgt er dan ook voor dat een scooter relatief hoge snelheden kan behalen zonder dat de bestuurder hoeft te schakelen. Daarnaast zorgt de variateur ervoor dat de scooter op iedere snelheid genoeg kracht kan geven.
De rolletjes van je scooter vervangen, de rolletjes zorgen voor het toerental. Lichtere rollen zorgen voor een hoger toerental, en zwaardere rollen voor een lager toerental. Wanneer je het juiste gewicht rollen hebt, trekt de scooter van stilstaand tot topsnelheid gelijkmatig op.
De variateur, ook wel 'vario' genoemd, zit achter de carterkap op de krukas geplaatst. In de vario bevinden zich rollen (gewichten) die d.m.v. centrifugaalkrachten naar buiten worden geslingerd zodat de vario de v-snaar 'omhoog duwt' waardoor de v-snaar begint te klimmen en je scooter versneld.
Als het gewicht van de rollen niet juist is kan de scooter teveel of juist te weinig toeren maken. Je zal de juiste verhouding moeten vinden. Wanneer een scooter weinig toeren maakt zullen je rollen te zwaar zijn en bij te veel toeren te licht. Je kunt je scooter niet echt opvoeren met alleen andere variateurrollen.
Iedereen weet dat een vario in het gemiddelde geval bij goed onderhoud en normaal gebruik een goeie 10.000u mee kan gaan.
Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen. Het kan ook zijn dat er een varioring is gemonteerd om de snelheid te verlagen. In dat geval kan de varioring eenvoudig worden verwijderd voor een hogere topsnelheid.
Dit hangt wel sterk van de soort scooter af. Een Zip SP H20 zal bijvoorbeeld ongeveer 20 KM harder gaan en een Vespa LX snor 5 tot 15 KM harder. Het hangt puur van het type scooter af wat voor resultaten er worden behaald na het verwijderen van deze ring. De trekkracht blijft het zelfde.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
De Vario is een crosstrainer van TechnoGym, die de gebruiker in staat stelt om drie verschillende bewegingen te maken. Deze bewegingen helpen je om vrijwel elke spiergroep in je lichaam te trainen, omdat je zowel je armen als benen gebruikt, net als bij een normale crosstrainer.
Deze nieuwe Polini variateur is speciaal ontworpen voor de Peugeot / Sym 50 4-takt motoren en geeft deze een betere verdeling van het vermogen op elk toerental. Dit resulteert in een betere acceleratie en hogere topsnelheid.
Bij relatief zware rollen hoeft de cilinder maar weinig toeren te maken om genoeg centrifugale krachten te genereren om te rolletjes naar buiten te duwen. Bij zwaardere rolletjes zal je scooter dus in theorie meer toeren maken dan bij lichtere rolletjes.
Denk hierbij aan een kleinere sproeier, een prop in de uitlaat, een aanpassing in de luchttoevoer (luchtfilter of luchtfilterhuis) naar de carburateur, een varioring en een cdi (ontstekingsregeling). Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
Welke varioring je precies nodig hebt, is lastig te zeggen. Dit is namelijk afhankelijk van je huidige snelheid en en welke snelheid je wil rijden. Voorbeeld: Gaat jouw Vespa of Piaggio Zip momenteel 40 km/u op de teller en wil je hem 34 km/u laten rijden? Dan heb je meestal een varioring van 3mm nodig.
Welke variorollen heb ik nodig in mijn scooter? De 7,5 gram originele variorollen van Piaggio/Vespa zijn aan te raden voor de beste afstelling bij een Piaggio Zip of Vespa Sprint/Primavera iGET 4t 3v met brom, Malossi of THNDR ECU, 80cc of begrenzer en Malossi variateur.
De 90 Nm middenmotor is de optimale krachtbron voor heuvel- en zelfs bergachtig terrein.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
De drukveer zorgt ervoor dat de koppeling bij het juiste toerental aangrijpt. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je sterkere drukveren nodig. Bij te veel toeren kun je beter kiezen voor minder sterke drukveren.
Bij welke snelheid een WOK status
Een snorscooter mag niet harder kunnen dan 25 km/u. Aangezien er een afwijking mag zijn in de constructiesnelheid is er een marge van 4 km/u. De snorscooter mag dus 29 km/u rijden op de rollerbank.