Wat zijn leesstrategieën? Leesstrategieën zijn alle handelingen die een lezer onderneemt om op een effectieve en efficiënte manier een leesdoel te bereiken. Er zijn verschillende leesdoelen, maar op school is het leesdoel vaak om de tekst te begrijpen.
Het zijn jouw unieke denkactiviteiten om de inhoud van een tekst te begrijpen. Een leesstrategie is zelf geen inhoud en geen kenmerk van een tekst, maar moet wel leiden tot het begrijpen van de inhoud en het bereiken van je leesdoel. Een leesstrategie zou je voor, tijdens en na het lezen moeten kunnen gebruiken.
In dit overzicht worden leesstrategieën gedefinieerd als doelbewuste, doelgerichte pogingen om de inspanningen van de lezer om tekst te decoderen, woorden te begrijpen en betekenissen van tekst te construeren, te controleren en te wijzigen .
De leerlingen herkennen de leesmanieren: ontspannend, zoekend, scannend, grondig en kritisch lezen. Ze bekijken de leesstrategie voorspellend lezen (in filmpje waarin iemand de strategie 'modelt' of doordat de docent die zelf modelt).
Er zijn over het algemeen vijf manieren om te lezen: 1) vooraf lezen, 2) scannen, 3) scannen, 4) gedetailleerd lezen en 5) kritisch lezen .
De vier belangrijkste leestechnieken – scannen, scannen, intensief lezen en uitgebreid lezen – kunnen uw leesvaardigheid aanzienlijk verbeteren, waardoor u informatie effectiever kunt absorberen en analyseren.
Zes strategieën blijken effectief te zijn: activeren van voorkennis en voorspellen; zelf vragen stellen tijdens het lezen; visualiseren van de inhoud van de tekst; bewaken van het leesgedrag, verduidelijken of helpen; afleidingen maken tijdens het lezen; en samenvatten en navertellen.
Zoals we al hebben vermeld, zijn strategieën doelbewuste acties, plannen die bewust door leerlingen worden ingezet om met begripsproblemen om te gaan, terwijl vaardigheden automatisch gedrag zijn . Wat strategieën onderscheidt van vaardigheden, is in feite intentionaliteit.
Er zijn vier soorten leesvaardigheden die elke lezer zou moeten beheersen: scannen, scannen, intensief lezen en snel lezen .
Topische vragen, ook wel W-vragen of de vijf W's genoemd in het Nederlands, zijn vragen omtrent het onderwerp van een tekst, een film, enz. zoals wie, wat, waar, waarom, wanneer? Deze worden nog aangvuld met de 'Hoe-vraag'.
Vaak kan de hoofdgedachte in één zin worden weergeven. Vaak staat de hoofdgedachte in de inleiding óf in het slot van een tekst.
Je kunt een tekst op verschillende manieren lezen: oriënterend, zoekend, globaal of actief. Daarnaast kun je grote hoeveelheden tekst op verschillende manieren samenvatten.
Bij scannen lees je snel een tekst om de hoofdgedachte te achterhalen, bij scannen zoek je naar een specifiek stukje informatie, bij uitgebreid lezen lees je langere teksten voor je plezier en om de algemene betekenis te begrijpen, en bij intensief lezen lees je korte teksten zorgvuldig om gedetailleerde informatie te krijgen en de tekst te begrijpen.
Leestechniek: Skimmen
Ook wel 'de kern' van de tekst krijgen genoemd, skimmen is een leestechniek waarbij je snel door het materiaal bladert om te vinden wat je zoekt. Dit kun je het beste gebruiken als je het algemene idee van de tekst al kent. Je kunt het materiaal ook skimmen voordat je verder gaat lezen.
Actief leren is een van de meest effectieve leerstrategieën. In plaats van passief informatie op te nemen, ga je actief aan de slag met de leerstof. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, het stellen van vragen en het maken van oefeningen.
Strategieën moedigen onafhankelijk leren aan . Strategiegebruik helpt studenten om efficiëntere en effectievere leerlingen te worden. Leerstrategieën zijn met name belangrijk om studenten te helpen hun zwakke punten te omzeilen en te vertrouwen op hun competentiegebieden.
In overeenstemming met onze toewijding om leesprogramma's te leveren die gebaseerd zijn op op onderzoek gebaseerde instructiestrategieën, ontwikkelen en ondersteunen de programma's van Read Naturally de vijf (5) componenten van lezen die door het National Reading Panel zijn geïdentificeerd : fonemisch bewustzijn, klanken, vloeiendheid, woordenschat en begrip .
Actief lezen
Niet passief je ogen over de woorden laten glijden, maar actief bezig zijn met de tekst en proberen de antwoorden op je vragen te vinden. Maar wees voorzichtig dat je niet gaat skimmen naar het antwoord en andere belangrijke informatie mist.