Kwaliteitsbewustzijn is gedefinieerd als 'een mentale predispositie om op een consistente manier te reageren op aspecten die betrekking hebben op kwaliteit welke is aangeleerd en het gedrag beïnvloedt' (Steenkamp 1990).
Kwaliteitsbewust handelen uit zich in zorgvuldig werken, het hebben van aandacht voor details, het controleren van het eigen werk op fouten, het voortdurend reflecteren en zich bijsturen met het oog op het bereiken van de verwachte kwaliteit. Je kan dat zowel op het niveau van het proces als op het product nastreven.
Wat is VERNIEUWD kwaliteitsbewustzijn? Vernieuwd kwaliteitsbewustzijn gaat om het bevorderen van aandacht voor de 'zachte' kant van de zorg. Dat wil zeggen om permanente aandacht van zorgverleners om in het dagelijks handelen het goede te doen voor de cliënt als mens.
Wanneer je kwaliteitsgericht werkt, stel je hoge eisen om de kwaliteit van je werk te verhogen. Dit is een belangrijke competentie in het bedrijfsleven. In dit artikel lees je wat deze competentie inhoudt en hoe je kwaliteitsgericht te werk gaat. Bovendien lees je meer over mogelijke valkuilen.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen.
Het doelgericht managen van een continu verbeterproces om de kwaliteit blijvend te verhogen en de prestaties van de organisatie structureel te verbeteren.
Indicatoren van kwaliteitsgerichtheid
Hoge eisen: stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het eigen werk. Is niet tevreden met doorsnee prestaties. Geen concessies: doet geen concessies ten aanzien van de kwaliteit van het eigen werk, ook als de druk om dat te doen groot is.
'Kwaliteiten hebben' is dus niet hetzelfde als 'competent zijn'. Kwaliteiten zijn in aanleg aanwezig en kunnen worden gebruikt en ontwikkeld. Competenties (vaak specifieke handelingen of activiteiten) kunnen worden aangeleerd en geobserveerd.
Arbeidskwaliteit, ook wel kwaliteit van de arbeid of kwaliteit van werk, betreft de eigenschappen van de arbeid zelf - de intrinsieke kwaliteit - en de gevolgen daarvan voor de werknemer. Het laatste wordt bepaald door de mate waarin het werk aan de behoeften van de werknemer kan voldoen, de afstemming of fit.
Kwaliteit van zorg is afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals de aanwezigheid en deskundigheid van begeleiders, materiële voorzieningen zoals huisvesting, ondersteuning van de begeleiders door deskundigen, manieren van werken, etc.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht: u krijgt de zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. De zorg is effectief (heeft een goed resultaat) en doelmatig (is niet te duur)
Kwalitatief goede zorg is zorg die voldoet aan professionele standaarden en richtlijnen. Veilige zorg betekent dat zorgverleners ernaar streven vermijdbare schade bij cliënten te voorkomen. Dit rapport beschrijft hoe zorgverleners de kwaliteit en veiligheid van hun zorg ervaren.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrant, waterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.
Kwaliteiten zijn persoonlijke eigenschappen die iets zeggen over wie je bent, bijvoorbeeld 'gestructureerd', 'expressief' of 'empathisch'. Het zijn kenmerken die niet zijn aangeleerd, maar die je van nature in je hebt. Je hoeft er dan ook niet je best voor te doen om ze in te zetten.
Dit betekent dat vaardigheden hoofdzakelijk door training, oefening en ervaring worden opgedaan. Kwaliteiten daarentegen zijn eigenschappen die medewerkers bezitten die niet noodzakelijkerwijs meetbaar of aangeleerd zijn.
Wat is dan het verschil tussen een talent en een kwaliteit? Eigenlijk is dat heel simpel: kwaliteiten zijn de bouwstenen van talenten. Even een voorbeeld: Om te kunnen zingen moet je goed kunnen luisteren, je stembanden kunnen beheersen, teksten en muziek kunnen onthouden, en een goed gevoel voor ritme hebben.
Competentiegericht leren of competentiegericht onderwijs is gericht op het leren van competenties die nodig zijn voor de uitoefening van een beroep of functie. Deze vorm van onderwijs wordt in Nederland vooral geschikt geacht voor volwasseneneducatie, beroepsonderwijs en hoger onderwijs.
Toont resultaten/output belangrijker te vinden dan input.Is gericht op het eindresultaat in plaats van op de weg waarlangs.Praat in termen van output. Dit geldt voor alle activiteiten (bijvoorbeeld ook voor het ontwikkelen van medewerkers of de eigen vaardigheden).
Onder resultaatgerichtheid wordt verstaan: Het actief gericht zijn op het behalen van resultaten en doelstellingen en de bereidheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Een kwaliteitssysteem verbindt alle onderdelen die bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. Denk aan het vinden van kritieke processen in de organisatie, het juist en tijdig verwerken van klant aanvragen en natuurlijk de uiteindelijke tevredenheid van uw klanten waarborgen.
Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem.