Kwaliteit wordt in verschillende ISO-normen gedefinieerd als: het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrant, waterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.
kwaliteit zelfstandig naamwoord (EXCELLENCE)
de mate van uitmuntendheid van iets, vaak een hoge mate ervan : Ons bedrijf garandeert de kwaliteit van onze koopwaar. [ U ] Kwaliteit verwijst vaak naar hoe goed of slecht iets is: De stof was van de hoogste kwaliteit.
De kwaliteit van een organisatie of totale kwaliteitsmanagement kan worden gedefinieerd als de mate waarin de algemene prestatie van een bedrijf of organisatie voldoen aan alle rationele of relationele vereisten en verwachtingen.
Arbeidskwaliteit, ook wel kwaliteit van de arbeid of kwaliteit van werk, betreft de eigenschappen van de arbeid zelf - de intrinsieke kwaliteit - en de gevolgen daarvan voor de werknemer. Het laatste wordt bepaald door de mate waarin het werk aan de behoeften van de werknemer kan voldoen, de afstemming of fit.
Werkkwaliteit verwijst naar de standaard van het werk dat door een individuele werknemer, een team of een hele afdeling wordt geleverd . Veel factoren spelen een rol bij de kwaliteit van iemands werkprestaties, waaronder de volgende: Het vermogen om tijd effectief te beheren. Het vermogen om te communiceren en samen te werken met anderen.
Karaktereigenschappen, ook wel kwaliteiten genoemd, zeggen iets over wie jij bent. Deze eigenschappen kunnen goed of slecht zijn en daarom willen werkgevers ze vaak van je weten. Een eigenschap moet je trouwens niet verwarren met een vaardigheid of competentie, dat is iets wat je jezelf aanleert.
In het algemeen bestaat kwaliteit in het bedrijfsleven uit " het produceren van een goed of dienst die voldoet [aan de specificaties van de klant] de eerste keer, in de juiste hoeveelheid en op het juiste moment ". Het product of de dienst mag niet lager of hoger zijn dan de specificatie (onder- of overkwaliteit).
Kwaliteitsmanagement is een aanpak waarmee je ervoor zorgt dat je producten of diensten goed zijn (en blijven) en aan de verwachtingen van je klanten voldoen. Het gaat er niet alleen om dat het eindresultaat goed is, maar ook dat alle stappen die daar naartoe leiden op de juiste manier worden uitgevoerd.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf.Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig.
Kwaliteiten zijn persoonlijke eigenschappen die iets zeggen over wie je bent, bijvoorbeeld 'gestructureerd', 'expressief' of 'empathisch'. Het zijn kenmerken die niet zijn aangeleerd, maar die je van nature in je hebt. Je hoeft er dan ook niet je best voor te doen om ze in te zetten.
Ik definieer kwaliteit met drie kenmerken: • Intuïtief . • Werkt zoals het hoort (Impliciete garantie).• Betrouwbaar . Het moet makkelijk te gebruiken zijn.
Omdat kwaliteit wordt gedefinieerd door de begunstigde , kan er enige subjectiviteit in de definitie zitten. Maar er zijn methoden om kwaliteit objectiever te maken. Een van deze methoden vereist het opsommen van de specifieke kenmerken van kwaliteit die belangrijk zijn voor de begunstigden.
kwaliteit zelfstandig naamwoord (EXCELLENCE)
de mate van uitmuntendheid van iets, vaak een hoge mate ervan : Ons bedrijf garandeert de kwaliteit van onze koopwaar. [ U ] Kwaliteit verwijst vaak naar hoe goed of slecht iets is: De stof was van de hoogste kwaliteit.
Volgens het kwaliteitsinstituut valt kwaliteit (ISO 9001) te definiëren als: “Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.”
kwaliteit (zn) : soort, goedheid, klasse, niveau, gehalte, kaliber, superioriteit, allooi, deugdelijkheid.
De vier belangrijkste componenten van een kwaliteitsmanagementsysteem
Als we het kwaliteitscontrolebeheer opsplitsen, kunnen we het opsplitsen in vier belangrijke componenten om het effectief te maken: kwaliteitsplanning, kwaliteitscontrole, kwaliteitsborging en kwaliteitsverbetering .
Een aantal definities: “Voldoen aan specificaties.”; “Geschikt voor gebruik.”; “Voldoen aan de uitgesproken en niet uitgesproken wensen van de klanten.”; en “Het vermogen om te voldoen aan de verwachtingen van alle belanghebbenden.”
Een effectief kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de internationale ISO 9001 norm. Het moet een goed gedefinieerde structuur hebben met duidelijk omschreven verantwoordelijkheden en processen. Het moet ook gericht zijn op continu verbetering en het betrekken van medewerkers op alle niveaus.
Andere definities zijn onder meer: "het absolute beste", "geschikt voor het doel waarvoor het is ontworpen", "onberispelijk". Kwaliteit is echter subjectief en hangt af van de perceptie en ervaring met de producten of diensten van een organisatie .
Kwaliteitsmanagement omvat het bepalen van een kwaliteitsbeleid, het creëren en implementeren van kwaliteitsplanning en -borging, en kwaliteitscontrole en kwaliteitsverbetering . TQM vereist dat alle belanghebbenden in een bedrijf samenwerken om processen, producten, diensten en de cultuur van het bedrijf zelf te verbeteren.
Kwaliteit: voldoet aan de eisen en overtreft de verwachtingen van de klant . Er zijn twee woorden in deze definitie die cruciaal zijn voor de productie, levering en service van kwaliteit: eisen en verwachtingen. TQM, SQC, ISO, Six Sigma, etc. zijn over het algemeen een middel om dit doel te bereiken.
hoge kwaliteit; superioriteit; uitmuntendheid : houtnerf van kwaliteit. een persoonlijkheid of karaktertrek: vriendelijkheid is een van haar vele goede kwaliteiten. aangeboren uitmuntendheid of superioriteit.
Betekenis: eigenschappen zijn persoonlijkheidskenmerken die beschrijven hoe iemand denkt, zich voelt en gedraagt. Voorbeelden goede eigenschappen: flexibel, eerlijk, rustig, sociaal en zelfstandig.