De kwaliteit van een organisatie of totale kwaliteitsmanagement kan worden gedefinieerd als de mate waarin de algemene prestatie van een bedrijf of organisatie voldoen aan alle rationele of relationele vereisten en verwachtingen.
Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrant, waterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.
Kwaliteit gaat over eigenschappen of kenmerken die van tevoren worden vastgesteld, en de behoeften bij de gebruiker van een voorwerp of dienst. Dit betekent dat je deze kenmerken en eigenschappen eerst moet vastleggen en definiëren. Vervolgens wil je dat alle betrokkenen het eens zijn over die kenmerken.
Het kwaliteitsbeleid is te lezen als de missie van het bedrijf gezien vanuit de klant. Het dient te vermelden dat het bedrijf zich commiteert aan het voldoen aan eisen van de klant en de wettelijke regelgeving en dat het haar kwaliteitssysteem continu wil verbeteren.
Kwaliteitsmanagement is de tak van het management die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Kwaliteitsmanagement is geen afgebakend vakgebied, maar komt terug in alle delen van het management van een onderneming.
Als kwaliteitsmedewerker ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van een product of dienst van je werkgever. Een kwaliteitsmedewerker wordt ook wel QA-medewerker genoemd. Jij zorgt dat de kwaliteit die wordt gevraagd ook écht gemaakt en geleverd wordt!
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Samenhangend geheel van organisatiestructuren, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, procedures, processen, voorzieningen en middelen dat nodig is voor het ten uitvoer brengen van het kwaliteitsbeleid, het bereiken van de vastgestelde kwaliteitsdoelstellingen en het waarborgen van de kwaliteit van zorg.
Waarom is kwaliteitsmanagement zo belangrijk voor je? Een goed kwaliteitsmanagementsysteem is de basis voor het leveren van consistente, betrouwbare en hoogwaardige producten en diensten en maakt inzichtelijk waar je problemen zitten als er sprake is van een lage efficiency binnen je organisatie.
Hoe ziet een kwaliteitsmanagementsysteem eruit? Een kwaliteitsmanagementsysteem is een beschrijving van je bedrijf. Het bestaat uit verschillende onderdelen, zoals strategie, heldere interne organisatie, primaire procedures en ondersteunde procedures.
Arbeidskwaliteit, ook wel kwaliteit van de arbeid of kwaliteit van werk, betreft de eigenschappen van de arbeid zelf - de intrinsieke kwaliteit - en de gevolgen daarvan voor de werknemer. Het laatste wordt bepaald door de mate waarin het werk aan de behoeften van de werknemer kan voldoen, de afstemming of fit.
Kwaliteit is een belangrijk element in de maatschappelijke positie en de marktpositie van organisaties. Om succesvol te zijn, is het van groot belang dat processen efficiënt verlopen en dat klanten vertrouwen hebben in de organisatie. Kortom, dat de organisatie een goede reputatie heeft.
Kwaliteit is niet objectief en makkelijk meetbaar, maar afhankelijk van tijd, plaats en personen. Dat stelt Jan Kremer, hoogleraar in het Radboudumc en voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut Nederland (ZIN).
Het is een breed concept dat op complexe wijze wordt beïnvloed door de lichamelijke gezondheid, psychische toestand, mate van zelfstandigheid, sociale relaties, persoonlijke overtuigingen van de persoon en zijn/haar relatie tot opvallende kenmerken van zijn/haar omgeving'.
Je kwaliteit wordt een zwakte. Ben je erg besluitvaardig, dan kun je in de valkuil trappen drammerig te worden. Of als je doorschiet in je zelfvertrouwen word je arrogant.
Naast erkenning voor de inspanningen van uw medewerkers, maakt u met ISO 9001 certificaat kenbaar aan de buitenwereld dat u alleen genoegen neemt met het beste voor uw bedrijf; betrouwbare processen die leveren wat de klant verwacht en daar continu in blijven verbeteren.
Waar moet een kwaliteitsmanagementsysteem aan voldoen? Zoals gezegd moet een goed kwaliteitsmanagementsysteem de structuur en kwaliteit verbeteren en moet het systeem vóór de organisatie werken en vooral niet als een keurslijf voelen.
Een kwaliteitssysteem is verplicht, het hebben van een keurmerk niet. De wet verplicht tot een intern systeem voor kwaliteit. De kwaliteitstoets door een externe partij zoals bijvoorbeeld bij het HKZ keurmerk plaatsvindt is geen verplichting.
Het kwaliteitshandboek is een hulpmiddel om kwaliteitsvol te werken. Het biedt de kans om je te profileren: Het bevat de weergave van belangrijke keuzen (kwaliteitsbeleid) en werkwijzen (kwaliteitsmanagementsysteem) in je opvanglocatie. Door dit op papier te zetten geef je medewerkers een houvast.
Soorten kwaliteitszorgsystemen
In de zorg wordt er veelal gewerkt met drie verschillende systemen: ISO, NEN en HKZ. ISO is een internationaal systeem, waarbij ISO 9001 de norm is voor kwaliteitsmanagement systemen. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en is onderdeel van NEN.
Om je toch een idee te geven: het startsalaris voor deze functie ligt in 2024 rond de € 2.200 bruto per maand. Hoe langer je voor een werkgever werkt, hoe meer je gaat verdienen. Het salaris van een kwaliteitsmedewerker kan oplopen tot zo'n € 3.100 bruto per maand.