Bij kwalitatief onderzoek wordt na de dataverzameling alle gegevens geanalyseerd om te kijken of de probleemstelling voldoende kan worden beantwoord, als dit niet het geval is gaat hij door met gegevens verzamelen en analyseren tot alle vragen beantwoord kunnen worden.
Bij kwalitatief onderzoek verzamel en analyseer je niet-numerieke data (zoals tekst, video of audio) om concepten, meningen of ervaringen (beter) te begrijpen. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om inzicht te krijgen in een al vastgesteld probleem of om ideeën op te doen voor nieuw onderzoek.
Kwalitatief betekent oorspronkelijk: 'de kwaliteit betreffend', 'als het om de kwaliteit gaat'. Dat is een neutrale betekenis: de kwaliteit kan goed, maar ook slecht zijn. Het woord dat weergeeft wát de kwaliteit was, komt erachter: kwalitatief hoogwaardig, kwalitatief teleurstellend, enz.
Wat is onderzoek? is een heldere inleiding op de methoden en technieken die nodig zijn bij onderzoek. Het geeft antwoord op vragen als: wat is 'onderzoek doen', hoe zet je een onderzoek op, welke stappen moet je zetten, hoe verzamel je gegevens en welke valkuilen zijn er?
Kenmerken van kwalitatief onderzoek
De data in het onderzoek zijn niet-cijfermatig, maar zijn uit te drukken in woorden, meningen, ideeën of concepten. Systematisch onderzoek doen is minder belangrijk. De focus ligt op jouw interpretatie van de data. De onderzoeksmethode is vaak flexibel.
Er worden gewoonlijk verschillende soorten kwalitatieve onderzoeksmethoden gebruikt, zoals diepte-interviews, focusgroepen, etnografisch onderzoek, inhoudsanalyse en casestudy-onderzoek.
Welke vormen van kwalitatief onderzoek zijn er? Er zijn allerlei methoden waarmee u kwalitatief onderzoek kunt uitvoeren. Kies bijvoorbeeld uit literatuuronderzoek, participerend observeren, etnografie, persoonlijk interviewen of enquêteren.
Kwalitatieve onderzoekers gaan dieper in op het onderwerp om zo informatie te verzamelen over de beweegredenen, redeneringen en houdingen van mensen. Kwalitatieve benaderingen geven dieper inzicht in uw onderzoeksvragen, maar de resultaten zijn soms moeilijker te analyseren.
biedt je een complete en heldere inleiding op kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden. Dit boek bevat de theorie, digitale tools en praktijkvoorbeelden waarmee je een onderzoek kunt gaan opzetten. Zodat jij raad weet met het onderzoek of ander afstudeerproject dat je moet doen voor je studie.
Wat is onderzoek? maakt het ingewikkelde proces van onderzoeken inzichtelijk. Stap voor stap leer je de onderzoeksvaardigheden. Het bespreekt de theorie vanuit de vier werkfasen van praktijkonderzoek: ontwerpen, verzamelen, analyseren, en evalueren en adviseren.
In kwantitatief onderzoek ligt zowel bij het verzamelen als bij de analyse de nadruk op kwantificatie van data. Bij kwalitatief onderzoek is dat niet het geval. De nadruk ligt daar niet op meten en op het verzamelen van getallen, maar op woorden. Het is subjectiever en interpretatiever.
Bij kwalitatief onderzoek heb je geen grote steekproef nodig, maar je wilt natuurlijk wel dat je resultaten betrouwbaar en valide zijn. Vaak zie je bij kwalitatief onderzoek dat er 12, 15 of maximaal 20 respondenten worden benaderd voor het onderzoek.
Kwantitatief onderzoek doe je meestal met een enquête of vragenlijst met korte antwoordmogelijkheden. Denk aan antwoordopties zoals 'ja' of 'nee', of een schaal die loopt van 'helemaal mee eens' tot 'helemaal mee oneens'. De enquête neem je online, telefonisch of schriftelijk af.
Kwalitatieve onderzoeksvragen beginnen doorgaans met 'hoe' of 'waarom'; Het is tijdrovend; De participantengroep is klein, maar wel hoogst representatief; De onderzoeker neemt vaak actief deel aan de onderzoeksmethode.
In de zevende druk is de methode verder verfijnd, met veel aandacht voor casuïstiek. Een groot aantal voorbeelden is geactualiseerd en de bijbehorende website is geheel aangepast. In deze druk is veel aandacht besteed aan de onderzoeks-toolbox, die naast het boek gebruikt kan worden bij praktijkonderzoek.
De 4e druk blijft beschikbaar tot 1 juli 2014. Wat is onderzoek? is een heldere inleiding in methoden en technieken van onderzoek. Het geeft antwoord op vragen als: wat is 'onderzoek doen' eigenlijk, hoe zet je een onderzoek op, welke stappen moet je nemen, hoe verzamel je gegevens en welke valkuilen zijn er?
Doorgaans gebruik je geen steekproef als je kwalitatief onderzoek verricht. Ook gebruik je nooit een steekproef als je onderzoekspopulatie zo klein is dat je simpelweg alle personen die hiertoe behoren kunt ondervragen. Dit is mede afhankelijk van je onderzoeksmethode.
Een semigestructureerd interview is een kwalitatieve onderzoeksmethode. Een deel van de gestelde vragen wordt vooraf door de interviewer bepaald. De volgorde waarin de vragen worden gesteld is flexibel en de respondenten kunnen volledig vrij antwoorden.
Ga je kwalitatief en kwantitatief onderzoek combineren, dan is het verstandig om dit parallel aan elkaar of ná elkaar uit te voeren, zodat de onderzoeken elkaar kunnen aanvullen. Let er wel op dat je kwalitatieve resultaten niet als kwantitatieve resultaten gaat interpreteren en andersom.
Validiteit is de mate waarin je resultaten geldig zijn en overeenkomen met de werkelijkheid. De validiteit kan worden onderzocht door te bepalen of je daadwerkelijk hebt gemeten wat je wilde meten, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar je onderzoeksopzet en meetinstrumenten.
Steekproefgrootte hangt af van 'verzadiging'
“In tegenstelling tot kwantitatief onderzoek gaat het bij kwalitatief onderzoek niet om grote aantallen. Vaak weet je bij kwalitatief onderzoek zelfs niet van tevoren hoe groot je steekproef zal zijn. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
Bij een kwalitatieve observatie wordt alleen de aan- of afwezigheid van een fenomeen vastgesteld, de toe- of afname, versnelling of vertraging. Bij een kwantitatieve observatie worden door middel van tellen of meten een numerieke waarde (in eenheden) toegekend aan een specifieke grootheid.