Met kritiek bedoelt men de beoordeling van een bepaalde toestand, door deze aan bepaalde criteria, waarden en normen te toetsen. Wanneer iemand kritiek levert, betekent dat, dat hij een bepaald gedrag, een beslissing, instelling, prestatie of gegeven niet zomaar accepteert, maar het naar zijn maatstaven beoordeelt.
Kritiek is het geven van opmerkingen over een bepaalde zaak. Je geeft je oordeel over iets. Dit kan opbouwend zijn, opbouwende kritiek, maar ook het geven van een ongezouten harde mening over een bepaald onderwerp, afbrekende kritiek is mogelijk.
Wie aan kritiek doet in de ruimste zin des woords, is een criticus (eventueel vrouwelijk: critica).
Wat is een assertieve reactie op kritiek? Voorop staat dat je zo reageert dat je gevoel van eigenwaarde er niet door afneemt en er geen conflict ontstaat. Wat je daarom beter niet kunt doen: Heel defensief (verdedigend of afwerend) worden of zelfs agressief.
Er zijn bepaalde factoren die bepalen of kritiek ons in meer of mindere mate raakt. De kritiek die je krijgt versterkt en bevestigt je eigen twijfel of het negatieve beeld wat je over jezelf of je eigen kunnen hebt. Je hebt je best gedaan, je intentie is goed en dan krijg je negatieve feedback.
Kritiek is dus heel wat anders dan feedback. Feedback is er niet op gericht om iemand of iets te veranderen. Vaak wordt gesproken over het brengen van positieve kritiek. De praktijk leert echter dat kritiek uiten vaak op een negatieve manier gaat zelfs al zijn de bedoelingen erachter positief.
De heftigheid waarmee kritiek kan aankomen, heeft vaak te maken met je gevoel van eigenwaarde. Wie weinig zelfvertrouwen heeft, ziet door kritiek zijn of haar negatieve zelfbeeld bevestigd en kan vaak veel moeilijker met kritiek omgaan. Bedenk dat niet de ander, maar jij zelf je grootste tegenstander bent.
Positieve, opbouwende kritiek noemen we ook wel constructieve kritiek. Het is het geven van een mening waarbij wij de ander willen helpen. De criticus die opbouwende kritiek levert, neemt een positieve houding aan. Hij geeft zijn mening met als doel de ander te stimuleren om zijn gedrag of prestatie te verbeteren.
Jouw valkuil is dat je over-kritisch wordt of veroordelend. Dat je met jouw scherpe pen of tong de vloer aanveegt met jouw mening en zienswijze. Jouw valkuil kan zijn dat je pietluttig wordt, op alle slakken zout legt, spijkers op laag water zoekt, gaat muggenziften of dat je negatief kritisch wordt.
afgeven op, afkammen, bekritiseren, berispen, de les lezen, de mantel uitvegen, een standje geven, een uitbrander geven, gispen, kapittelen, kritiek leveren op, roskammen, terechtwijzen, vermanen, veroordelen.
Feedback versus kritiek
Feedback is een terugkoppeling die je geeft aan een vriend of collega gebaseerd op zijn gedrag of prestatie. Met als doel om een ander inzicht te geven in zijn gedrag en dit mogelijk te veranderen. Met kritiek (of commentaar) geef je aan dat je iets niet goed vindt, je keurt iets af.
Wat is negatieve feedback? Negatieve feedback wordt vaak in een opwelling (emotie) gegeven en is in het algemeen vaag. Je gaat dit dan op je eigen manier interpreteren en daar wordt je dan boos of verdrietig over of klap je dicht.
Zorg dat je de kritiek begrijpt, dat je precies weet wat de ander bedoelt en waar die persoon niet tevreden over is. Heb je te maken met onterechte kritiek? Vraag dan om opheldering, vraag om bewijs. Geef anderen niet de kans om zomaar botte kritiek te verspreiden, maar dwing die persoon om specifiek te worden.
De onplezierige ervaringen die we hebben opgeslagen kunnen ons bewust of onbewust triggeren. Vaak hoeft iemand maar iets te zeggen of op een bepaalde manier te reageren en deze ervaringen worden getriggerd en hiermee ook jouw automatisch aangeleerde reactie hierop.
In elk geval is het niet aan jou om je man zo ver te krijgen dat hij zijn emoties toont of überhaupt voelt. Het is aan jou om je grenzen aan te geven. Het beste wat je kunt doen, is met hem om de tafel zitten en afspraken maken. Als jij genoeg hebt van zijn boosheid en dat zegt, moet hij inbinden en afstand nemen.
Je wilt er voor iedereen zijn en iedereen tevreden houden. Als iemand – naar jouw idee – boos, verdrietig, of teleurgesteld richting jou is, betekent dit dat je dit niet hebt volbracht en daarom betrek je het op jezelf. Het alles persoonlijk nemen komt dan vanuit je angst om niet goed voor anderen klaar te staan.
Door iemand positieve feedback te geven, zal je zien dat hij/zij enthousiaster wordt. Het geeft meer richting aan wat de verwachtingen zijn. De positieve benadering zal ook de intrinsieke motivatie stimuleren. Wat betekent dat de werknemer gemotiveerd is, omdat hij dat ook echt wil.
Positieve feedback, ook vaak 'feedforward' genoemd, laat zien in welke opzichten een individu of team uitblinkt, stimuleert verbetering en creëert een positieve aanspreekcultuur. Positieve feedback zorgt er bovendien voor dat je brein het gelukshormoon oxytocine aanmaakt.
Je zou ook kunnen leren om: het te objectiveren en wat minder te betrekken op jou als persoon. wat meer afstand te houden van wat er gezegd wordt. meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.