Omdat de inlaatklep ook al aan het einde van de uitlaatslag opent, is dit het moment dat beide kleppen tegelijk openstaan. Dit noemt men klepoverlap.
Klepoverlap is ontworpen in de motor en is het meest nuttig bij hogere snelheden . Bij hogere snelheden zorgt de extra hoeveelheid inlaatlading die in de verbrandingskamer wordt gebracht voor een aanzienlijke toename van het beschikbare vermogen. De hoeveelheid tijd dat beide kleppen open zijn, is direct gerelateerd aan het motortoerental.
Wanneer de zuiger bovenin is, sluit de uitlaatklep en gaat de inlaatklep open. De zuiger gaat weer omlaag en de inlaatslag volgt. In werkelijkheid gaat de inlaatklep iets eerder open, zodat de in- en uitlaatklep korte tijd tegelijkertijd open staan. Dit wordt “klepoverlap” genoemd.
Als de klepspeling te groot is, resulteert dit in het niet volledig benutten van de tijd en afstand welke dat de klep open hoort te gaan. Hierdoor kan de cilinder zich niet maximaal vullen en legen. Dit resulteert doorgaans in vermogensverlies en mogelijk in een tikkend geluid van de motor.
Overmatige klepoverlap kan het koppel bij lage toerentallen verminderen, wat de motorprestaties bij lagere toerentallen beïnvloedt . In bepaalde gevallen kan klepoverlap de emissies verhogen, vooral tijdens koude starts of stationair draaien. Extreme klepoverlap kan leiden tot onstabiel stationair draaien en verminderde soepelheid van de motor.
De klepspeling kan aangepast worden door de stelschroef te verdraaien. Tussen de nok van een bovenliggende nokkenas en de nokvolger zit een metalen vulplaatje met een zodanige dikte dat er tussen de nok en het plaatje net genoeg speling overblijft.
Bij hartkleplijden werken een of meer hartkleppen niet goed. De hartkleppen gaan bijvoorbeeld niet volledig dicht of open. Hierdoor kan het hart overbelast raken. Bij een vernauwde hartklep (stenose) moet het hart meer kracht gebruiken om het bloed door de vernauwing te pompen.
De indicatoren van klepproblemen zijn onder meer lawaai (tikken), vermogensverlies, ontstekingsproblemen, hoog brandstofverbruik en overmatige rook uit de uitlaat . Het verwijderen en vervangen van de motorkleppen is voor niemand een taak. De belangrijkste controle is de integriteit van de klepafdichting, zonder welke er geen schone verbranding kan plaatsvinden.
Inlaatkleppen zijn groter dan de uitlaatkleppen omdat de uitlaat gassen er onder druk uitgaan waardoor deze openingen kleiner gelaten kunnen worden, tevens zit er zoveel olie gebakken op de klep dat het wel een inlaatklep moet zijn.
Het belang van de nauwkeurigheid van de openingstiming van de kleppen is essentieel voor de werking van de motor. Het is belangrijk om de speling en/of kalibratie van de kleppen te controleren om lawaai, vermogensverlies en natuurlijk brandstofverbruik en overmatige uitstoot van verontreinigende stoffen te voorkomen.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Reken, afhankelijk van het aantal kleppen, op kosten van 100 tot 250 euro. Daarbij komen nog de kosten voor de motorolie en het oliefilter (ca. 70 tot 170 euro) en voor het vervangen van de kleppendekselpakking (ca. 10 tot 50 euro).
Om meer Pk's te krijgen dient het koppel zo lang mogelijk zo hoog mogelijk te blijven. Hierdoor wordt er meer lucht en brandstof de motor ingepompt, waardoor het aantal Pk's blijft groeien. Zo is er uiteindelijk een grotere kracht mogelijk en dit resulteert weer in een hogere topsnelheid.
Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
Overlap is wanneer de inlaat- en uitlaatkleppen tegelijkertijd open zijn. Het wordt uitgedrukt in graden van krukasrotatie. Niet alle nokkenassen hebben overlap. Als ze dat wel hebben, gebeurt het aan het einde van de uitlaatslag en het begin van de inlaatslag .
De negatieve klepoverlap (NVO) die ontstaat door het te vroeg sluiten van de uitlaatklep en het vertraagd openen van de inlaatklep, kan het uitlaatgas in de cilinder onderscheppen. Het EGR-effect kan ontstaan door het verwarmen en verdunnen van het nieuwe gas tijdens het gasuitwisselingsproces.
Inlaatklep
Heeft doorgaans een grotere doorsnede om een grotere hoeveelheid van het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingskamer te kunnen duwen . Meestal een iets kleinere doorsnede om de vrije afvoer van uitlaatgassen uit de verbrandingskamer te vergemakkelijken.
Er wordt een klep gemonteerd in de uitlaat die elektronisch verbonden is met een afstandsbediening. Wanneer u op de knop drukt roteert de klep en verandert de richting van de luchtstroom en het geluid naar een cut out of een bypass. Hierdoor wordt de uitlaat aanzienlijk luider met een druk op de knop.
Met behulp van een speciaal 'granulaat' is een snelle en effectieve reiniging van de kleppen mogelijk. De onderdelen worden als het ware schoongestraald. Er zijn geen resten, een neutralisatieoplossing verwijdert de granulaatrestanten en voorkomt dat deze in de verbrandingskamer terechtkomen.
Kortstondig bewustzijnsverlies, het wordt u soms "zwart voor de ogen" Kriebelhoest, die in liggende houding erger wordt. Hartkloppingen, gevoel van een snelle, fladderende hartslag. Vocht vasthouden, opgezette voeten, enkels, buik of nek.
Tekenen dat uw voertuig een klepafstelling nodig heeft
Als de motor van uw voertuig een klepverstelling nodig heeft, hoort u mogelijk een luide kletterende of rinkelende klank die uit de motorruimte komt . Dit komt door de grote speling van de kleppen. Omdat de stoterstangen niet goed vastzitten, glijden ze niet soepel op en neer.
Als de klepspeling te strak is, zal de klep eerder openen en later sluiten dan de bedoeling is . Als de klepspeling te los is, zal de klep later openen en eerder sluiten.
De wetenschappers vonden geen nadelig verband tussen sporten en problemen aan de aortaklep, zoals een vernauwde of lekkende klep, of een verwijding van de aorta. Het maakte niet uit wat voor soort sport de mensen deden en ook de hoeveelheid en de intensiteit van inspanning had geen negatieve effecten.
Een openhartoperatie is een zware ingreep waarbij het hart geopend wordt en tijdelijk wordt stilgelegd. De hart-longmachine neemt het werk van het hart tijdelijk over. Daarom ondergaat u de operatie vaak als u zich nog redelijk goed voelt.
Een lekkende hartklep kan lange tijd zonder gevolgen blijven, vertelt Hans van Laarhoven van de Hart & Vaatgroep. Een slecht werkende klep is namelijk op zichzelf staand niet acuut gevaarlijk, zolang het bloed nog maar voldoende rondgepompt wordt en het hele lichaam genoeg voorzien blijft.