Met de IQ.Light koplampen bepalen je snelheid, locatie en eigen voorkeuren de juiste lichtfunctie. De matrix LED koplampen bestaan uit afzonderlijk dimbare LEDs per lamp, die de richting van de weg én je stuur volgen.
Bij LED Matrix-koplampen bestaat het grootlicht uit meerdere segmenten die naar wens in- of uitgeschakeld kunnen worden. Het systeem deactiveert het deel van de lichtbron dat een andere weggebruiker verblindt. De andere segmenten blijven aan en verlichten de weg. Het systeem kan meerdere objecten tegelijk 'ontzien'.”
Wat is Wat zijn adaptieve koplampen? Adaptieve koplampen zijn koplampen die gesynchroniseerd zijn met je besturing. De koplampen bewegen mee met de stuurbewegingen die je als bestuurder maakt.
Matrix LED-koplampen gebruiken input van een camera achter de voorruit om andere verkeersdeelnemers te spotten, waarna segmenten van jouw koplampen worden uitgeschakeld. De auto dimt precies dat deel van de lichtstraal waar de voor- of tegenliggers in rijden. De overige segmenten blijven aan en verlichten de weg.
Meet de afstand van het licht tot het plakkertje
Schijnen ze ver onder het plakkertje of zie je je koplampen niet eens op de muur, dan moeten ze wat naar boven. De koplampen moeten idealiter ongeveer 10cm (bij een afstand van 10 meter) onder het streepje uit komen.
De digitale matrix-ledkoplampen zijn de geavanceerdste koplampen die Audi te bieden heeft. Met deze innovatieve koplamptechnologie zijn bijzondere lichtanimaties mogelijk, zoals de projectie van een duidelijk zichtbaar rechthoekig lichtvlak op de rijstrook voor de auto, binnen de gebruikelijke lichtbundel.
De projectiekoplamp is ingebouwd in een frame dat om de verticale as kan worden gedraaid. De draaihoek in een bereik van +/– 15 graden is bedoeld voor bochten tot ongeveer 200 meter. In een bocht met een radius van 190 meter verlicht het dimlicht gewoonlijk slechts een gebied van 30 meter.
Bij adaptieve bochtverlichting draaien de lampen mee met de stuurbewegingen. Dit maakt dat wanneer je de bocht instuurt de verlichting dezelfde kant op wijst. Op deze manier krijg je duidelijker zicht en rij je verlicht de bocht in. Verder is het zo dat deze vorm van verlichting het verloop van de weg volgt.
Als uw richtingaanwijzer is ingeschakeld en u afslaat of in een parkeerplek rijdt, verlicht een lamp in het mistlicht (aan de zijde waar u afslaat) automatisch de kant van de weg, zodat u een beter zicht hebt tijdens het afslaan.
Bij adaptieve bochtverlichting draaien de lampen mee met de stuurbewegingen. Dit betekent dat wanneer u een bocht maakt, de verlichting dezelfde kant op wijst als de richting waarin u rijdt. Op deze manier krijgt u duidelijker zicht en rijdt u verlicht de bocht in.
Een camera in de buurt van de binnenspiegel registreert al vanaf een afstand van 700 meter het licht van de koplampen van de voertuigen die u tegemoetkomen – en dimt automatisch. Als u een auto voor u nadert, detecteert de camera dit ook van op een afstand van 400 meter, waarna de grootlichtassistent zelfstandig dimt.
Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden.
Het is niet toegestaan om op de momenten dat verlichting verplicht is uitsluitend stadslicht te voeren. Dimlicht moet in die gevallen ook zijn ingeschakeld of bij mist de mistlampen voor. Stadslicht is verplicht als je 's nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert.
Er zijn de dimlichten, waarmee men meestal rijdt als het donker is. En de grootlichten, die ook wel eens de verstralers worden genoemd. De meeste wagens hebben vooraan ook mistlichten. En tot slot zijn er de standlichten, die het minst licht geven.
De functie heet Adaptieve Verlichting en is beschikbaar met versie 1941132070 van de Hue Bridge-software, meldt iCulture. Als de functie aanstaat, begint de lamp 's ochtends met warme kleuren om vervolgens overdag koelere tinten af te geven. In de avond maken de lampen zichzelf weer wat warmer.
De adaptieve bochtverlichting zorgt zo in elke situatie voor optimale verlichting van het wegdek bij dim- of grootlicht en verbetert daarmee de actieve rijveiligheid.
Automatisch groot licht is een systeem dat met een camerasensor boven aan de voorruit de koplampen van tegenliggers of de achterlichten van voorliggers registreert en automatisch overschakelt van groot licht naar dimlicht. Automatisch groot licht is te activeren met de draairing van de stuurhendel in stand .
In plaats van het in- of uitschakelen van LED-lampjes in verschillende combinaties, past AFL LED zich aan de rijomstandigheden aan door automatisch het lichtpatroon in de koplampen te wijzigen.
Een andere functie die BMW heeft voorgesteld, is de antiverblindende High Beam Assist. Dit systeem lokaliseert tegenliggers en voorliggers, en voorkomt verblinding, ook al zijn de grootlichten ingeschakeld. Zo wordt de grootlichtcomponent aanzienlijk verhoogd, waardoor ook de veiligheid wordt verbeterd.
Een camera in de buurt van de binnenspiegel registreert al vanaf een afstand van 700 meter het licht van de koplampen van de voertuigen die u tegemoetkomen – en dimt automatisch. Als u een auto voor u nadert, detecteert de camera dit ook van op een afstand van 400 meter, waarna de grootlichtassistent zelfstandig dimt.
Adaptieve koplampen zijn koplampen waar een systeem aan verbonden is die de richting van de lichtstralen verandert afhankelijk van de verkeersomstandigheden. Wanneer de bestuurder een stuurbeweging maakt, zullen de koplampen mee bewegen.
1) Verbind je nieuwe Bridge met je modem met de meegeleverde netwerkkabel. 2) Controleer of alle drie lampjes van de nieuwe Bridge branden. 3) Ga in de app naar Instellingen > Mijn Bridge te gaan en kies voor Bridge transfer > Overdracht voorbereiden. Volg de instructies die vervolgens op het scherm verschijnen.
Bij adaptieve bochtverlichting draaien de lampen mee met de stuurbewegingen. Dit maakt dat wanneer je de bocht instuurt de verlichting dezelfde kant op wijst. Op deze manier krijg je duidelijker zicht en rij je verlicht de bocht in. Verder is het zo dat deze vorm van verlichting het verloop van de weg volgt.
DYNAMISCHE BOCHTVERLICHTING: WERKING
De dynamische bochtverlichting wordt gerealiseerd door draaien van het dimlicht, afhankelijk van de zojuist gereden bochtradius. De projectiekoplamp is ingebouwd in een frame dat om de verticale as kan worden gedraaid.