Soms wordt beweerd dat links rijden veiliger is. De bestuurder zou met zijn rechteroog – bij de meeste mensen dominant – het tegemoetkomende verkeer beter kunnen zien. Verder schakelt hij of zij dan met de linkerhand en houdt de rechterhand, bij de meeste mensen beter ontwikkeld, aan het stuur.
Om een slag af te kunnen weren of toe te kunnen brengen was het dus makkelijker om aan de linkerkant te rijden, zodat potentiële aanvallers aan de kant van het zwaard moeten naderen.
Eng is links rijden zeker niet, maar je zult misschien wel even moeten wennen. Neem daarom gewoon overal rustig de tijd voor. Let met name goed op bij het wegrijden (verkeer komt van de andere kant!) en houdt goed het overzicht bij bochten en rotondes.
Uit niets blijkt dat links- of rechts rijden veiliger, beter of logischer zou zijn. De meeste Europese landen schakelden over van links naar rechts nadat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in 1918 werd ontbonden. Niet allemaal tegelijk, maar gefaseerd tot aan de Tweede Wereldoorlog.
Dat rechts rijden het pleit in zijn voordeel beslechtte, was te danken aan de Verenigde Staten. Pas aan het begin van de 20e eeuw werd het stuur aan de linkerkant daar gebruikelijk. Zo kon je beter inschatten of je kon inhalen. Bovendien kon de passagier dan aan de kant van de stoep uitstappen.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links.
Simpelweg de wetenschap dat als ze naar rechts gaan ze vrij vlot weer naar links moeten vanwege langzamer verkeer. In Duitsland zijn de snelheden vaak hoger en zal dit extremer spelen. De meeste snelwegen hebben twee rijbanen, voor elke richting een.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed men vroeger ook links.
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en rechtshandig zijn voor ridders een erekwestie was (rechts vertegenwoordigde 'het goede'), kozen de ridders ervoor om links te rijden zodat ze met hun rechterhand het zwaard uit de linkerschede konden trekken mochten ze een vijand ontmoeten.
Rij-instructeurs en politieagenten hanteren vaak de 10 seconden-regel: blijf niet langer dan 10 seconden op de linker rijstrook hangen. Onnodig links rijden kan trouwens leiden tot een boete van 240 euro.
Bij links rijden rijdt een vervoermiddel aan de linkerkant van de weg. Dit is in ongeveer een kwart van de landen in de wereld verplicht, onder andere in Australië, Ierland, India, Indonesië, Japan, Mauritius, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Suriname, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.
De makkelijkste manier om te wennen aan het links rijden is door dit voor vertrek te oefenen. Zoek een lege parkeerplaats of een afgelegen weg op waar u dit kunt oefenen. Ook is het goed om wat meer te lezen over het links rijden. Zorg ervoor dat u weet in welke situatie wie voorrang heeft.
Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden. Overigens in eerste instantie alleen in die landen die Napoleon veroverde.
Rijinstructeurs en politieagenten hanteren vaak de 10 seconden-regel: blijf niet langer dan 10 seconden op de linker rijstrook hangen. Voor onnodig links rijden riskeer je een bekeuring van 220 euro, exclusief 9 euro administratiekosten.
Uit een Brits onderzoek onder bijna 1400 automobilisten blijkt dat vrouwen een stuk beter rijden dan mannen. Automobilisten werden beoordeeld op zaken als bumperkleven, houden aan de snelheid en de bocht afsnijden. Vrouwen scoren gemiddeld 23,6 van de 30 punten, tegen 19,8 voor mannen.
Bovendien was het verdedigen met een zwaard minder van belang. Om die reden werd het rechts rijden ingevoerd door Napoleon. Vervolgens heeft hij een groot deel van Europa veroverd, en daarbij de rijzijde aangepast naar rechts voor alle veroverde gebieden. Zo is ook in Nederland in die tijd het rechts rijden ingevoerd.
In Europa is links rijden de regel in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Kanaaleilanden, Cyprus en Malta. Zo ook in 75 andere territoria en landen over de hele wereld, waaronder Zuid-Afrika, Australië, India, Indonesië, Jamaica, Japan, Kenia, Nieuw-Zeeland, Tanzania en Thailand.
En dit betaal je in 2023 voor de volgende overtredingen:
Onnodig links rijden op een autoweg of autosnelweg: 240 euro. Rechts inhalen: 280 euro. Geen autogordel dragen: 160 euro. Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 280 euro.
In Amerika rijdt men rechts en haalt men links in, net zoals in Nederland. Snelheden en afstanden worden in mijlen (miles) aangegeven, waarbij 1 mijl ongeveer 1,6 km is. Vergis u dus niet in de afstanden!
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
De Duitsers hebben als doel Frankrijk te verslaan. Via Nederland en België willen ze de Franse verdedigingslinie aan de oostgrens omzeilen. Door Nederland te bezetten kunnen de nazi's bovendien voorkomen dat Engeland een uitvalsbasis op het Europese vasteland opzet.
Omdat Nederlanders Duits op school leren, zijn ze geneigd om Duits te spreken als zij een Duitser tegenkomen. De resultaten van het onderzoek laten echter zien dat Duitsers het Nederlands ook bovengemiddeld goed kunnen verstaan, zeker in globale situaties.
Waarom eigenlijk? Toeristen uit Duitsland zijn belangrijk voor de Nederlandse toerismesector. Vorig jaar bezochten bijna 6 miljoen Duitsers ons land. Ze leveren ook het meeste op, want ze geven ruim 3 miljard euro uit, zo meldt het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).