De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Hydraulische schijfremmen zijn de best presterende fietsremmen onder iedere omstandigheid. Schijfremmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en kabels met een hydraulische vloeistof. De rem werkt door olie die door de remleiding naar de remklauw wordt verplaatst.
Plaats de remblokken en het wiel terug, knijp een paar keer in de remhendel en je bent klaar. Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
In de achterkant van je remhendel zit een Torx inbus boutje. Deze kun je naar binnen of naar buiten draaien. Als je deze naar binnen draait komt er meer druk op de remleiding te staan en komen de blokken dichter bij de velg. Je kunt dus weer remmen.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Als je remmen te erg piepen en kraken kan het zijn dat de rollerbrake versleten is. Gelukkig is dit ook vrij simpel op te lossen. Je kunt een rollerbrake ongestraft vervangen. Sommige rollerbrakes zitten geborgd met een moer en sommige met een soort ring.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Bij een mountainbike worden er velgremmen of schijfremmen toegepast. Bij velgremmen worden er remblokjes mechanisch of hydraulisch tegen de velgrand aangedrukt waardoor het wiel wordt afgeremd. Bij schijfremmen is er een aparte schijf op de naaf van het wiel gemonteerd.
Er zijn 4 soorten Magura remblokken: – Zwart; standaard aluminium. Dit is de standaard remblok voor aliminium velgen. – Rood: hogere remkracht voor aluminium velg – Grijs: Dit is de standaard remblok voor keramische velgen – Groen: hogere remkracht voor keramische velgen.
Het voordeel van mechanische schijfremmen is dat deze eenvoudig te monteren zijn. Bij hydraulische schijfremmen, die iets lastiger te monteren zijn, worden de remmen aangestuurd door oliedruk. Het voordeel van hydraulische schijfremmen is de betere modulatie van de remkracht en het lage onderhoud.
Meestal heeft een remklauw twee verschuifbare remzuigers en worden de remblokken door vloei-stofdruk tegen beide zijden van de remschijf aange-drukt. Een vastzittende remklauw moet worden vervangen, tenzij hij alsnog gangbaar kan worden gemaakt. Bij een vastzittende remklauw gaat de rem slepen.
Als een Magura rem toch een keer moet worden ontlucht - bijvoorbeeld omdat een val de remleiding heeft beschadigd - is het belangrijk om altijd de originele hydraulische olie Royal Blood van Magura te gebruiken.
Wil je dat het ontluchten van je remmen goed gebeurt dan kun je natuurlijk naar de fietsspecialist gaan. Wij deden wat onderzoek naar de prijzen die zoal gerekend worden voor het ontluchten van remmen. In de praktijk bedraagt de prijs die je betaalt om mtb remmen te laten ontluchten zo'n € 25 tot € 30 per rem.
Stappen. Maak de remhendel los en draai deze totdat de ontluchtingsschroef op het hoogste punt staat. Demonteer de remklauw en plaats de spreider tussen de remblokjes of gebruik de wig als u de remblokjes hebt verwijderd. Vul een spuit met 20 ml Bardahl minerale olie en sluit het hulpstuk aan op de remhendel.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Je kunt het overigens ook zelf controleren door er naar te kijken. Als je door de velg heen kijkt en je ziet de remblokken, zie je of de voering dun is of niet. Kijk je bijna op het metaal, dan zijn ze aan vervanging toe. Dit geldt ook wanneer je bij het remmen een metaalachtig geluid hoort.
Remvloeistof voor hydraulische remmen
De minerale olie is geschikt voor gebruik in hydraulische remmen van Shimano en andere fabrikanten zoals Formula en TRP, die minerale olie als remmedium gebruiken.