De besturing wordt wat scherper en communicatiever omdat een plattere band minder vervormt. Als om de grotere velg ook een bredere band ligt heb je een betere wegligging op droog wegdek en een kortere remweg op droog wegdek. De nadelen vinden we vooral op het gebied van zowel veer- als geluidscomfort.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
Ik vond van 18" naar 19" wel een merkbaar verschil, het is wat strakker op weg omdat de band minder kan doorveren maar ik voel wel meer van de weg. Heb er verder geen problemen mee omdat de st toch al sportief is. Stap je van 16"of 17" ineens over op 19" dan is het echt wel even wennen.
Met een breedset komt het vermogen van snelle en sportieve voertuigen optimaal op het wegdek. Een bredere achterband heeft een groter contact met het wegdek met als positief gevolg dat deze band minder snel zal doordraaien, wheelspin genoemd. We spreken ook wel over een goede tractie van de band op het wegdek.
Je kunt doorgaans namelijk 2 maten groter upgraden dan wat er origineel op de auto ligt. Is dat 15 inch dan kun je naar 17 inch, en bij 16 inch is 18 inch haalbaar. Als je naar een grote velg gaat upgraden dan verandert niet alleen je inchmaat maar ook de breedte van je band en de hoogteverhouding.
Velgen. De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover : Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
De besturing wordt wat scherper en communicatiever omdat een plattere band minder vervormt. Als om de grotere velg ook een bredere band ligt heb je een betere wegligging op droog wegdek en een kortere remweg op droog wegdek. De nadelen vinden we vooral op het gebied van zowel veer- als geluidscomfort.
Omdat het contactvlak groter is, kunnen brede banden bijvoorbeeld beter grip krijgen en versnellen op droge ondergronden dan dat smalle banden dat kunnen. Ze zijn ook geweldig voor specifieke toepassingen zoals winterse rijomstandigheden.
Breedsets (staggered sets):
Een groot aantal auto's kunnen ook voorzien worden van een zogenoemde “breedset”, oftewel een “staggered” set velgen. Dit houdt in dat de achterste velgen breder zijn dan de voorste, en daardoor moet er achter ook een bredere band gemonteerd worden.
De letter R betekent dat het een radiaalband betreft. Bijna alle nieuwe autobanden zijn radiaalbanden.
Het aantal cm (centimeters) deel je door 2,54 en dan weet je precies hoeveel inch een velg is. Een velg van 16 inch is bijvoorbeeld 40,6 cm in doorsnede. Met de velgmaat of de grootte van de velg bedoeld men vaak de diameter van de velg in inches. Moderne auto's hebben vaak 15, 16 of 17 inch velgen er onder zitten.
De velgmaat vind je op je huidige banden. Aan de zijkant lees je de bandenmaat af. Staat daar iets als '195/65 R15'? Dan geeft het laatste getal de diameter van de velg aan — in dit geval 15 inch.
De standaard is tegenwoordig al 17 inch, terwijl dit nog niet zo lang geleden eerder 15 inch was. Kiezen voor te grote velgen kan echter onnodige schade toebrengen aan uw auto, zoals aan de wielbakken, ophanging, spatborden, rolomtrek en snellere slijtage van de banden.
Het cijfer wordt weergegeven in inches. 1 inch is gelijk aan 2,54 centimeter. 8J houdt dus in dat de velg een breedte heeft van 20.32 centimeter.
Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.
Binnenkant velg
In de dagelijkse praktijk is de ET-waarde het getal in millimeters dat de middellijn van het wiel afwijkt van het montagevlak (op de wielnaaf). Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt.
Een laagprofielband, wat betekent dat? Laagprofielbanden hebben een relatief lage zijkant ten opzicht van de breedte van de doorsnede. Laagprofielbanden worden meestal origineel meegeleverd bij auto's uit de hoge en middenklasse, vooral bij auto's met hoge prestaties en sportwagens.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
23 mm-25 mm: Performance race
Deze banden geven meer comfort en veelal een lagere rolweerstand, mede doordat ze met minder druk gereden kunnen worden. Qua aerodynamica hebben ze weinig nadeel, als de velgen ongeveer dezelfde externe breedte hebben. Daardoor rijden ook de meeste profs nu met 25mm banden.
Het is vaak mogelijk om in de winter een kleinere wielmaat te monteren, en/of smallere banden. Een smallere band biedt in de winterperiode meer grip. Een bijkomend voordeel van de montage van kleinere winterbanden: de banden zijn goedkoper.
Steeds meer elektrische auto's die op de markt worden gebracht hebben daarom wielen met een groot diameter en een smalle loopvlak, het vermindert de rolweerstand en dat heeft voordelen, want: en lagere rolweerstand levert jou al gauw een paar procent meer rijbereik op!
1 inch = 2,54 centimeter. Om de diameter van jouw velg in inches te achterhalen deel je het aantal gemeten centimeters door 2,54. Zo is een velg van 16 inch 40,6 centimeter. Ter indicatie: veel moderne auto's zijn voorzien van 15, 16 of 17 inch velgen.