Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Nu is het gewicht van carbon het grootste voordeel van het materiaal, maar het is ook fijn om te weten dat carbon niet roest en geen last heeft van metaalmoeheid.
Gewicht. Carbon is een lichter materiaal dan aluminium. Zo weegt een carbon wielsetje met 45 mm hoge velgen ongeveer evenveel als een aluminium wielsetje met 20 mm hoge velgen. Er wordt vaak gezegd dat 1 gram verlies aan de wielen hetzelfde is als 2 gramverlies aan het frame door het roterende gewicht.
Een groot voordeel van carbon is het gewicht van dit materiaal. Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid.
Carbon is zeer kwetsbaar
Een ander nadeel is dat carbon iets kwetsbaarder is bij valpartijen. Zo kan carbon breken of kan er een deuk of scheur in het materiaal ontstaan waar je niet zo blij mee bent.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
We kunnen je natuurlijk nu alle technische eigenschappen geven maar je vind het waarschijnlijk belangrijker wat je er aan hebt en wat ze kosten. Voor minder dan 1.000 euro koop je een set hoge carbon wielen (zowel voor disc als rem velg te koop) waarmee je echt harder gaat en die je fiets helemaal afmaken.
40mm – 50mm – Voor de allround wielrenner
En zoals onderzoek aantoont, heeft aerodynamica een groter positief effect op de snelheid van de fiets dan gewicht: op de vlakke weg in ieder geval. Met deze velgmaat, zeker als de velgen van carbon zijn, kun je ook nog prima de heuvels of de bergen in.
Een heel groot voordeel van een hoge velg is de aerodynamica. De aerodynamica zorgt dat je met dezelfde krachtsinspanning een stukje sneller bent. Dat is ook vaak de reden dat wedstrijdrenners kiezen voor een hoge velg met een vlakke rit. Een ander voordeel is van hoge carbon velg is de stijfheid.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
De Cube Agree C:62 Race Carbon heeft een prijs van 2.649 euro. Voor een racefiets met een carbon frame, hydraulische schijfremmen en een Ultegra-groepset is dat aan de voordelige kant. Wij vinden het dan ook een goede deal. Op verschillende websites heeft deze racefiets van Cube ook goede recensies.
Carbon fiber is vijf keer sterker dan staal en twee keer zo stijf. Hoewel Carbon fiber sterker en stijver is dan staal, is het lichter dan staal; waardoor het het ideale productiemateriaal voor vele onderdelen is.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn.
Een carbon voorvork heeft naast een kleine winst in gewicht het voordeel dat het de klappen beter dempt dan een aluminium voorvork. Dit verschilt wel per vork. Ook andere onderdelen zoals tandwielen kunnen worden vervangen door soorten van een lichter materiaal.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Een hoge velg zorgt voor een aerodynamisch voordeel ten opzichte van een lage velg. Voor algemeen gebruik, dus ideaal voor ons relatief platte land, is een velghoogte van 33 tot 50mm eigenlijk ideaal. Met deze hoogte heb je namelijk al wel behoorlijk aerodynamisch voordeel ten opzichte van een lage velg.
Zoek je de beste fiets qua verhouding tussen prijs en kwaliteit? Dan raden we je de Cube Attain SL aan. Voor de beste endurance racefiets selecteren we de Vitus Zenium CRW en voor de beste aero racefiets kiezen we de Cube Litening C:68X Pro.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Beste koop: SHIMANO Dura-Ace WH-9000-C24-CL
De carbon-aluminium velg is licht en biedt in combinatie met de typische Dura-Ace betrouwbaarheid de garantie op probleemloos gebruik. Een aluminium remrand kun je onder alle omstandigheden gebruiken en tegenover de full carbon sets blijft de prijs gunstig.
Knijp even de voorrem in en beweeg de fiets van voor naar achter. Controleer het balhoofd op speling. Je kunt ook het stuur even optillen en het voorwiel een paar keer laten stuiteren. En letten op een dokkerend geluid.
Staal heeft allereerst best wel wat veerkracht. Meer dan aluminium, want dit is een wat stijver materiaal. Deze veerkracht – ook wel plastische vervorming genoemd - geeft een extra comfortabele fietservaring. Hierdoor heb je minder last van oneffenheden in het wegdek.
Vooral MTB wielen gemaakt van carbon hebben hele goede eigenschappen. Ook bij de wielen komt namelijk de stijfheid van carbon weer terug. Door de stijfheid van het carbon zal de velg niet of nauwelijks buigen. Dit zorgt ervoor dat er veel meer kracht op de ondergrond terecht komt.