De kosten van de auto van de zaak mag u namelijk aftrekken van uw winst.Daardoor betaalt u minder belasting. Privégebruik van uw auto boven de 500 kilometer per jaar is niet aftrekbaar. Met de fiscale bijtelling corrigeert u hiermee de autokosten die u van de winst hebt afgetrokken.
Als je jouw zakelijke auto ook privé gebruikt, moet je daar bijtelling over betalen. De Belastingdienst vindt namelijk dat je een voordeel hebt, omdat je een auto van de zaak ook privé mag gebruiken. Zij zien dit voordeel als extra loon waarover je belasting moet betalen. De waarde van dit extraatje heet je bijtelling.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
Als het gaat om bijtelling, kan gerust worden gesteld dat het fiscaal relatief gunstig is om een elektrische auto te rijden. Het wordt echter wel steeds minder gunstig. De lage bijtellingen dienden als een stimulans om de Nederlandse burger in elektrische auto's te krijgen.
Wat is bijtelling? Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijke rijders. Je krijgt ermee te maken als je met jouw zakelijke auto jaarlijks meer dan 500 privé-kilometers maakt. Bij het privégebruik van de auto ziet de fiscus de kilometers namelijk als een vorm van inkomen, waarover je belasting moet betalen.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Een leaseauto heeft dus invloed op jouw nettoloon. Hoeveel belasting je betaalt, hangt af van de cataloguswaarde van de auto. De bijtelling is namelijk een percentage van de cataloguswaarde.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Afkoop. De Fiscus maakt het in sommige gevallen mogelijk de bijtelling af te kopen. De voorwaarden hiervoor zijn helder: de bestelauto moet door meerdere medewerkers wisselend gebruikt worden. Pas dan is het mogelijk om als werkgever voor een 300 euro per jaar de boel af te kopen.
Als je ten onrechte geen bijtelling hebt toegepast vanwege een onjuiste kilometerregistratie, wordt de verzuimboete meestal vastgesteld op € 100 per overtreding (standaardbedrag voor administratieve nalatigheid). Deze boete kan hoger uitvallen bij structurele fouten of nalatigheid.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
Voor een leaseauto is officieel geen salariseis vastgesteld. Voor welk bedrag je per maand mag leasen moet er gekeken worden naar een breder financieel plaatje. Ben jij benieuwd naar welke leaseauto past bij jouw salaris? Maak dan een balans op tussen je maandelijkse inkomsten en je maandelijkse uitgaven.
– Auto's met meer dan 0 gram CO2-uitstoot per kilometer betaalt u 22 procent bijtelling. Vanaf 2026 betaalt u ook voor volledig elektrische auto's 22 procent bijtelling. Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar.
Bijtelling bij privé rijden
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
De bruto bijtelling is het bedrag dat bij je loonstrook wordt opgeteld op het moment dat je een leaseauto zakelijk leaset. Heb je bijvoorbeeld een zakelijke leaseauto op benzine met een aanschafprijs van € 20.000, dan geldt het bijtellingspercentage van 22%. De rekensom: 0,22 x 20.000 = € 4.400,- bijtelling per jaar.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Let op: Overstap van géén bijtelling naar wel bijtelling en andersom is gedurende het jaar in principe niet mogelijk. U mag niet zomaar besluiten te stoppen met bijtelling of er (tijdelijk) voor te kiezen de auto wel privé te gebruiken.
Bijtelling elektrische auto 2021 na 5 jaar (60 maanden)
Dan gaan alle berijders van elektrische leaseauto's ouder dan 5 jaar dus naar een bijtelling van 22% over de gehele cataloguswaarde, tenzij dit beleid in de komende tijd nog wordt aangepast.
Alle kosten die je maakt voor brandstof, onderhoud, parkeerkosten, parkeervergunning en reparatie zijn bij een bedrijfsauto direct aftrekbaar van de winst. De btw hierop breng je direct in mindering via de aangifte omzetbelasting zoals je dat ook met inkoop van materialen doet.
Hoe meer je verdient, hoe meer er aan premies ingehouden moet worden. In de praktijk betekent dit dat wanneer het bruto maandsalaris € 2500 is, er ongeveer € 2100 netto op de bankrekening staat. Verdien je iedere maand € 3000 bruto? Dan hou je gemiddeld € 2400 netto over.
De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000. Maar u hoeft niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten.
Wat wordt de bijtelling in 2024 voor EV's
U betaalt namelijk 16 procent bijtelling over de cataloguswaarde tot €30.000. Voor iedere euro die uw EV boven die waarde uitkomt, geldt een bijtelling van 22 procent. Dit geldt voor alle elektrische voertuigen die ná 1 januari 2024 op kenteken worden gezet.
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
Voorbeeld van een bijtelling berekening:
De berekening is: 22% x € 25.000,- - € 1.200,- = € 4.300,- bruto bijtelling per jaar. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vermenigvuldigd met je inkomstenbelastingtarief. Als dat tarief bijvoorbeeld 36,97% is, betaal je €1.589,71 per jaar aan netto bijtelling.
U hebt 2 of meer auto's van uw werkgever tegelijk
In dit geval berekent u het privégebruik per auto. De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.