Voordelen automaatHet is lekker comfortabel; de auto regelt het schakelen voor je. Je wordt niet afgeleid door het schakelen, dus hebt meer aandacht voor de weg. De restwaarde van je auto is hoger – tenzij het een heel speciaal model betreft. Vooral in de file neemt een automaat je veel werk uit handen.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Een automaat beschikt over een automatisch schakelsysteem, waardoor je niet zelf hoeft te schakelen. Dit zorgt voor meer rust tijdens het rijden. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat je beter de focus op de weg kan houden. Uiteindelijk zorgt dit voor meer veiligheid in het verkeer en je kunt rustiger de weg op.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Achteruitrijden. Ook achteruitrijden met een automaat is helemaal niet zo moeilijk. Druk eerst het rempedaal in, zodat de auto volledig tot stilstand komt.Daarna zet je de pook in de R-stand en laat je het rempedaal los om achteruit te rijden.
Ben je van plan een tweedehands automaat te kopen? Let dan goed op het schakelgedrag: daar horen geen geluiden bij, en al helemaal geen gesputter of gebok. Een al wat oudere automaat kan wat minder verfijnd schakelen, en ook schakelt het ene type soepeler dan het andere.
Onderhoud. Waar wel vaak rekening mee gehouden moet worden is het onderhoud van een automaat. Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto.
Het aandeel van zowel elektrische auto's, als overige auto's zonder schakelpook, neemt elk jaar toe. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht worden, zo is de ambitie van het Klimaatakkoord. De automaat wordt in de toekomst dus de standaard.
In de meeste gevallen geven de oliefabrikanten aan dat de maximale vervangingstermijn voor hun longlife automaat olie 80.000 kilometer is. Bij overige oliën wordt er ook wel een max. van 60.000 kilometer geadviseerd.
Voor wie autorijden geen hobby is, is het vaak prettiger om automaat te rijden. De automaat schakelt rustig en op het beste moment, zo wordt de motor minder belast, daardoor rijdt een automaat ook zuiniger.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
Neutral – in deze stand maken de versnellingsbak en de motor geen wrijvingscontact. Hierdoor kan de auto kan niet door de motor worden aangedreven maar wel (door)rollen. Drive – dit is de normale stand tijdens het rijden. De transmissie kiest de juiste versnelling voor elke stand.
Snelle ontwikkeling. Op dit moment rijden in Nederland ruim 1,9 miljoen personenauto's rond met een automatische versnellingsbak. Dat is 21,2 procent van het totale wagenpark.
Als je rijdt met een automatische versnellingsbak, betaal je altijd een wat hogere verzekeringspremie. Dat heeft vooral te maken met de aankoopprijs van de wagen. Gemiddeld gezien kost een auto met automatische transmissie zo'n 1.500 à 2.000 euro meer dan de handgeschakelde versie.
De meeste bromfietsen in Nederland zijn automaten. Dit komt doordat in het verleden verzekeringen voor niet-automaten duurder werden dan verzekeringen voor automaten. Vandaag de dag kan er nog steeds verschil in premie zitten, maar dit is niet bij alle verzekeraars het geval.
We raden aan om de olie tussen de 60.000 en 100.000 gereden kilometers te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Maak hierbij ook gelijk het filter en de magneet schoon. Hoeveel en welke olie je nodig hebt voor je automaat is afhankelijk van het merk, type auto en soort motor.
Conventionele automaat
Een conventionele automaat heeft geen gewone koppeling, maar een vloeistofkoppeling, ook wel koppelomvormer genoemd. Deze koppelomvormer zorgt voor een hele soepele overgang van de ene naar de andere versnelling.
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen.
Wanneer je met een automaat gaat rijden in de sneeuw, kun je het start/stop systeem gewoon actief laten.De motor zal alleen uitgeschakeld worden, wanneer dit verantwoord is. Dit motor management is eigenlijk een smart system dat erop let, wanneer je onderweg bent, of het veilig is om de motor uit te schakelen of niet.