De laagste temperatuur waarbij deze dampen / gassen vrijkomen en waarbij verbranding door een uitwendige vlam mogelijk wordt is de ontvlammingstemperatuur, of ook wel vlampunt genoemd. Dit vlampunt verschilt van vloeistof tot vloeistof! (Bv. benzine (-45°C tot –18°C) versus smeerolie (+200°C tot +260°C)).
Onder het vlampunt vormt zich onvoldoende damp om een ontvlambaar mengsel te vormen. Hoe lager het vlampunt, hoe gemakkelijker de damp wordt gevormd bij normale temperaturen en hoe groter het risico. De FP van benzine is -40º C, dus het brandt gemakkelijk bij normale temperaturen.
Het vlampunt van olie ligt doorgaans boven de 200 oC, wat nodig is vanwege de soms hoge temperaturen die in een motor aanwezig zijn. Er zijn verscheidene officiële instanties die classificaties voor oliën uitgebracht hebben die vrij algemeen gebruikt worden.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Onder invloed van fysische, scheikundige of biologische omstandigheden kan het product gaan opwarmen tot boven een bepaalde temperatuur en spontaan ontbranden. De temperatuur waarop het product spontaan gaat ontbranden wordt de ontstekingstemperatuur genoemd (Bv. benzine: +260°C).
Dieselolie heeft een hoger vlampunt dan benzine, en is daardoor minder gevaarlijk. Dat verschil is des te belangrijker als de ventilatiemogelijkheden beperkt zijn, zoals bij inbouwmotoren in motorjachten.
' Benzine op zichzelf brandt eigenlijk niet, zegt De Brouwer. 'Gooi een brandende lucifer in een emmer benzine of diesel en de lucifer zal uitdoven. Schiet met een geweer op een benzinetank en er gebeurt niets.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
Benzine, Een Complexe Verzameling Koolwaterstoffen Die Voornamelijk Is Samengesteld Uit Paraffinen Cycloparaffinen Aromaat- En Olefine-Koolwaterstoffen Overwegend Groter Dan C3 En Met Een Kooktraject Van 30°C Tot 260°C.
Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt. Die van diesel licht tussen 220 en 350 graden.
,,Als de brand lang aanhoudt in de buurt van het brandstofreservoir, zou de tank sterk kunnen opwarmen, verzwakken en onder druk komen te staan. Als het reservoir daardoor begeeft, spat de brandstof uit elkaar en krijg je zo'n explosie met een vuurbal.
Diesel, of petrodiesel zoals deze het meest in auto motoren gebruikt wordt, is zeker brandbaar aangezien het vlampunt lager ligt dan het kookpunt. De temperatuur waarbij diesel brandt ligt tussen 52 ° C en 93 ° C.
Damp van (gemorste) benzine kan krachtige explosieve verbrandingen veroorzaken. Doordat benzinedamp zwaarder is dan lucht kan dit zich eenvoudig op onverwachte plaatsen ophopen. Bij een inpandige lekkage van vluchtige, brandbare vloeistoffen is goed ventileren belangrijk.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Dieselmotoren. Pingelen kan enkel bij een mengselmotor optreden, omdat dit type motor werkt met een gecontroleerde verbranding die geïnitieerd wordt door een vonk van de bougie. Zelfontbranding van het gasmengsel betekent dat de verbranding te vroeg gebeurt.
Het pingelen van de motor (ook wel detoneren of kloppen van de motor genoemd) is de zelfontbranding in een benzine- of gasmotor. Wanneer de motor pingelt, wordt het brandstof niet door de bougie ontstoken, maar ontsteekt het op een eerder tijdstip uit zichzelf.
Diesel bij benzine
Diesel ontbrandt namelijk veel slechter dan benzine, waardoor de motor niet lekker zal lopen. Daarnaast zorgt de diesel ervoor dat het oliepeil stijgt. De onverbrande diesel loopt dan langs de zuigerveren direct het carter in.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Een snelle blik op Wikipedia leert ons dat benzine per liter ongeveer 8,9 kWh aan energie bevat. Een benzineauto verbruikt per jaar dan ruim 7.700 kWh aan energie.
Een dieselmotor is een verbrandingsmotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Hij wordt ook wel luchtcomprimerende motor genoemd, omdat de lucht die nodig is voor de verbranding eerst door de zuiger in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna de brandstof ingespoten wordt.