Kiezelstenen zijn waterdoorlatend. Dat betekent dat je niet snel last zal hebben van diepe plassen of – erger nog – wateroverlast. Is je oprit niet helemaal recht? Kiezel is perfect te plaatsen bij hellingen.
Dolomiet en grastegels zijn veelgebruikte waterdoorlatende materialen voor de oprit.
Grind en split zijn beide waterdoorlatend, maar grind is meer waterdoorlatend in vergelijking met split omdat er meer ruimte tussen de steentjes zit. Dit laatstgenoemde onderwerp wordt later in de blog verder behandeld. Er zijn heel veel verschillende soorten en maten split en grind te vinden.
Waterdoorlatende verhardingen bestaan uit poreus materiaal waar water door kan. Waterpasserende verhardingen bevatten of creëren poriën waarlangs het water kan infiltreren. Voor dergelijke verhardingen zijn alle doorlatende en gedeeltelijk open materialen zeer geschikt.
Waterdoorlatende bestrating is een manier van bestraten of materiaalkeuze die ervoor zorgt dat hemelwater gemakkelijk weg kan lopen in de ondergrond. Het zijn vaak poreuze materialen of losse materialen, maar het kan dus ook een manier van bestraten zijn.
Waterdoorlatende bestrating is poreus als een soort spons. De bestrating is gemaakt van steen dat waterdoorlatend is. Dus het water zakt door de steen heen in de wegfundering. Waterpasserende bestrating is gemaakt van dichte steen.
Waterdoorlatend beton wordt ook vaak "open" beton genoemd. Deze betonsoort bestaat uit een mengsel van portlandcement, water en verschillende toeslagmaterialen. Omdat er weinig zand wordt toegevoegd, ontstaan er veel meer openingen waar water en lucht gemakkelijk door kunnen.
Als u een oprit wilt laten aanleggen zijn de kosten grotendeels afhankelijk van de materialen die u gebruikt. Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m².
Het asfalt is waterdoorlatend en kent een grote opslagcapaciteit. De korrelgrootte is maximaal 32 mm, het asfalt heeft daarom 30 % holle ruimten.
Onder de bestrating plaatst men een zeer waterdoorlatende toplaag van porfier/pouche van 3 à 4 cm. Let op: zeker niet meer dan 4 cm, dit om verzakkingen te voorkomen. Als onderlaag gebruik je best drainagebeton, die 20 cm dik gegoten mag worden.
Waterdoorlatende verharding is bestrating waarbij (regen)water door het oppervlak heen in de grond kan infiltreren. Er zijn verschillende manieren om waterdoorlatende bestrating te creëren. Dat kan bijvoorbeeld door het gebruik van poreus materiaal, maar ook door de manier waarop de bestrating wordt geplaatst.
Stabilisé is een ideaal opvulmiddel. Het vormt een stevige fundering – voor bijvoorbeeld een terras of een tuinpad – maar blijft goed waterdoorlatend.
Gebruik voor opritten en tuinpaden een siergrind met kleiner formaat. Het beste kies je voor een kaliber tussen de 7 en 20 mm. 8/16 is een veelgebruikte maat voor opritten. Kleinere steentjes (dan 8 mm) gaan snel tussen de banden zitten en grotere kalibers zijn weer onprettig om te belopen of berijden.
Bij waterdoorlatende klinkers loopt het regenwater weg doorheen de klinker, rechtstreeks in de bodem. Ze zijn gemaakt uit beton en bestaan in twee soorten: poreuze betonstraatstenen en de betonstraatstenen met verbrede voegen.
Een klassieke oplossing om een verharding zoals een oprit aan uw huis aan te leggen zijn losliggende steentjes, zoals dolomiet, grind, kiezels, etc. Deze open verharding is een ideale waterdoorlatende oplossing aangezien deze het regenwater maximaal laat afvloeien.
Voor de aanleg van een waterdoorlatende oprit zonder grindmatten gebruik je best grindsoorten die stof bevatten, zoals dolomiet. Doordat dit een zachte kalksteen is, gaat de steen door gebruik licht vergruizen en zo binden tot een waterdoorlaatbare, stevige massa.
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Op de Nederlandse snelwegen is zeer open asfaltbeton (zoab) het meest toegepaste soort asfalt. Zoab vermindert het verkeersgeluid. Ook vergroot het de capaciteit van de weg, door minder spat- en stuifwater tijdens regen.
De prijzen variëren dus sterk. Voor basisgrindsoorten kan je zo'n 30-35 euro per ton rekenen, bij witte siergrinden tot 240 euro per ton.”
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Wilt u een inrit of uitrit van uw pand naar de openbare weg aanleggen? Dan heeft u een omgevingsvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente of via Omgevingsloket online.
Mager beton dankt zijn naam aan de speciale mengverhouding. Vergeleken met gewoon beton heeft dit mengsel een lager cementgehalte en is het droger dan klassiek beton. Dit maakt mager beton echter ook meer waterdoorlatend, zeer gevoelig voor verwering en minder bestand tegen druk.
Chape hardt beter uit, maar is weinig waterdoorlatend. Chape is dan ook ideaal voor gebruik binnen, maar komt ook buiten van pas bij het verlijmen van tegels. Binnenshuis dient het als ondergrond voor diverse vloeren, waarop je rechtstreeks je vloerbedekking kan plaatsen.
Door de grove structuur is breekzand goed waterdoorlatend. Het wordt dan ook vaak als alternatief gebruikt voor stabilisé. Het verschil tussen breekzand en stabilisé als onderlaag voor een oprit of terras is de verwerkingstijd. Met breekzand kan u namelijk werken wanneer u wil.
Verhardingen (terras, oprit, overwelving gracht, kunstgras, kiezels...) Het aanleggen van verharde constructies, opritten, overwelvingen en terrassen is vergunningsplichtig. Ook kunstgras en kiezels worden beschouwd als verharding, omdat dit essentiële ecosysteemfuncties van de bodem verhindert.