Wat zijn de symptomen van valse lucht? Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup. Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten. Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.
Valse lucht zorgt o.a. voor niet stationair draaiende motor met hoge toeren. Kortom de motor loopt slecht, je cilinder wordt te warm en er kan een vastloper ontstaan. Valse lucht kan ontstaan bij de bougie, tussen de carburateur en spruitstuk, het spruitstuk en de cilinder, en bij de linker krukas keerring.
Bij valse lucht loopt de ie inderdaad vaak slecht stationair. Wanneer je een beetje gas geeft, blijft ie dan ook even op een hoger toerental hangen voordat hij weer zakt naar het stationairtoerental.
Misschien is er iets niet goed met de benzine toevoer. Je zou even de carburateur er af kunnen halen en die van binnen schoonmaken. Als je hem dan weer zorgvuldig terug monteert is het misschien wel verholpen. Wellicht dat hij geen benzine meer krijgt.
Het spruitstuk verbind de carburateur met het motorblok en zorgt ervoor dat het mengsel wat door de carburateur is 'gemaakt' (benzine/lucht) in het blok komt. Het spruitstuk zit op het membraan. Als je je scooter wil opvoeren en je hebt al een andere uitlaat en carburateur, dan is het membraan aan de beurt.
Kapot membraam dan trekt ie slecht op, loopt nauwelijk tot niet of hoog stationair en doet bij lage toeren niks... Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;) Beter draai je 2 minuten je carb en spruit eraf, en kijk je je membraam ff na, kan je meteen even alles schoonmaken.
Over het algemeen liggen de kosten tussen 100 en 450 euro voor een nieuw uitlaatspruitstuk en 2 tot 30 euro voor nieuwe spruitstukpakkingen. Meeste garages voeren deze reparatie binnen twee uur uit, hetgeen de totale kosten voor vervanging op gemiddeld 500 euro brengt.
Locatie van het membraan
Het membraan tref je bij de inlaat van de cilinder. Deze zit dus tussen de cilinder en carburateur in. Vervangen is eenvoudig en kost niet heel veel tijd. Meestal moet je eerst het luchtfilter demonteren en daarna de carburateur.
Een membraaN is een systeempje dat wel stroming de ene kant toelaat, maar niet de andere kant. Dus sommige brommers die membraangestuurd zijn hebben dit tussen het spruitstuk en de cilinder, zodat het mengsel enkel op de goede momenten binnenkomt, en niet terug stroomt.
Het membraan zorgt ervoor dat het benzinemengsel niet terug naar de carburateur gaat. Door de luchtdruk die opgebouwd wordt wanneer de zuiger naar beneden gaat worden de kleppen dichtgeduwd. Het mengsel komt dan boven de zuiger terecht en niet weer terug in de carburateur.
De membranen fungeren als een scheiding tussen de perslucht en de vloeistof. In het middenblok zit de luchtklep. De luchtklep leidt de samengeperste lucht naar de achterkant van de membraan 1 en beweegt membraan 1 weg van het middenblok.
Zowel een spruitstuk vervaardigt uit buizen als een gietijzeren spruitstuk kan gelast worden. Alhoewel het bij een gietijzeren spruitstuk een stuk lastiger te repareren / lassen zal zijn. De pakking tussen cilinderkop en het spruitstuk kan ook lekkage vertonen.
Het uitlaatstpruitstuk wordt aan de uitlaatkant van de cilinderkop gemonteerd, via een koppakking wordt er gezorgd voor een optimale afdichting. Het doel van van een spruitstuk is het afvoeren van uitlaatgassen vanaf de cilinderkop naar het uitlaatsysteem.
Het uitlaatspruitstuk bevind zich tussen de cilinderkop en de katalysator. Ook kan de katalysator en het uitlaatspruitstuk geïntegreerd zijn in één onderdeel. Een lek uitlaatspruitstuk kunt u herkennen aan een knetterend geluid.
In de 2-takt motor wordt het membraan gebruikt om het mengsel toe te laten in het carter. Als de zuiger omhoog gaat in je cilinder (compressieslag) wordt er een vacuüm gecreëerd in het carter onder de zuiger. Dit vacuüm opent de membraankleppen en zorgt ervoor dat het mengsel het carter ingezogen kan worden.
De basilaire membraan, membrana basilaris of lamina basilaris is een stijve membraan die voorkomt in het slakkenhuis en onderdeel is van het binnenoor. De basilaire membraan speelt een belangrijke rol bij de voortplanting van geluid door het slakkenhuis.
je membraam is een plaatje dat tussen je cilinder en spruitstuk in zit , is een plaatje met 2 afgesloten gaatjes dmv kleppen die richting de cilinder open gaan bij aanzuiging van het mengsel.
B6HS, voor de Tomos snorfiets met originele setup. B7HS, voor de snellere Tomos brommers ( 50cc snel / 65cc). B8HS, voor 70 cc cilinders.
In een Tomos carter gaat 250ml, dus je houd altijd iets over. Deze transmissieolie wordt ook wel wel 'ATF motorolie' genoemd. Dit flesje is precies genoeg om je carter te vullen.
De meeste scooters starten op de volgende manier: je steekt eerst de sleutel in het slot en draait deze zodat de scooter 'aan' staat. De tellers en verlichting zie je dan al reageren. Knijp vervolgens de rem aan de linkerkant in en druk de startknop aan: de scooter start!
Het uitlaatspruitstuk zorgt ervoor dat de uitlaatgassen van de cilinderkop verzameld en teruggetrokken worden. Een spruitstuk is gemaakt van staal en gietijzer. Gietijzer kan tegen hogere temperaturen, staal is lichter. Vaak worden beide spruitstukken gebruikt in moderne auto's.
Wat is een inlaatspruitstuk? Voor de verbranding in een motor is lucht nodig. Om deze luchtstroom te bevorderen zit er op de motor een inlaatspruitstuk. Dit inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat de lucht die via het luchtfilter binnenkomt gelijkmatig over de cilinders wordt verdeeld.
Het inlaatspruitstuk zit gemonteerd tussen de aanzuigbuis van het luchtfilter en de motor. De buizen van het spruitstuk zitten direct op het inlaatgedeelte van de motor gemonteerd, direct bij de inlaatkleppen. Bij indirect ingespoten benzinemotoren zit de brandstofinjector ook in het inlaatspruitstuk gemonteerd.
Wervelkleppen, ook wel swirl-flaps genoemd, zijn kleine vlinderkleppen op het inlaatspruitstuk vlak voor de inlaatopeningen van de cilinderkop. Wervelkleppen zijn idealiter ontworpen om werveling in de lucht te creëren om de brandstof-luchtmengsel en emissies bij lage toerentallen te verbeteren.