5w30 is vaak synthetische olie en 5w40 vaak minerale olie. Hier zit weldegelijk verschil tussen.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius.De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
De motorolie 5W30 is een zogenaamde multigrade olie en kan in de zomer en in de winter gebruikt worden. Deze olie is geschikt voor zowel benzine- als dieselmotoren. De 5W olie kun je in de winter gebruiken tot een temperatuur van ongeveer -25 °C.
De motor kan in principe draaien op 10w40. Vol en half synthetisch mengen kan volgens Pon geen kwaad.
Hoe groter het verschil tussen het eerste en het tweede getal, hoe geavanceerder en duurder de olie. 10W40 is dus op bedrijfstemperatuur dikker, hoger in viscositeit dus dan 10W30.
De viscositeit van een olie wordt bepaald door de weerstand tegen stromen. De viscositeit van een olie wordt aangeduid met twee getallen. Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start.
Bij olie met de viscositeit 10W40 geeft het eerste cijfer (in dit voorbeeld 10) de viscositeit aan bij een lage temperatuur. Hoe lager het eerste cijfer, des te gemakkelijker maakt de motor een koude start. De letter W staat voor winter.
In 10W40 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
Semisynthetische oliën zoals 10W-40 zijn lange tijd de norm geweest. Ze zijn gemaakt op basis van geraffineerde ruwe olie die is gemengd met additieven. De markt stapt echter over op synthetische oliën.
10W-40. Deze olie is geschikt voor zowel de winter als de zomer, behoudt zijn viscositeit bij -25 °С en blijft vrij viskeus wanneer opgewarmd, zodat het in voertuigen met een hoge kilometerstand gebruikt kan worden.
Nee, want je gaat 2 oliën bij elkaar gooien die als ze koud zijn anders reageren.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit.
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Wat betekend SAE (Society of Automotive Engineers) 10W30 ? SAE 10W30 wil zeggen dat dit een multigrade motorolie is welke is getest op vloeieigenschappen bij koude temperatuur, (W staat voor Winter) en bij een temperatuur van 100 graden Celcius.
Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
5w30 is een motorolie die veel wordt gebruikt in lichte benzine- en dieselmotoren. Zoals de meeste motoroliën die tegenwoordig worden geproduceerd, is 5w30 een olie met meerdere kwaliteiten. Dit betekent dat het varieert van een lagere viscositeitsklasse van 5 tot een hogere viscositeitsklasse van 30.
Gelijksoortige oliën (bijvoorbeeld motoroliën) mogen met elkaar gemengd worden in alle verhoudingen, uitgezonderd sommige synthetische oliën (glycolen). Het is natuurlijk niet aan te raden gelijksoortige oliën van verschillende kwaliteit met elkaar te mengen, aangezien men dan afbreuk doet aan de kwaliteit van de olie.
Met volledig synthetisch oliën levert de motor van uw auto de best mogelijk prestaties en wordt de motor optimaal beschermd vanaf het moment dat u de motor start. Ze werken beter in alle situaties die belastend zijn voor een motor, zoals rijden in extreme temperaturen, zware lasten trekken en filerijden.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Check altijd het serviceboekje van je auto.In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.