Passend onderwijs betekent dat scholen ervoor moeten zorgen dat kinderen een plek in het onderwijs krijgen die bij hen past. Scholen bieden extra ondersteuning aan kinderen die dat nodig hebben. Als dit niet mogelijk is, komt het speciaal onderwijs in beeld.
Het uitgangspunt van passend onderwijs is: regulier als het kan, speciaal als het moet. Het gespecialiseerd onderwijs is er voor leerlingen die specialistische ondersteuning nodig hebben, die het regulier onderwijs niet kan bieden. Er is speciaal onderwijs (so) en voortgezet speciaal onderwijs (vso).
Het doel van de Wet passend onderwijs is dat alle kinderen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Daarom werken scholen in dezelfde regio samen in een samenwerkingsverband.
Basisscholen voor kinderen met extra ondersteuning
een school voor speciaal basisonderwijs (sbo);een school voor speciaal onderwijs (so).
Een leerling is toelaatbaar tot het SBO als een basisschool niet kan voorzien in de genoemde ondersteuningsbehoeften. Minstens 2 aspecten moeten aan de orde zijn. Leerlingen heeft GEEN IQ lager dan 55. aandacht dan in het regulier onderwijs mogelijk is.
Speciaal onderwijs is er voor leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke handicap en leerlingen die vanwege leer- of gedragsproblemen zware onderwijsondersteuning nodig hebben.
Het speciaal basisonderwijs (SBO) is bedoeld voor leerlingen die het niet redden op de reguliere basisschool. Het betreft leerlingen die leerproblemen en/of gedragsproblemen hebben. De kinderen kunnen meerdere hulpvragen tegelijk hebben.
Cluster 2: Scholen voor kinderen met communicatieve problemen, waaronder autisme, slechthorendheid en kinderen met erstige spraak-taalproblemen. Cluster 4: Scholen voor kinderen met ernstige problemen in het gedrag, met ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problemen.
Penta-onderwijs is er voor kinderen en jongeren die door ziekte, revalidatie of opname in een residentiële setting gedurende een tijd niet naar school kunnen. Penta biedt zowel attesterend onderwijs (voor de kinderen opgenomen in het Zeepreventorium) als niet-attesterend onderwijs (in de andere vestigingen).
Het effect van passend onderwijs op leerlingen en studenten is volgens het NRO niet goed vast te stellen. Dit komt omdat de doelgroep van passend onderwijs niet duidelijk in de wet is omschreven. Daarnaast ontbreekt het aan betrouwbare registraties van leerlingen die extra ondersteuning ontvangen.
Ondersteuning op school voor hoogbegaafde kinderen
Als blijkt dat uw kind hoogbegaafd of getalenteerd is, kan een school bijvoorbeeld: extra lesstof aanbieden;de bestaande lessen versneld afwerken;een aparte klas inrichten binnen de gewone school, zoals plusklassen.
Welke ondersteuning valt onder de Wet Passend Onderwijs? Kinderen kunnen op school extra ondersteuning nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen. Het grootste deel van die ondersteuning wordt geregeld via de Wet Passend Onderwijs en wordt betaald door het onderwijs.
Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Scholen bieden daarom extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen.
Begeleiding op de eigen school
Volgens de Wet passend onderwijs moeten scholen proberen meer kinderen met bijvoorbeeld autisme binnen het reguliere onderwijs te houden. Met begeleiding kunnen ze dan op hun eigen school blijven en hoeven ze niet naar het speciaal onderwijs.
Cluster 1: blinde, slechtziende leerlingen; Cluster 2: dove, slechthorende leerlingen of met een taal-spraakontwikkelingsstoornis; Cluster 3: lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen (somatisch); Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen.
Type 9 onderwijs is er voor kinderen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben en ondanks begeleiding niet in het gewoon onderwijs terecht kunnen.
Speciaal Onderwijs (SO)
Het speciaal onderwijs is onderverdeeld in vier clusters. Kinderen met autisme of ADHD vallen hier onder Cluster 4.
Sommige leerlingen lopen om verschillende redenen vast in het basisonderwijs. Voor deze leerlingen biedt het speciaal basisonderwijs (sbo) ondersteuning. Bij meer complexe problemen of als een integrale behandeling met jeugdhulp belangrijk is komt het speciaal onderwijs (so) in beeld.
Ook een school voor speciaal (basis)onderwijs mag je kind weigeren. Dat kan als je kind geen toelaatbaarheidsverklaring krijgt, wanneer er geen plek meer is op de school of wanneer ouders de grondslag van de school niet willen accepteren.
Tlv staat voor toelaatbaarheidsverklaring. Voor het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs is het aanvragen van een tlv verplicht.
Scholen voor leerstoornissen , vaak aangeduid als LD-scholen, richten zich voornamelijk op het opbouwen van vaardigheden en zelfverdediging. Studenten die moeite hebben met taalverwerving, -ontwikkeling of -verwerking, moeten consistente strategieën ontwikkelen om academisch succes te behalen.
Is uw kind verstandelijk gehandicapt of langdurig ziek? Of heeft u kind een stoornis of gedragsproblemen? Dan heeft uw kind een toelaatbaarheidsverklaring nodig. Dit is een bewijs dat uw kind recht geeft op een plek in het speciaal onderwijs.
De leerroutes 4 en 5 richten zich op leerlingen (vanaf 12 jaar) met epilepsie en/of een neurologische stoornis, langdurig zieke leerlingen en moeilijk lerende leerlingen die zich voorbereiden op integratie en actieve participatie in de samenleving.
Deze tijdelijke specifieke onderwijsvoorziening biedt een mix van Nederlands onderwijs / sport / onderwijs eigen taal. Dit is echt een noodgreep. In de meeste gevallen start een tijdelijke specifieke onderwijsvoorziening omdat er niet genoeg bevoegde leerkrachten zijn.