Onderling verschilt de beveiliging van deze drives nauwelijks. Wanneer je losse bestanden met anderen deelt, heeft OneDrive iets meer beveiligingsopties dan Google Drive. Het is echter geen reden om de een boven de ander te verkiezen. Zijn cloud bestanden ook offline beschikbaar?
Conclusie: wie echt niet veel ruimte nodig heeft, raden we op basis van de prijs Google Drive aan. Naast 15GB gratis opslagruimte zijn er voldoende tarieven om de capaciteit op maat van je zaak te kiezen. OneDrive is het beste alternatief, aangezien je dan voor een pakket met de Office-producten kunt gaan.
Wat is het verschil tussen Google One en Google Drive? Google Drive is een opslagservice. Google One is een abonnement dat je meer opslagruimte biedt die je kunt gebruiken voor Google Drive, Gmail en Google Foto's. Daarnaast krijg je bij Google One extra voordelen en kun je je lidmaatschap met je gezin delen.
OneDrive is de Microsoft-cloudservice die u verbindt met al uw bestanden. Hiermee kunt u uw bestanden opslaan en beveiligen, delen met anderen en ze vanaf elke locatie op al uw apparaten openen. Wanneer u OneDrive een account van uw bedrijf of school gebruikt, wordt het soms 'OneDrive voor werk of school ' genoemd.
U ontvangt 5 GB gratis opslagruimte wanneer u zich registreert voor OneDrive, maar u kunt altijd meer kopen of u kunt u registreren voor Microsoft 365 om meer opslagruimte te krijgen.
Wil je iets meer, dan kan je het best naar de Google Drive. Voor 1,99 euro per maand heb je 100 GB aan cloudopslag. Voor hetzelfde bedrag heb je bij OneDrive maar de helft. Bij iCloud krijg je 50 GB voor 99 cent per maand.
OneDrive heeft een eigen map in de Verkenner. Alles wat in deze map staat, wordt ook online opgeslagen zodra de computer internetverbinding heeft. De OneDrive-map werkt verder hetzelfde als iedere andere map in de Verkenner.
Google Drive
Voor 1,99 euro per maand heb je toegang tot 100GB opslagruimte. Is dit nog niet voldoende? Dan heb je nog de mogelijkheid om voor 9,99 euro per maand 1TB aan opslagruimte af te nemen, of voor 99,99 euro per maand maar liefst 10TB.
Een los OneDrive-abonnement is er alleen als gratis variant met 5GB opslagruimte of als betaalde variant met 100GB opslagruimte. Die variant kost 2 euro per maand, maar de opslag is niet uit te breiden. Een Office 365 Personal-abonnement kost 7 euro per maand of 69 euro voor een heel jaar.
Elk Google-account biedt 15 GB aan opslagruimte die wordt gedeeld door Google Drive, Gmail en Google Foto's. Als je upgradet naar Google One, gaat je totale opslagcapaciteit naar 100 GB (of meer, afhankelijk van het abonnement dat je kiest).
Bestanden die je uploadt naar Google Drive, worden opgeslagen in beveiligde datacenters. Als je computer, telefoon of tablet kapot is of kwijtraakt, kun je via een ander apparaat nog steeds bij je bestanden. Je bestanden zijn privé, tenzij je ze met anderen deelt.
De persoonlijke kluis van OneDrive is een beveiligd gebied in OneDrive dat u alleen kunt openen met een sterke verificatiemethode of een tweede stap van identiteitsverificatie, zoals uw vingerafdruk, gezicht, pincode of een code die u per e-mail of sms ontvangt.
Open Bestandenverkenner, klik met de rechtermuisknop op OneDrive en klik vervolgens op Eigenschappen. Schakel op het tabblad Algemeen, naast Kenmerken, het vak Verborgen in. en vervolgens OneDrive afsluiten.
Drive is bovendien helemaal op de cloud gebaseerd, zodat u bestanden niet meer lokaal hoeft op te slaan en het risico voor uw apparaten minimaal is.
Externe HDD: veel opslagcapaciteit
Bewaar je veel foto's en video's of heb je veel opslagruimte nodig voor andere bestanden? Dan is een externe harde schijf, oftewel externe HDD (Hard Drive Disk), de beste keuze voor jou. Met een HDD beschik je voor een relatief lage prijs over veel opslagruimte.
Ga naar Computerconfiguratie > Beheersjablonen > Windows-onderdelen > OneDrive en dubbelklik op Voorkomen dat Onedrive wordt gebruikt voor bestandsopslag. Klik in het venster dat verschijnt op Ingeschakeld en klik op OK. Na enige tijd zal OneDrive ophouden met synchroniseren.
Uw document opslaan in OneDrive
Wanneer u uw bestanden in de cloud opslaat, kunt u delen en samenwerken met anderen, en hebt u overal toegang tot uw bestanden, op uw computer, tablet of telefoon.
Een back-up van foto's maken in Dropbox is eenvoudig en gebeurt direct. Het enige dat je hoeft te doen, is je foto's opslaan in Dropbox. Er wordt onmiddellijk een back-up van gemaakt in de cloud vanaf je iPhone, Android, Windows of Mac en je foto's zijn toegankelijk op al je apparaten.
Je slaat foto's in de cloud op bij een clouddienst. Daarvoor moet je een account aanmaken waarmee je je eigen plekje op de cloud als het ware reserveert. Bij de meeste clouddiensten kan je gratis registreren. De opslagruimte die je krijgt varieert.
Dropbox Basic is ons instap-abonnement, met 2 GB opslag voor het opslaan van en toegang tot je bestanden vanaf verschillende apparaten. Hoeveel opslag heb je bij Dropbox Basic? Met Dropbox Basic kun je 2 GB aan bestanden opslaan. We bieden ook betaalde abonnementen van 2 TB opslag of meer.