Petroleum is de volksnaam voor kerosine, de aardoliefractie met een kookpunt tussen circa 150 °C en 290 °C, net boven dat van benzine. Petroleum wordt gebruikt voor verlichting en verwarming. Voor de komst van aardgas werd petroleum in veel huishouden gebruikt.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Vergeleken met diesel, dat nu op grote schaal gebruikt wordt, steekt kerosine gunstig af. Het kost dertig cent per liter minder, heeft zestig procent minder roetuitstoot, en als alle militaire voertuigen binnen de NAVO op dezelfde brandstof lopen, hoeft er maar één soort in voorraad te zijn.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Ook voor de douanecontroles is men niet in orde, op petroleum (en rode mazout, dit is lichte stookolie met bijna gelijkwaardige eigenschappen als diesel) voor verwarming worden andere taksen toegepast dan op dieselbrandstof voor vervoer zodat het in feite verboden is om met petroleum te rijden.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
Kerosine is zowel op milieu- (het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot) als op financieel gebied (de prijs van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel) gunstiger in het gebruik.
Wat zit er in lampolie? Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
Geen petroleum of benzine bijmengen
Voeg geen petroleum of benzine toe aan de diesel. Dit vermindert het vlampunt, de viscositeit en de smerende werking van de diesel. De kans is zeer groot dat dit tot motorschades leidt.
Gezuiverde petroleum
Klanten hebben de keuze om zelf een jerrycan mee te brengen of een lege jerrycan (20 liter) aan te kopen voor slechts 8 euro. Deze jerrycans worden met plezier voor u gevuld.
Met de inhoud van de tank kun je dan berekenen hoe lang je kunt doen met een gevulde tank. Hoeveel petroleum kost, is een beetje afhankelijk van het merk. Maar als we uitgaan van 20 liter voor €59,99 kun je ongeveer 100 uur verwarmen. Dat komt neer op €0,60 per uur.
De petroleum prijs per liter is afhankelijk van de soort petroleum dat je nodig hebt. Ouderwetse petroleum kost ongeveer 80 cent per liter maar heeft een nogal penetrante geur, daarom word er nu vaak zuivere petroleum gebruikt.
1. Petroleum prijs grafieken en tabellen. De Petroleumprijs ligt nu ongeveer rond de 3 euro per liter. Dit is puur de zuivere olie die vooral in kachels wordt gebruikt.
Petroleumverwarming (meestal een petroleumkachel) verliest aan populariteit wegens de verontreinigende emissies tijdens de verbranding. De petroleumkachel is niet erg milieuvriendelijk, maar is wel zuiniger dan andere vormen van verwarming, en wordt nog steeds in veel woningen gebruikt.
Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt.
Met hun pootjes vol bacteriën wandelen ze namelijk net zo lief over jouw ontbijt heen. Bovendien poepen en plassen ze ook nog eens overal waar ze landen.
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
benzine; motorbrandstof; brandstof; gasoline.
Mobiliteit: Deze stof is uiterst vluchtig en zal snel verdampen naar de lucht indien het vrijkomt op het water.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.