G13 levert dezelfde uitmuntende koel- en antivriesprestaties als G12++, maar het product is gemaakt met glycerine. Glycerine is veel minder schadelijk voor het milieu dan glycol. G13 is ook uitermate geschikt voor koelen en als bescherming tegen corrosie en kalkafzettingen.
Mochten je klanten het toch willen het toch doen, informeer hen dan dat de levensduur zich aanpast naar de oudste versie van de koelvloeistof. Wanneer een G12 dus met een G13 gemengd wordt, dan verdwijnt de long life eigenschap.
G13 is helder paars/violet van kleur en levert dezelfde uitzonderlijke koel- en antivriesprestaties als G12++. Het grootste verschil is dat er bij de productie de voorkeur is gegeven aan glycerine in plaats van glycol. De productie van glycerine is veel milieuvriendelijker dan die van glycol.
Koelvloeistof G12 of ook wel G12+ genoemd is een silicaatvrije koelvloeistof. Hierdoor is er een langere levensduur en is het uitstekend geschikt voor auto's na 1997 die beschikken over een aluminium motor. Daarnaast heeft de koelvloeistof ook een beschermende functie door de toevoeging van nieuwe additieven.
Verschillende kleuren koelvloeistof moet u nooit mengen. Mengen kan ervoor zorgen dat er een chemische reactie ontstaat waardoor het mengsel gaat verdikken. Deze gelachtige substantie kan er dan voor zorgen dat de kanalen in het koelsysteem verstop raken. Ook kan de thermostaat en de waterpomp oververhit raken.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Blauwe koelvloeistof is inderdaad agressiever dan rode koelvloeistof en zal op den duur rubbers, pakkingen en plastics aantasten. Indien je rood met blauw mengt heb je kans op verstoppingen in verband met vlokvorming. Systeem dus inderdaad spoelen en afvullen met de voorgeschreven koelvloeistof.
Welke koelvloeistof moet ik gebruiken? Het type koelwater wat u mag gebruiken verschilt per auto(merk). U kunt het eenvoudig zien door uw motorklep te openen en te kijken naar uw koelvloeistofreservoir. Deze zijn vaak doorzichtig en hier is de kleur makkelijk af te kijken.
Blauwe of rode koelvloeistof
Blauwe koelvloeistof zou van het type G11 moeten zijn. De rode/roze betreft G12 koelvloeistof en beschikt weer over ander additieven waardoor ik vermengen met G11 tóch zou willen afraden. In het ergste geval zou dat bepaalde afdichtingen kunnen aantasten met lekkage als gevolg.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Koelvloeistof met een blauwe kleur zijn over het algemeen vloeistoffen van het type G11. G11 is het oudste type koelvloeistof. In deze koelvloeistof zitten silicaten, dat zijn een soort zouten en dit maakt dat deze blauwe vloeistof goed geschikt is voor auto van 1997 of ouder.
Deze koelvloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor deze niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die je motor helpen beschermen.
Ja, je kunt koelvloeistof bijvullen met water, maar dit is een tijdelijke oplossing. Vervang de verdunde koelvloeistof weer zo snel als mogelijk. Nee, je kunt koelvloeistof van verschillende kleuren niet mengen met elkaar. De verschillende kleuren hebben verschillende toevoegingen en verschillende eigenschappen.
Water kan van zichzelf uitstekend je motor koelen en is ook de basis van wat je normaal in je auto gebruikt. Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken. Koelvloeistof bevat additieven die dit tegenwerken.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
In principe zijn alle koelvloeistoffen voor auto's in de basis gelijk. Ze bestaan idealiter voor ongeveer 50% uit water en voor bijna 50% uit 1,2 ethaandiol (ook (mono)ethyleenglycol). De ethyleenglycol beschermt het koelsysteem tegen bevriezing.
Niet doen! Door de menging van koelvloeistof en antivries ontstaan er vlokken, en dus vervuiling in het koelsysteem. Ook Het mengen van twee verschillende kleuren koelvloeistof zal voor een bepaalde reactie zorgen, en ook daardoor zal het koelsysteem worden vervuild.
Bijvullen kun je zelf. Koelvloeistof kost zo'n € 10 per liter; een gemiddeld koelsysteem heeft een volume van vijf liter. Met het verversen is de monteur gemiddeld een half uur bezig (€ 40).
Het is namelijk absoluut niet verstandig om kleuren te mengen met elkaar. Wanneer je koelvloeistoffen mengt met elkaar kan dit leiden tot een verstoppingen in het koelsysteem, dit kan funest zijn voor jouw auto.