In Duitsland biedt Shell al enige maanden V-Power-benzine met een octaangetal van 100. Het is daar in de plaats gekomen voor Super Plus 98. Naast alle goede eigenschappen heeft V-Power ook een nadeel: het is duurder dan de oorspronkelijke Super Plus 98.
Shell heeft in Nederland geen benzine met octaangetal 98 meer, en is volledig overgestapt op Shell V-Power die octaangetal 97 heeft. Het is zo dat er bij de pompen van de Shell V-Power een octaangetal van 95 vermeld wordt.
Betere efficiëntie
In vergelijking met andere brandstoffen heeft Shell V-Power Benzine bijvoorbeeld drie keer zoveel moleculen die reinigen en beschermen. Bovendien is de premium benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving, waardoor de efficiëntie van een motor groter wordt.
Waarom is V-Power duurder dan de normale Euro 95? Het prijsverschil zit hem niet in duurdere ingrediënten maar heeft simpelweg te maken met de tijd van het productieproces. Om het octaangehalte van 98% te halen is er namelijk meer tijd nodig en deze extra tijd wordt uiteindelijk weer doorberekend in de prijs.
Geschikt voor elke benzinemotor
Elk voertuig dat geschikt is voor Euro 95 kan zonder aanpassingen rijden op Shell V-Power Benzine. Ook kunt u zonder problemen afwisselen met Shell V-Power Benzine en Euro 95.
Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe. In E10 is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent. Bij Shell wordt Euro 95 nu extra aangeduid met E10 en wordt V-Power (98) extra aangeduid met E5.
Onze nieuwe en verbeterde Shell V-Power* brandstoffen zijn ontworpen voor gebruik in elk type diesel- of benzineauto dat u rijdt, of deze nu ouder of nieuwer is . Ze zijn allemaal ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van moderne motoren en blijven ook voordelen bieden in oudere motoren.
Welke benzine tanken 95 of 98
Het verschil tussen 95 en 98 is het octaangehalte dat deze brandstoffen hebben. Voor het overgrote deel van de auto's met een benzinemotor kan Euro 95 worden getankt. Euro 98 is vooral geschikt voor oudere en sportieve automodellen die hogere prestaties moeten leveren.
Bij Shell wordt de laatste V-Power genoemd om de 'premium' kwaliteit te onderstrepen. De adviesprijs daarvan ligt momenteel rond de 2,18 euro per liter.
Shell V-Power heeft een verbeterde octaankwaliteit. Met een octaangetal van 99 RON is Shell V-Power ontworpen om meer vermogen en verbeterde responsiviteit te bieden in veel moderne auto's.
Shell V-Power Diesel en Shell FuelSave Diesel zijn geschikt voor ieder dieselmotor. U kunt zonder problemen van elke diesel overstappen. Er zijn geen aanpassingen aan uw voertuig nodig.
Verschil E5 of E10
E10 is geschikt voor 90% van de benzineauto's. Voor auto's die niet geschikt zijn, vaak oudere modellen, raadt de ANWB aan om Euro 98 (E5) te tanken. Als dit niet beschikbaar is, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof.
Off-road testen van Shell Differentiated Fuels en Lubricants. Bekijk hoe Shell en het gerenommeerde testcentrum DLG aantonen dat Shell's premium dieselbrandstoffen en smeermiddelen beter presteren dan standaardproducten in off-road zware voertuigen . Resultaten omvatten 100% gereinigde injectoren en 5,6% meer trekkracht.
In bepaalde gevallen is het zeker nuttig om deze premium benzine te tanken, vooral door autobezitters die zeer sporadisch de auto gebruiken, omdat deze brandstof inwendig een wat meer reinigende functie heeft. Maar de gemiddelde bestuurder bewijst het milieu echt geen extra grote dienst door deze brandstof te tanken.
Shell heeft V-Power-benzine met octaangetal 98 RON en volgens eigen zeggen betere reinigende eigenschappen voor de motor. BP's premiumbenzine heet Ultimate. Deze benzine heeft 98 RON octaan en eveneens reinigende eigenschappen, wat het verbruik ten goede komt.
Super Plus 98 is een premiumbrandstof. Deze benzine met octaangetal 98 is duurder, maar kan zonder problemen worden gebruikt in voertuigen die normaal op Euro 95 rijden.
Shell V-Power is een brandstof die drie keer meer wrijvingsverminderende en reinigende moleculen bevat dan een Shell FuelSave brandstof. De wrijvingsverminderende en reinigende moleculen helpen de kritieke onderdelen van je motor.Het zorgt ervoor dat vuil zich niet ophoopt.Vuil in je motor vermindert de prestatie.
Gemiddeld kost een liter HVO100 tussen de € 1,80 en € 2,10, afhankelijk van de locatie en schommelingen in de markt.
'De gebruikelijke marge voor de pomphouder op een liter benzine ligt tussen de 15,5 en 17 cent. Dat kan nu 17,5 tot 20 cent zijn'.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van E10 of Euro 95. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Of dat ook echt zo is kom je zelf achter: verbruik auto berekenen. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Ja, u mag standaard en premium benzine combineren . Omdat beide brandstoffen loodvrij zijn, hebben ze geen invloed op de motor van uw auto. Als u echter een high-performance voertuig met een hogecompressiemotor rijdt, kan het mengen van gewone en premium benzine niet de beste prestaties uit de motor halen.
Shell V-Power Diesel
Na verloop van tijd kunnen er afzettingen ontstaan op componenten zoals brandstofinjectoren in dieselmotoren. Shell V-Power diesel biedt onze diepste reiniging van interne dieselinjectorafzettingen*I en beschermt het uitlaatgasrecirculatiesysteem van uw auto.
Daarom maximaliseren Shell V-Power brandstoffen de motorprestaties en herstellen ze tot 100% van de prestaties van uw motor . Shell V-Power benzine is versterkt met 3x meer reinigings- en beschermingsmoleculen in vergelijking met onze Shell Petrol µ .