Het Fadjr-gebed is het Soebh-gebed, er is geen verschil tussen beide. Dit gebed bestaat uit twee gebedseenheden (Rakacaat). De tijd voor dit gebed begint wanneer de ware zonsopgang begint en het eindigt wanneer de zon opkomt. Er is echter wel een gebed dat hieraan voorafgaat bestaande uit twee Rakacaat.
Fajr gebed is subh gebed – er is geen verschil tussen hen . Het bestaat uit twee rak'ahs. De tijd voor Fajr gebed begint wanneer de echte dageraad begint, en duurt tot de zon opkomt. Er is een gebed dat eraan voorafgaat, bestaande uit twee rak'ahs, wat bekend staat als de Sunnah van subh of de twee rak'ahs van Fajr.
Fajr/subh, de ware dageraad, is het gebedstijdstip - en het tijdstip waarop je tijdens Ramadan moet stoppen met eten - het is dan nog vrij donker. Tegen de tijd van shuruq is het buiten niet meer echt donker. Het geeft het buitenste einde aan van de tijdspanne voor het verplichte fajr-gebed.
Dat zijn de twee Rakacaat voor het Fadjr-gebed die de Soennah van Fadjr of Soennah van Soebh genoemd worden. Deze twee Rakacaat behoren tot de twaalf reguliere Soennah-gebeden zoals hierboven benoemd is. En het verrichten ervan behoort tot het verrichten van de Soennah-gebeden. 1.
Het niet verrichten van je fadjr-gebed op tijd zal eenbestraffing in jouw graf opleveren. Het niet op tijd verrichten van salat el fadjr kan oorzaak zijn voor het ontbreken van zegeningen, barakah in je voorzieningen, in je werk , in je inkomen en gezin.
Het Fadjr-gebed is het Soebh-gebed, er is geen verschil tussen beide. Dit gebed bestaat uit twee gebedseenheden (Rakacaat). De tijd voor dit gebed begint wanneer de ware zonsopgang begint en het eindigt wanneer de zon opkomt.
Sommige geleerden zijn van mening dat gezamenlijk bidden een verplichting is, terwijl anderen van mening zijn dat gezamenlijk bidden in de moskee verplicht is. zei: 'Bid thuis, want het beste gebed van de mens is datgene wat hij thuis verricht, met uitzondering van het verplichte gebed.
Dus Zuhr, 'Asr en 'Isha' werden met twee rak'ahs verhoogd. Fajr werd bevestigd als twee rak'ahs zodat men er uitgebreid in kon reciteren . Vandaar dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) er uitgebreider in reciteerde dan in de andere gebeden.
Fajr bestaat uit twee verplichte ra'kaat. De leider van de salat, imam genoemd, reciteert hardop. Voor de verplichte ra'kaat kan een moslim twee soennah ra'kaat verrichten. Dit gebed wordt verricht bij dageraad, normaliter circa anderhalf tot twee uur voor zonsopgang.
Fajr Sunnah-gebed
Er is geen Sunnah gebed na Fajr gebed . Voor Fajr is er een Sunnah ratibah gebed (vastgestelde Sunnah) wat twee rak'ahs is. Dit is het meest stevig gevestigde van de Sunnah ratibah gebeden.
Uit de Hadith blijkt dat we fajr kunnen bidden als we het missen, op elk moment voor het duhr-gebed.
Als je wakker wordt bij zonsopgang en het verplichte Fajr gebed hebt gemist, bid dan niet bij zonsopgang. In plaats daarvan moet je ongeveer tien minuten of een derde van een uur na zonsopgang wachten en dan de sunna van Fajr uitvoeren samen met de Fajr Fard (verplicht).
Islamic Society of North America
De ISNA methode gaat uit van het volgende: salat Fajr dient te worden verricht wanneer de zon op 15 graden staat t.o.v. de horizon. In essentie komt het erop neer dat men twintig tot dertig minuten dient te wachten nadat de nacht voorbij is met het verrichten van het Fajr gebed.
Een moslim heeft de keuze wanneer hij het Sunnah van Fajr bidt als hij het heeft gemist; hij kan het na zonsopgang inhalen - en dat is het beste vanwege het bevel van de Profeet dat Al-Tirmidhi in zijn Sunan-boek heeft vermeld: "Wie de twee Raka'ah van Fajr niet op tijd bidt, laat hem het na zonsopgang bidden" - of hij kan het ...
De tijd voor het Fajr-gebed duurt vanaf het begin van de echte dageraad totdat de zon opkomt . Als iemand dit gebed tijdens deze tijd verricht, heeft hij op tijd gebeden. Op basis hiervan is wat er in de vraag staat over bidden vlak voor zonsopgang, niet de juiste tijd, niet correct.
Ja, het is aanbevolen om Surat al-Kafirun en Surat al-Ikhlas te reciteren in de twee Sunnah rak'ahs van Fajr en Maghrib. Dit is bewezen in de sahih Sunnah van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem).
De tijd voor Fadjr begint bij het aanbreken van de ware dageraad.Dat is wanneer het licht zich over de gehele breedte van de horizon verspreidt. De tijd voor Dohr begint wanneer de zon zich verplaatst vanuit het midden van de hemel.
Het punt is dat het voorgeschreven is om de reguliere Sunnah gebeden weg te laten voor degenen die reizen, en om het te beperken tot de twee Sunnah rak'ahs van Fajr. Het is ook voorgeschreven voor de reiziger om Salaat al-Witr, qiyaam al-layl, Duha en gebeden die om specifieke redenen worden gedaan, en naafil gebeden in het algemeen te blijven bidden.
salat Fajr dient te worden verricht wanneer de zon tijdens zonsopkomst op 18 graden staat t.o.v. de horizon. Het komt erop neer dat Fajr dient te worden gebeden zodra de nacht voorbij is. salat Isha dient te worden verricht wanneer de zon 17 graden onder de horizon is gedaald.
Deze sunnah gebeden hebben geen speciale naam. Fajr, Zuhr, Asr, Maghrib, Isha zijn allemaal namen van verplichte gebeden .
Het fajr-gebed bestaat uit twee verplichte (fardh) gebedseenheden (rak'a) . Daarnaast bestaat het vrijwillige sunnah-gebed uit twee gebedseenheden en kan het worden uitgevoerd vóór het verplichte gebed. In fajr moeten Al-Fatiha en de aanvullende soera hardop worden gelezen (jahr), zoals tijdens Maghrib en Isha.
Fajr: 2 Rakat Sunnah , daarna 2 Rakat Fardh. Dhuhr: 4 Rakat Sunnah, dan 4 Rakat Fardh, dan 2 Rakat Sunnah, dan 2 Rakat Nafl. Asr: 4 Rakat Sunnah, daarna 4 Rakat Fardh. Maghrib: 3 Rakat Fardh, dan 2 Rakat Sunnah, dan 2 Rakat Nafl.
Bovendien is het niet noodzakelijk dat de biddende persoon (die thuis is) wacht totdat de iqamah van de moskee wordt opgeroepen, maar hij mag direct beginnen met het verrichten van het gebed zodra de gebedstijd wordt aangekondigd .
Het is niet toegestaan voor een man die in staat is om het gezamenlijke gebed in de moskee bij te wonen om in zijn huis te bidden, zelfs als hij in gemeenschap bidt met zijn familie . Shaykh Ibn Baz zei: "Wat betreft het niet gezamenlijk bidden, dit is een verwerpelijke daad en is niet toegestaan.
Samenvatting van het antwoord
Het is toegestaan om op bed te bidden, zolang het bed stevig is en de aanbidder zijn voorhoofd en neus stevig kan houden als hij zich neerknielt .