De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
De V-snaar kan op den duur oprekken of scheurtjes vertonen. Als de snaar versleten is of, zoals dat heet, gaat 'slippen', dan volgt dat snerpende geluid. Gemiddeld gaat een V-snaar een jaar of 5 of tussen de 60.000 en 80.000 kilometer mee. Het is niet aan te raden om met een kapotte V-snaar te rijden.
Als hij te slap staat, kunnen dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging en airco onvoldoende aangedreven worden. Ook geleiders of spanrollen zijn aan slijtage onderhevig.
Wat doet de V-snaar? De V-snaar zorgt ervoor dat een deel van de door de motor opgewekte energie gebruikt kan worden voor andere doeleinden. Deze voorziet de dynamo van energie, die enerzijds zorgt voor de stroomvoorziening tijdens het rijden en anderzijds de accu voedt.
De V-snaar is bij de meeste auto's goed bereikbaar. Daarom kost een ervaren monteur slechts ongeveer een half uur om hem te vervangen. Als het minder toegankelijk is, kan het ook een uur duren. Reken op kosten tussen de 60 en 110 euro.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Een vuistregel is dat je snaren vervangen moeten worden na gemiddeld 25 speeluren . Voor een basgitaar is dat ongeveer 100 uur.
Wat is de functie van de distributieriem en distributieketting? De distributieriem en distributieketting hebben dezelfde functie, namelijk het aandrijven van de nokkenas. De nokkenas bedient de in- en uitlaatkleppen in de cilinders die zorgt voor de zogenaamde ademhaling en draagt bij aan de aandrijving van de auto.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Een piepende V-snaar kan de waterpomp of de dynamo onvoldoende aandrijven. De motor wordt niet meer goed gekoeld en de accu is onvoldoende opgeladen. Als gevolg daarvan start de auto slecht en kan de motor tijdens het rijden oververhit raken.
Als je distributieriem tijdens het rijden kapot gaat blijf dan kalm en onderneem de volgende stappen: Verminder onmiddellijk je snelheid en ga voorzichtig naar de kant van de weg. Zet de motor onmiddellijk uit om verdere schade te voorkomen. Bel een sleepdienst om je voertuig naar een garage te laten brengen.
Een setje gitaarsnaren kost gemiddeld zo'n tien euro. Er zijn wat goedkopere en duurdere merken en uiteindelijk zal je smaak doorslag geven waar je voor gaat. Er zijn ook gitaarsnaren met een coating die de levensduur van de snaren aanzienlijk kunnen verlengen maar die zijn ook een stukje prijziger.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Symptomen van versleten distributieriem
Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien.
De v-snaar die vroeger het vaakst gebruikt werden, kan prima zelf vervangen worden. Bij het vervangen van een v-snaar hoef je vaak geen andere onderdelen mee te vervangen. Bij een multiriem is dit anders. Vaak is het zo dat de multiriem over meerdere loop- en spanrollen heen loopt.
Als de V-snaar storende geluiden maakt komt dit doordat er onvoldoende tractie is tussen de poelie en de aandrijfriem. De snaar begint te slippen en te piepen.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
Wanneer de monteurs van een autobedrijf de distributieriem hebben vervangen, noteren zij dit altijd. Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
Wanneer moet ik mijn distributieriem laten vervangen? We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor van uw auto. Zonder distributieriem kan de motor niet draaien. Een distributieriem kan daarom niet pas vervangen worden als hij al kapot of versleten is.
Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem. Niet alleen is de ketting zelf duurder, vaak is hij ook lastiger te bereiken, waardoor reparatie meer tijd en dus geld kost.
De exacte locatie en toepassing van de V-riem kan per auto en model verschillen, maar V-riemen bevinden zich meestal in de motor en kunnen de volgende onderdelen aandrijven: Dynamo/alternator. Waterpomp. Stuurbekrachtigingspomp.
Voor de lezers die het niet weten: een v-snaar zit aan de voorkant of aan de zijkant van het motorblok. Deze riem zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de dynamo aangedreven wordt. Bij moderne auto's is de v-snaar ook verantwoordelijk voor de aandrijving van de stuurbekrachtigingspomp en de aircopomp.
Wanneer je de motorkap opent en een riem ziet, dan heb je de multiriem gevonden. De multiriem wordt aangedreven door de krukas en drijft vervolgens de dynamo, aircopomp en stuurpomp aan. Afhankelijk van het type motor wordt soms ook de waterpomp aangedreven.