Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Geen financiële gevolgen
Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.
Hoe lang is een briefadres geldig? Een briefadres is 6 maanden geldig. Na 6 maanden wordt gekeken of dat het briefadres aangehouden moet worden of dat er inmiddels een woonadres is.
De abonnementskosten van een postbus zijn € 230 per jaar excl. btw (€ 278,30 incl. btw). Daarnaast betaal je een eenmalig starttarief van € 42 excl.
Een geregistreerd briefadres is een adres dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat. Met dit adres kan je een zorgverzekering afsluiten. Het briefadres kan het woonadres zijn van familie, een vriend of een kennis. Uitkeringen en toeslagen blijven hetzelfde voor de bewoner die jou het briefadres geeft.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Als iemand in een gemeente verblijft maar geen vast woonadres heeft, dan is het mogelijk om een zogenoemd briefadres te krijgen. Vanaf 1 januari 2022 is een gemeente wettelijk verplicht om iemand in te schrijven op een briefadres.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen. Het is belangrijk dat de post daadwerkelijk door de aanvrager wordt opgehaald.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
De Rechtbank heeft de Hoge Raad gevraagd om een uitspraak te doen over de vraag of een deurwaarder een exploot dat bestemd is voor een natuurlijk persoon kan en moet uitbrengen aan een in de BRP opgenomen briefadres? De hoge raad oordeelde dat een exploot mag worden uitgebracht aan een briefadres.
Als tweede vestigingseenheid is een postbusadres helemaal niet mogelijk omdat er ter plaatse een activiteit moet worden uitgeoefend. Het is wel mogelijk om de maatschappelijke zetel onder te brengen op een ander adres dan waar de daadwerkelijke activiteiten uitgevoerd worden.
Wat zegt de wet? De wet stelt dat iemand die op een ander adres gaat wonen, hiervan schriftelijk, persoonlijk of digitaal aangifte moet doen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij/zij zijn nieuwe adres heeft.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen.
Regel een postadres
Het kan een adres zijn van een familielid, vriend of kennis die in een andere gemeente woont. Degene die op het postadres dat jij gaat gebruiken staat ingeschreven als bewoner, moet wel schriftelijk toestemming geven en ervoor zorgen dat je de post krijgt.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Nee je kunt je maar op een woonadres inschrijven en juridisch heb je eigenlijk daarin niet een keuze, je woont waar je de meeste tijd doorbrengt, of je sociale leven is, of je familie is, waar je werkt of studeert. De vraag is wel in hoeverre een gemeente een adresonderzoek uit eigen beweging zal opstarten.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
De persoon die bij u komt wonen dient zich daarnaast in te schrijven op uw adres. Dit kan bij de gemeente (Basisregistratie Personen, BRP). De overheid controleert namelijk aan de hand van het BRP de samenstelling van het huishouden. Dat is van belang voor verschillende regelingen.
Als de nieuwe bewoner uw toeslagpartner wordt, telt zijn inkomen mee voor al uw toeslagen. Voor de huurtoeslag werkt het anders: als de nieuwe bewoner niet uw toeslagpartner is, wordt deze uw medebewoner. Het inkomen van de medebewoner telt dan mee voor de huurtoeslag.
Het kan zijn dat je tijdelijk op een adres woont waarop je niet officieel ingeschreven kunt staan: dit is bijvoorbeeld het geval als je in een vakantiewoning zit die niet is goedgekeurd voor permanente bewoning. Ook dan zou je eventueel gebruik kunnen maken van een tijdelijk briefadres bij vrienden of familie.
Een referentieadres is bedoeld voor een persoon die geen vaste woonplaats heeft. Een referentieadres is een officieel adres, omdat alle officiële instanties je er kunnen bereiken. Een referentieadres heeft dezelfde voordelen als een gewoon adres, behalve je mag er niet wonen.
U kunt een briefadres aanvragen bij de afdeling Inkomen van de gemeente als u een bijstandsuitkering hebt of als u een bijstandsuitkering wilt aanvragen. Hebt u een andere uitkering dan een bijstandsuitkering? Dan kunt u geen briefadres aanvragen bij de afdeling Inkomen van de gemeente.
Zaken die je nodig hebt om normaal te kunnen leven, zoals een bed, tafel en stoelen, een koelkast... mag hij in principe niet in beslag nemen. Ook bijvoorbeeld boeken en schoolmateriaal van kinderen en maaltijcheques mogen niet in beslag genomen worden.