De Polo is lichter dan de Golf én heeft daarbovenop meer vermogen en koppel tot zijn beschikking. Je zou dus aannemen dat de Polo sneller is dan de Golf en dat is ook zo. De Polo is niet snel, maar vlot: 0-100 kan in minder dan 10 seconden en als je je best doet haal je nét 200 km/u.
Overall kunnen we de Volkswagen Polo als winnaar van de twee aanwijzen, omdat het 'kleine broertje' op de meeste punten vergelijkbaar of zelfs beter scoort.
Groter en volwassener dan ooit
De nieuwe Polo is wat groter geworden en inmiddels even groot als de vierde generatie Golf. Ook van binnen krijg je de indruk dat je in een auto uit een hoger segment zit. Het dashboard is ruimer en luxer en zit vol handige snufjes.
Verschillen. De Volkswagen Golf is een stukje duurder dan de Volkswagen Polo. Dit komt omdat de Golf meer pk's heeft – 110, terwijl de Polo er 95 heeft. Ook heeft de Golf een grotere tankinhoud en beschikt deze auto over een grotere kofferruimte.
Een Polo is op zich een erg prettig rijdende, compacte auto. Gezien zijn formaat is er behoorlijk veel ruimte. De kleine diesel is wel heel sterk van invloed op de rijbeleving in de Polo.
Voor intensief stadsgebruik en korte ritten zijn de indirect ingespoten atmosferische motoren de verstandigste keuze. Met de TSI- en TDI-motoren rijdt de Volkswagen Polo het meest volwassen. De 1.0 TSI en 1.4 TDI zijn de beste allrounders als het gaat om prestaties, verbruik en degelijkheid.
Het is bekend: binnen het grote Volkswagen-concern vind je diverse merken die nauw met elkaar samenwerken. Zo kan het zijn dat de Volkswagen Polo, SEAT Ibiza, SKODA Fabia én Audi A1 in de basis dezelfde auto zijn.
De VW Polo is een zeer waardevaste Duitse auto, met een beperkte afschrijving. De Polo Blue-motion 1.2TDI gebruikt in de praktijk ongeveer 1 liter per 23 kilometer, bij zuinig rijden is zelfs 1 op 30 mogelijk!
Een 'doodgewone' Golf is een erg fijne auto. Hij is mooi stil, heel comfortabel, stuurt lekker, zit goed, wat wil een mens eigenlijk nog meer? Daarbij is hij zo ruim als je maar mag verwachten van een middenklasse-hatchback. Achterin is ook voor een volwassene prima te zitten.
In Emden, net over de grens bij Groningen, is Volkswagen gestart met de productie van de nieuwe ID.7. De slank gelijnde grote limousine is het topmodel binnen de elektrische ID.
Volgens Volkswagen is dit zelfs de zuinigste (normale) Golf ooit! Hoe zuinig precies? Het verbruik van deze 110 pk sterke Golf BLueMotion is slechts 3,2 liter per 100 km en dat zorgt voor een uitstoot van 85 gram Co2 per kilometer.
Voor de meeste 'normale' auto's is deze afstand ongeveer 50 centimeter. Hebben we het over een hoge instap, dan is de afstand ongeveer 60 centimeter. Voor het idee: bij een Volkswagen Golf Plus is dat 59 centimeter. Bij SUV's en MPV's is de instap nog hoger, tot wel 70 centimeter.
Dezelfde rekensom met de Golf komt uit op 472 euro per maand (of 37,8 cent per kilometer). Een Golf in plaats van een Polo kost je in dit geval dus 61 euro per maand extra, wat over vier jaar uitkomt op 2928 euro.
Na de Zakenauto van het Jaar-titel met de Polo vorig jaar scoort Volkswagen dit jaar opnieuw een hoofdprijs. De jury van de AM Driving Business Awards beoordeelt de Golf 8 als Beste Nieuwkomer.
De Volkswagen Polo BlueMotion is de zuinigste vijfzitter op de markt. Hij verbruikt gemiddeld slechts 3,3 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 87 g/km. Dat geeft hem meteen recht op alle overheidskortingen.
Volkswagen Polo: € 3.980
De best verkochte occasion, maar niet de goedkoopste qua onderhoud. Wie deze auto rijdt bij een aankoopprijs van zo'n 10.000 euro, is over vijf jaar aan onderhoud en reparatie vanaf de aanschafdatum gemiddeld 3.980 euro kwijt.
Al vanaf € 399* per maand
Inclusief wegenbelasting, verzekering, onderhoud, APK en pechhulp. Het enige wat jij hoeft te doen, is af en toe tanken.
De 90 pk sterke benzinemotor zorgt voor goede prestaties, terwijl ook met het gemeten verbruik van 5,2 l/100 km niets mis is. De Polo is de facelift een stuk volwassener geworden en biedt nu veel functies, die we al van de Golf kenden.
Levensduur auto
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.
Maar ons huidige standpunt is dat een benzine auto een gemiddelde levensduur kent van ongeveer 18 jaar en tenminste 250.000 km moet kunnen halen zonder buitensporige defecten. U schetst een tot in de puntjes onderhouden Golf Plus, zorgvuldig en netjes bereden en met een vaste droge parkeerplek in de garage.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Elke Volkswagen Polo met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Volkswagen Polo.
In de compacte klasse (B-segment) speelt de Volkswagen Polo die rol al vele jaren. De Polo is niet alleen een alternatief voor andere auto's van dit formaat, maar vaak kiezen eigenaren van een Golf, die om welke reden ook 'kleiner' (lees: goedkoper) willen gaan rijden, vrijwel automatisch voor een Polo.
Gloednieuw design voor de Polo
U rijdt de nieuwe Volkswagen Polo al vanaf € 27.990 of € 399 per maand met private lease. Compleet nieuwe looks. Compleet nieuw LED-design.