Een organisatieschema, ook wel organogram of organigram genoemd) is een vereenvoudigde, schematische voorstelling van de wijze waarop formeel taken verdeeld zijn over personen en/of afdelingen en hoe de gezagsverhoudingen liggen tussen personen en/of afdelingen.
Een organogram is een schematische weergave van de interne organisatie en de afdelingen die in deze interne organisatie horen. Hierin wordt de formele aansturing en onderlinge gezagsverhouding tussen personen en afdelingen weergegeven. Zodoende wordt een organogram ook wel organisatiestructuur of organigram genoemd.
Een organigram is gebaseerd op mensen, terwijl een org-structuur is gebaseerd op functies . Org-structuren schetsen de verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en autoriteit voor elke rol in het bedrijf. In tegenstelling tot organigrammen veranderen ze niet vaak. Ze zijn gebaseerd op de algemene functie en visie van het bedrijf, dus regelmatige veranderingen zijn zeldzaam.
Een organisatiestructuur is de wijze waarop taken binnen een organisatie zijn verdeeld en de wijze waarop vervolgens afstemming tussen deeltaken tot stand worden gebracht. Het heeft te maken met de verdeling van activiteiten over afdelingen en de taken van de werknemers.
Organigram en organogram zijn allebei correct in de betekenis 'schematische voorstelling van een organisatie'. Ook organisatieschema en organisatiestructuur zijn correcte synoniemen.
Een organisatiestructuur, ook wel ' organogramstructuur ' of 'orgstructuur' genoemd, schetst de hiërarchie binnen een organisatie en beschrijft de rollen, verantwoordelijkheden en hiërarchische lijnen die nodig zijn om de bedrijfsdoelen van de organisatie te bereiken.
samenstelling, opzet, compositie, behandeling, stelsel, instelling, vorming, regeling, systeem, schikking, structuur, ordening, structurering, rangschikking. samenstelling (zn) : opbouw, inrichting, compositie, constructie, vorming, synthese, structuur, compositum.
Afhankelijk van je behoeften, je personeel en het type bedrijf is een minder traditioneel organogram mogelijk de beste oplossing voor je. Er zijn drie hoofdtypen: hiërarchisch, matrix en vlak.
Er zijn veel manieren om een bedrijf te organiseren, maar de meeste structuren vallen in een van de vier categorieën: functioneel, divisie-, matrix- en flatarchie .
De vier belangrijkste soorten bedrijfsstructuren zijn eenmanszaak, vennootschap onder firma, besloten vennootschap en naamloze vennootschap.
Er is een relatie tussen organisatieontwerp en structuur vanwege verschillende factoren . Organisatieontwerp is eigenlijk een formeel proces van het integreren van mensen, informatie en technologie. Organisatiestructuur is de formele autoriteit, macht en rollen in een organisatie.
Hiërarchische organisatiestructuur
Het is het meest voorkomende type organisatiestructuur: de hiërarchie loopt van bovenaf (bijvoorbeeld de CEO of manager) naar beneden (bijvoorbeeld werknemers op instapniveau en lager niveau), en elke werknemer heeft een supervisor.
Een afdeling in een bedrijf is een eenheid die instaat voor specifieke diensten die bijdragen aan de organisatie in haar geheel. Elke bedrijfsafdeling vervult een specifieke rol en past binnen een organisatiestructuur.
Volgens Mintzberg zijn organisaties uit vijf structuur-elementen/bouwstenen op te bouwen. Deze zijn: operationele kern, strategische top, lijnmanagement en technische staf aan de ene en de dienstverlenende staf aan de andere kant.
Soorten organisatiestructuren omvatten functionele, divisie-, flatarchie- en matrixstructuren . Senior leiders moeten rekening houden met verschillende factoren, waaronder de doelen van het bedrijf, de industrie en de cultuur, voordat ze beslissen welk type organisatie het beste is voor hun bedrijf.
Een organigram maakt duidelijk wie verantwoordelijk is voor welke taken en verantwoordelijkheden. Het helpt bij het voorkomen van dubbel werk of het ontbreken van verantwoordelijkheid. Medewerkers kunnen gemakkelijk zien wie ze moeten raadplegen voor specifieke beslissingen of goedkeuringen.
Een organisatiestructuur is de wijze waarop taken, verantwoordelijkheden en autoriteit binnen een organisatie zijn verdeeld en georganiseerd. Het is de blauwdruk die bepaalt hoe de organisatie is opgebouwd en hoe de verschillende afdelingen, teams en individuen binnen de organisatie met elkaar samenwerken.
Er is geen betekenisverschil, het gaat om een verschil in spelling.
Matrix organisatie in het kort
Een matrixstructuur onderscheidt zich van traditionele organisatiestructuren door medewerkers tegelijkertijd deel te laten nemen aan verschillende teams en projecten, waarbij ze rapporteren aan zowel functionele als projectmanagers.
Structuur is de manier waarop iets in elkaar zit, waarop elementen van een verzameling samenhangen. Niet alle verzamelingen hoeven geheel of gedeeltelijk samenhangend te zijn, maar in een structuur is er een verband tussen alle elementen. Dat verband wordt bepaald door relaties tussen elementen onderling.
architectuur, arrangement, complex, constructie, ontwerp, formaat, formatie, raamwerk, netwerk, organisatie, systeem. Sterke matches. anatomie, bouw, karkas, configuratie, conformatie, stof, fabricage, frame, onderlinge relatie, maken, morfologie, orde, skelet, textuur.
organisatie (zn) : samenstelling, opzet, compositie, behandeling, stelsel, instelling, vorming, regeling, systeem, schikking, structuur, ordening, structurering, rangschikking.