Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.
'Een calamiteit, is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.
Wat is een incident? De Wkkgz gebruikt de volgende definitie voor een incident in de zorg: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.
Doe bij elk incident of calamiteit altijd het volgende:
Bel bij een ernstige situatie naar 112 én het interne alarmnummer (toestel xxx). Bel bij een minder ernstige situatie naar het interne alarmnummer (toestel xxx). Roep de BHV'er die bij jou in de buurt zit. Volg de instructies van de hulpverleners en de BHV'ers.
Het afhandelen van incidentmeldingen kan worden ingezet als middel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Binnen de zorgsector staat dit bekend als 'Melding Incidenten Cliënten (MIC)'. Bij veel zorgorganisaties worden de meldingen van incidenten nog gemaakt op papier.
Wat is verplicht? Een incident meld je altijd intern. Wanneer je kunt leren van een incident, omdat in de zorgverlening iets niet goed is gegaan, meld je het incident in het Veilig Incidenten Melden (VIM) of het Melding Incidenten Cliënten (MIC)-systeem.
ellende, nood, ramp. als synoniem van een ander trefwoord: ramp (zn) : beproeving, bezoeking, calamiteit, catastrofe, drama, fataliteit, gesel, klap, kommer, noodsituatie, ongeluk, onheil, plaag, rampspoed, slag, tegenspoed, tragedie, vloek.
Het is een situatie die een gevaar oplevert voor een bedrijf, de werknemers, het milieu en de omgeving. Dit kan bijvoorbeeld een uitslaande brand zijn, een zwaar bedrijfsongeval of een lekkage van gevaarlijke stoffen. Een calamiteit kan zomaar optreden, ook als de nodige voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.
Een calamiteit is een zeer ernstig incident in de zorg. Ten behoeve van de verbetering van kwaliteit en veiligheid van de zorg, moet een calamiteit binnen een instelling - net als ieder incident - worden gemeld volgens de veilig melden procedures in de zorginstelling.
MIC-procedure
Als een zorgverlener een incident meemaakt, maakt hij/zij hiervan zo snel mogelijk melding. Melding kan ook door een andere direct betrokkene gebeuren.
Verplicht melden
Of als de cliënt is overleden omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: verzorgenden hebben de valpreventie niet goed uitgevoerd. Vervolgens valt de cliënt en breekt zijn heup. Of een cliënt heeft verkeerde geneesmiddelen gekregen met ernstige bijwerkingen tot gevolg.
Doel van de MIC
Het doel van een MIC melding is om te leren van de fout. Het doel van de MIC is niet om de schuldige aan te wijzen. Natuurlijk staat niemand op met het idee: ik ga vandaag eens lekker een medicatiefout maken.
Verlof voor een huwelijk of verhuizing valt niet onder calamiteitenverlof. Hierover is wettelijk niets bepaald. Daarom worden dit soort zaken geschaard onder bijzonder verlof of buitengewoon verlof. Als je bedrijf een cao heeft, kunnen daar regels in staan over bijzonder of buitengewoon verlof.
De meldingen betreffen: Melding zorg (risico's voor de patiënt), transmurale meldingen (over de patiëntenzorg), Melding bedrijf (risico's voor de bedrijfsvoering en ondersteunende processen) en Melding medewerker (risico's voor medewerkers) en meldingen over datalekken.
In het calamiteitenplan ligt vast hoe een organisatie zich voorbereidt en reageert op incidenten en calamiteiten. Het plan beschrijft de verantwoordelijkheden, afspraken en procedures. Het onderhouden van een calamiteitenplan is een voortdurend proces.
De inhoud van een calamiteitenplan
De namen en telefoonnummers van de BHV-ers. De alarmnummers. Niet alleen 112 of 0900-8844, maar denk bijvoorbeeld ook aan het nummer van uw beveiligingsbedrijf. Een duidelijke omschrijving van waar de blusmaterialen en de EHBO-spullen te vinden zijn.
In de Arbowet is opgenomen dat bedrijven verplicht zijn om maatregelen te nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Iedere werkgever is verplicht goede bedrijfshulpverlening te organiseren en in dit kader één of meer BHV'ers aan te wijzen.
In een bedrijf kunnen er onverhoopt noodsituaties ontstaan. In zulke gevallen is het belangrijk om te weten welke maatregelen getroffen moeten worden om de medewerkers, gasten en jezelf in veiligheid te brengen. Dit wordt beschreven en vastgelegd in een calamiteitenplan of bedrijfsnoodplan.
Dag en nacht, 24 uur per dag staan mensen paraat in geval zich calamiteiten voordoen. Hierbij valt de denken aan bijvoorbeeld aan schades die ontstaan door brand, water, storm of bij sloop- en/of verbouwwerkzaamheden.
In het geval van brand, levensbedreigende situaties of inbraak belt u direct met 112 voor de brandweer of politie.
Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).
Bij Veilig Incident Melden (VIM) worden incidenten en bijna-incidenten binnen uw dagelijks werk gemeld, geanalyseerd en worden verbetermaatregelen voorgesteld.
Als je de term MIC (Melding Incidenten Cliënt) hoort, denk je waarschijnlijk al aan (gevaarlijke) situaties bij de cliënt. Voor velen voelt dit als een 'moetje'. Je denkt al snel: nog meer registratie en meer onderwerpen die besproken moeten worden in het teamoverleg. Toch is het belangrijk dat de MIC aandacht krijgt.