Verschil met acculaderHet verschil tussen een druppel- en een acculader is dat die laatste alleen in staat is om een accu in één keer volledig op te laden. Daarna moet de acculader afgekoppeld worden.
U kunt een druppellader natuurlijk ook gewoon gebruiken voor het laden en onderhouden van de accu van een voertuig dat u wel regelmatig gebruikt.
Kun je de motor starten met druppellader? Het simpelste is om de stekker van de druppellader even uit het contact te trekken. Je kan de motor echter wel starten. De druppellader laadt de accu van je motor langzaam op en houdt deze op peil, zelfs tijdens het gebruik van de motor.
In de periode dat de accu niet gebruikt wordt is het zeer aan te raden om een druppellader op de accu aan te sluiten. Dat verlengt de levensduur van de accu en zorgt ervoor dat de accu niet kapot gaat of diep ontladen zal raden tijdens die periode van stilstand.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Een druppellader zorgt ervoor dat een motor- of autoaccu niet langzaam 'leegloopt' als hij langere tijd niet wordt gebruikt. Bijvoorbeeld als je je auto of motor maandenlang in een stalling zet.
Het is geen probleem om de druppellader weken, maanden of zelf permanent aan te sluiten op uw accu. Uitgezonderd als u gaat rijden. Mocht u dus een motor hebben waarmee u alleen in de zomer rijdt, kunt u deze in de overige maanden aansluiten op de druppellader.
druppelladen gaat met +_ 0,5 ampere meestal nog minder. dat is dan +_7 watt per uur ,dat is per 24 uur 168 watt. als we het rendement van de lader stellen op 85%, dan word het dus +_198 watt per 24 uur. 1 kilowatt(1000 watt) kost ongeveer 0,27 euro dus reken maar uit wat het per dag kost .
Het aansluiten van de druppellader is eenvoudig. Sluit de klassieke krokodillenklemmen aan op de accupolen, steek de stekker in het stopcontact en kies een laadmodus.
Met snelladen worden de batterijen in één tot drie uur volgeladen. En met druppelladen worden de batterijen in 10 tot 15 uur en in sommige gevallen 24 uur geladen.
Laat de accu vervolgens drie tot vijf uur aan de druppellader staan. Kies daarbij voor een lage laadstroom van zo'n 10% van de capaciteit van de accu. Voor een 8Ah accu gebruik je 800mA laadstroom. Koppel de accu los en laat hem nog eens twee uur staan alvorens je deze in je motor plaatst.
Voor het onderhouden van de accu van uw motor kunnen we de volgende druppelladers adviseren. Als eerste de CTEK XS 0.8: dit is de kleinste 12V lader van dit onder motorrijders populaire merk. De lader levert zoals de titel al doet vermoeden 0,8A en is sterk in het beschermen van de elektronica van uw motor.
Het kiezen van de juiste druppellader
Meestal zult u een 12V-lader hebben. Alleen voor grote voertuigen zoals vrachtwagens of voor sommige grote boten kunt u een 24V-lader gebruiken.
Deze beschikken namelijk over een te hoge laadstroom waardoor de accu kan beschadigen. Voor motoraccu's raden we daarom een druppellader aan. Door de lage laadstroom van de druppellader zal de accu goed onderhouden en met de juiste snelheid geladen worden. Wij raden de Benton BX-4 aan als beste motor-druppellader.
Ja, dit mag gewoon. Tijdens het starten kan de adapter wel even uitschakelen; dan duurt het meestal tien seconden voordat de adapter weer is gereset. Start de auto niet met startkabels wanneer de notebook is ingeplugd. Plotselinge hoge spanningspieken kunnen de adaptercircuits beschadigen.
Dit is een druppellader en zo werkt het! Wat is een druppellader (nu eigenlijk precies)? Een druppellader die is aangesloten op een accu houdt deze accu geladen en daarmee actief, door deze pulserend bij te laden. Dit voorkomt dat de accu leegraakt of expliciet gezegd: diep ontladen raakt en daarmee stuk gaat.
Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
De auto accu op een acculader aansluiten? Om de accu volledig op te laden bent u tussen de 9 en 12 uur kwijt. Beter is het om gewoon een halfuur met de auto te gaan rijden. Hiermee voorkomt u dat u de auto gedurende een halve dag niet kunt gebruiken.
Bevestig eerst de rode accuklem
Een acculader aansluiten begint met de rode accuklem: de plus. Sluit deze stevig aan op de accupool met de plus.
In principe duurt het opladen van een auto accu met een acculader enkele uren (ongeveer 6). Een trickle charger, die ontworpen is om de accu langzaam op te laden over een langere periode, kan tot 12 uur lang bezig zijn om een accu volledig op te laden. Een snellader, die ontworpen is om de accu snel op te laden.
Het idee is dat een druppellader de accu van je motor langzaam bij 'druppelt'. Hierdoor loop je niet het risico dat je accu overladen raakt. Je kunt je motor accu dan ook langdurig aan een druppellader aansluiten, bijvoorbeeld tijdens de winterstalling, zonder dat deze je accu beschadigt.
Druppellader kopen? Op druppellader.com vindt u een breed assortiment aan druppelladers, acculaders, accutesters en accessoires voor acculaders. Ons aanbod bestaat uit alle soorten druppelladers geschikt voor alle soorten 6, 12 en 24 volt accu's. Verder bieden we van alle gevoerde merken alle beschikbare accessoires.
Voorkomen van lege accu door stilstand
Een andere goede manier om de accu in conditie te houden is de auto elke twee weken even te gebruiken of laten gebruiken wanneer u dit zelf niet kunt doen. Dit moeten dan wel ritjes zijn van minimaal een half uur, waarbij de motor goed doorwarmt en de accu goed opgeladen wordt.
Wanneer je je accu zonder druppellader langer dan 3 maanden laat staan, heb je veel kans op diepontlading en dan is ze voor de vuilbak.
Een onderhoudsvrije batterij moet wel geladen worden met een lader die geschikt is voor het laden van deze batterijen. De groep van onderhoudsvrije batterijen omvat zowel de batterijen met gegelificeerd zuur (Gel) als ook de batterijen met glasmat technologie (AGM = Absorbed Glass Microfiber).