De oude tweetonige sirenes van politie en brandweer en de drietonige sirene van ambulances hebben aan effectiviteit verloren. Dat komt doordat auto's steeds beter geïsoleerd zijn. Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde.
Sinds 2009 echter maken ze - voor de herkenbaarheid (??) allemaal hetzelfde geluid, en hoor je dus geen verschil meer tussen de een of de ander. En eigenlijk maakt dat ook niet uit ; alle sirenes betekenen uiteindelijk hetzelfde : spoed, aan de kant !
Hoewel van oudsher alle voertuigen van politie en hulpdiensten een tweetonige hoorn voeren, wordt tegenwoordig door ambulances en politievoertuigen ook wel een sirene gevoerd. De Londense politie voert een tweetonige hoorn met de tonen d-g.
De nieuwe sirene heeft twee tonen en is iets harder geworden. De ambulance had tot nu toe een sirene met drie tonen. De politie en brandweer hadden al een geluid met twee tonen maar wel een andere dan nu.
Op brandweerauto's zitten er vaak nog twee grote luchthoorns als sirene, terwijl de sirene op de politie- en brandweerwagen digitaal is. Dit zorgt voor het verschil in geluid en volume. Wat verder meespeelt zijn arboregels, die bepalen hoeveel geluid er in de cabine van de auto te horen mag zijn.
De oude tweetonige sirenes van politie en brandweer en de drietonige sirene van ambulances hebben aan effectiviteit verloren. Dat komt doordat auto's steeds beter geïsoleerd zijn. Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde.
Het rijk heeft voor het rijden met voorrangsvoertuigen wettelijke regels opgesteld, die door de rechter worden gehanteerd bij eventuele ongevallen. Deze wettelijke regels geven aan dat (brandweer)voertuigen bij een "Prio 1" te allen tijden (dus ook 's nachts) met zwaailicht en sirene moeten uitrukken.
Als u de sirene meerdere malen achter elkaar hoort, is er sprake van alarm. Er is dan zeker iets aan de hand. Het kan ook zijn dat u op een andere manier wordt gewaarschuwd, bijvoorbeeld door een rondrijdende geluidswagen. Volg dan de instructies op van de aanwezige autoriteiten.
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
De maandelijkse test wordt deze keer ook in het Engels, Oekraïens en Russisch aangekondigd, zodat Oekraïense vluchtelingen niet opschrikken als de sirenes op maandag 4 april loeien. De sirenes worden op iedere eerste maandag van de maand getest, zodat iedereen het geluid herkent bij een ramp of zwaar ongeval.
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Gebruik blauw zwaailicht
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Waar rood licht op 2 kilometer hoogte nog zichtbaar is, wordt blauw licht veel meer door de atmosfeer verstrooid (daardoor is de lucht ook blauw). Omdat blauw licht maar tot een hoogte van 300 meter reikt, zou het niet zichtbaar zijn voor eventuele vijandelijke bommenwerpers.
De eerste maandag van de maand om 12.00 uur loeien traditioneel de sirenes (ook wel luchtalarm genoemd) in Nederland. Ze worden dan getest en klinken door het hele land. Het geluid moet overal hoorbaar zijn. Toch zal je gemerkt hebben dat de totaal 4278 sirenes niet altijd precies om 12.00 uur afgaan.
Als de ambulance eenmaal gepasseerd is verwijdert hij zich, hij beweegt zich dus weg van de golven die hij heeft uitgezonden. Hierdoor is elke volgende golf die de sirene uitzendt verder verwijderd van elke eerder uitgezonden golf. De toppen staan dus verder uit elkaar en het geluid klinkt lager.
Waarom heeft de ambulance soms wel en soms geen sirene/zwaailicht? Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden is de melding dus niet spoedeisend.
Wettelijk gezien zijn hulpdiensten met zwaailicht, maar zonder sirene, geen voorrangsvoertuig. Wel zet een hulpdienst het zwaailicht aan om aan te geven dat ze haast hebben en dus voorrang willen krijgen. Wees daar altijd alert op.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen.
De 14-jarige Robin is 112-spotter. Haar filmpjes van politiewagens, ambulances en brandweerauto's doen het goed op TikTok. Ze heeft al meer dan 10.000 volgers. Robin heeft een apparaatje waar meldingen van de politie, brandweer en ambulance op binnen komen.
Een luchtalarm bestaat uit 3 witte schotels. In de eerste en in de tweede schotel zitten allebei 4 speakers die voor de sirene zorgen. Het geluid gaat via een buisje naar de onderkant van de schotel waar het naar buiten gaat. De vorm tussen de eerste en de tweede schotel lijkt op een soort toeter.
5 vragen over het luchtalarm. In totaal gaan er iedere maand om 12.00 uur 4278 sirenes af in Nederland. Het systeem wordt op iedere eerste maandag van de maand getest, zodat iedereen het geluid herkent bij een ramp of zwaar ongeval.
Chauffeurs van hulpverleningsvoertuigen mogen tijdens spoedritten met zwaailicht en sirene rijden. Wanneer zij dit doen, mogen zij bijvoorbeeld door rood rijden of harder rijden dan de maximumsnelheid die ter plaatse geldt.