Het verschil zit voornamelijk in hoe taken en opdrachten gegeven worden. Op een Daltonschool zijn de instructies vaak specifiek en gericht, terwijl je kind op een Montessorischool nog veel zelf moet ontdekken.
Een van de grootste verschillen met Montessori is dat op Daltonscholen het werken in groepen een meer structurele rol speelt . Op Daltonscholen is er ook meestal één leeftijdsgroep per klas en wisselen ze vaak elk jaar van leerkracht.
Op daltonscholen ligt de focus op vijf kernwaarden: (1) samenwerking, (2) vrijheid en verantwoordelijkheid, (3) effectiviteit, (4) zelfstandigheid en (5) reflectie. Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan een brede vorming van het kind.Naast de verplichte lesstof is er ruimte voor keuzewerk.
De meerwaarde van Daltononderwijs ligt in het feit dat het leerlingen niet alleen voorbereidt op het verwerven van kennis, maar ook op het ontwikkelen van vaardigheden die ze in hun verdere leven kunnen toepassen, zoals zelfsturing, flexibiliteit en samenwerking.
In tegenstelling tot montessori en jenaplan is dalton geen methode of systeem, maar een praktisch onderwijsplan: het Dalton Plan. Het draait hier vooral om zelfstandigheid en samenwerken. Helen Parkhurst is de bedenker van dit onderwijsconcept. Op een daltonschool werken leerlingen met dag- of weektaken.
Wat is het verschil tussen Dalton onderwijs en Montessori onderwijs? Daltononderwijs en Montessorionderwijs zijn allebei bijzondere onderwijsmethodes waarbij zelfstandigheid centraal staat. Het verschil zit voornamelijk in hoe taken en opdrachten gegeven worden.
Op een jenaplanschool voor voortgezet onderwijs zit je – net als op een jenaplanbasisschool – niet in een klas, maar in een stamgroep met kinderen van verschillende leeftijden en niveaus door elkaar. Daardoor leer je anderen te helpen en met elkaar samen te werken.
Als een kind initiatiefrijk is, goed kan plannen en organiseren, en sociaal vaardig is, kan het daltononderwijs een hele goede keuze zijn. Echter, voor kinderen die meer structuur en begeleiding nodig hebben, kan het volgen van daltononderwijs negatief uitpakken en de ontwikkeling remmen.
Daltononderwijs is voor elk kind geschikt. Geen enkel kind is echter hetzelfde. De basisschool moet hier rekening mee houden. Dat geldt voor een gewone basisschool en voor een Daltonschool.
Het doel van dalton-onderwijs was altijd al om kinderen de ruimte te geven zich te ontwikkelen tot 'mensen zonder vrees'. Dat doel is nooit veranderd. Kinderen mogen zich op daltonscholen ontwikkelen tot zelfstandig functionerende mensen.
Het concept van de montessorischool: zelfstandigheid, gevoelige periode en lesmateriaal. 'Help mij het zelf te doen' is het motto van montessorionderwijs. Op een montessorischool leren kinderen namelijk hoe zij zelfstandig kunnen leren en werken. Zij kiezen in principe dagelijks hun eigen werk.
De Dalton Vakopleiding (DVO) is bedoeld voor doeners. Er kan bij de start van leerjaar 3 of 4 begonnen worden met de Dalton Vakopleiding. Er wordt via deze weg een basis leerwerktraject- diploma gehaald, waarmee een doorgang naar MBO niveau 2 mogelijk is binnen de gekozen richting.
Bij Dalton ligt de nadruk vooral op het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen, het ontwikkelen van zelfvertrouwen in hun intelligentie en hun vermogen om te slagen, en het aanleren van verantwoordelijke en onafhankelijke leer- en denkvaardigheden.
Montessori onderwijs is met name geschikt voor kinderen die zelfstandigheid, vrijheid en autonomie waarderen. Kinderen die graag op hun eigen tempo willen werken en interesse hebben in zelfontdekking en zelfgestuurd leren, kunnen zich goed voelen in een Montessori omgeving.
Er is geen verschil in niveau of prestaties in vergelijking met andere scholen in het basisonderwijs. Kinderen van montessorischolen kunnen het programma in het voortgezet onderwijs goed aan. Ze vallen op door hun positieve werkhouding, hun mondigheid en zelfstandigheid.
Door kinderen te stimuleren op allerlei vlakken, daagt het Montessorionderwijs ze uit om zich verder te ontplooien. van verantwoordelijkheid, aangepast op de ontwikkelingsfase, waarin hij of zij zich bevindt. Ieder kind is uniek. Met hun gedrag laten kinderen zien waar hun talenten en interesses liggen.
Heeft jouw kind ADHD, ADD of een vorm van autisme, dan hoeft het echter niet per se naar het speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is lang niet altijd nodig. Sterker, met alle bezuinigingen op het speciaal onderwijs wordt het minder waarschijnlijk dat jouw kind daarvoor in aanmerking komt.
In Nederland zijn in totaal ongeveer 417 daltonscholen. Dit zijn basisscholen, scholen voor voortgezet onderwijs en kinderdagverblijven.
Daltononderwijs is op De Schans een manier van omgaan met elkaar. Een omgeving waarin de kinderen verantwoordelijkheid krijgen en daarop ook aangesproken kunnen worden, waarin iedereen actief deelneemt aan activiteiten en je een eigen unieke meerwaarde toevoegt.
Dalton School heeft door de jaren heen erkenning gekregen en is daarmee een topschool in New York geworden. Het staat op #11 in Best Private High Schools in New York en is een van de meest gewilde scholen voor families in de omgeving en zelfs buiten de staat.
Volgens de OESO heeft Finland namelijk het beste onderwijs in de westerse wereld. In de Top 20 van de OESO staat Finland, na vijf Aziatische landen, op de zesde plaats.
Een daltonschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leraren iets van en met elkaar leren.
Sinds 1920 zijn er montessori-basisscholen in Nederland, vandaag de dag rond de 160, over het hele land verspreid. Inmiddels zijn er ook zo'n twintig middelbare montessorischolen.
Een Freinetschool is een methodeschool. In een methodeschool hechten we belang aan de totale ontwikkeling van het kind. De nadruk ligt niet alleen op kennis vergaren maar ook op sociaal-emotionele vaardigheden. Ervaringen en belevingen van de kinderen zijn het uitgangspunt voor het onderwijs.