Een conventionele automaat schakelt een aantal keer op, waardoor er steeds pieken in de rijsnelheid te zien zijn.De CVT heeft een lineaire lijn zonder pieken. Het voordeel hiervan is dat de motor optimaal belast wordt in het meest gunstige koppelgebied.
Geconcludeerd kan worden dat de CVT-automaatbak al jarenlang zijn dienst bewezen heeft en dat voorlopig ook nog wel even zal blijven doen. De techniek werkt brandstofbesparend door de optimale overbrengingsverhouding en daarnaast is de techniek (in principe) ook betrouwbaar.
Als je sneller wilt rijden, kies je een hogere versnelling. De CVT-automaat doet eigenlijk hetzelfde, alleen automatisch en volledig traploos. De metalen duwband loopt namelijk niet over tandwielen, maar door twee poelies – de gleuf in de omtrek daarvan wordt naar het midden toe dieper.
Constructie van een CVT-versnelling
Een CVT-versnellingsbak werkt volgens een geheel ander principe. Op de aandrijfas, die met de motor is verbonden door een koppelomvormer of een koppeling, bevindt zich in plaats daarvan de primaire poelie set.
De afkorting CVT betekent: Continu-Variabele Transmisie en is een speciaal soort automatische versnellingsbak van Nederlandse oorsprong.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Bepaalde automerken; Audi en Seat met de multitronic, Nissan, Toyota, Ford, Fiat, Suzuki, Subaru, Rover, Mini (BMW group), Doge, Jeep, Mitsubishi, Saturn (en wellicht nog een andere fabrikant) gebruiken of gebruikten in bepaalde types een CVT versnellingsbak.
Een automaat rijden is veiliger
Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.
CVT staat voor continu variabele transmissie. Het is een soort automatische transmissie. Ze zorgt voor een vlotte afstelling van de overbrengingsverhouding, en heeft geen vaste positie. Ze coördineert automatisch het toerental van de krukas met de motorbelasting.
Een auto met automatische versnellingsbak is vaak bijzonder geschikt als caravantrekker. Zeker traditionele automaten met koppelomvormer en CVT-automaten zijn geliefd bij caravanrijders.
Waar op letten bij Automaat kopen
Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
#3 Een automaat is duurder dan een handgeschakelde auto
De oorzaak hiervan is het verbruik van de auto's. Doordat de auto's zuiniger zijn geworden, worden de prijzen ook goedkoper en dit heeft tot gevolg dat een automaat vaak even duur is als een handgeschakelde auto of zelfs goedkoper.
Een van de vervelendste dingen die kapot kan gaan aan je auto is de versnellingsbak, zeker bij een automaat. De kosten voor reparatie kunnen oplopen tot wel 7.500 euro.
Door de schijven van zo'n set dichter naar elkaar toe te schuiven zal de riem verder naar de buitenkant geduwd worden en over een grotere diameter werken. Wanneer de schijven uit elkaar bewegen, zal de riem juist weer richting de as zakken en over een kleinere diameter werken.
Een semi automaat of half automaat is een gerobotiseerde handbak. Je hebt geen koppeling, en je kunt de bak zelf handmatig of automatisch laten schakelen. Het rijden is even wennen, bij een rustige rijstijl gaat het prima, bij een meer haastige rijstijl kan de bak wat bruusk en minder soepel schakelen.
Een traploze automaat is een CVT, die met duwband of planetair tandwielstelsel werkt. Een sequentiële auotmaat is vaak een geautomatiseerde handbak met droge plaat koppeling, en is dus allesbehalve traploos.
DSG staat voor Direct-Shift Gearbox of Direktschaltgetriebe. Het is een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en je leest er hier meer informatie over.
De Suzuki Vitara en Suzuki S-Cross zijn per direct leverbaar met een zestraps automatische versnellingsbak. Daarnaast krijgen de Vitara en de S-Cross vanaf modeljaar 2021 een hoger trekgewicht: 1.500 kilogram. De Suzuki Vitara met automaat is er vanaf 27.550 euro, de S-Cross met automaat is er vanaf 28.400 euro.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
De vele stappen in de vorm van het aantal versnellingen zijn dus nodig om de motor niet te veel toeren te laten maken en wordt het brandstofverbruik hierdoor ook beïnvloedt.
De nieuwere modellen van BMW hebben vaak een ZF 8HP automaat. Dit zijn moderne 8-traps automaten.