Bebouwde kom in de zin van de WegenverkeerswetBinnen de bebouwde kom mogen motorvoertuigen maximaal 50 km per uur.Buiten de bebouwde kom mogen motorvoertuigen 130, 100 of 80 km per uur afhankelijk van de weg waarop zij rijden.
Binnen of buiten de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom staat het bord vóór het kruispunt en buiten de bebouwde kom erna. Op deze manier kun je bepalen of de maximumsnelheid die voor jou geldt op dat moment 50 km/u of 80 km/u is. De reden hiervoor is dat je buiten de bebouwde kom niet op de rijbaan mag parkeren.
De bebouwde kom is volgens de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel van de Wgv: 'het gebied dat door aaneengesloten bebouwing overwegend een woon- en verblijffunctie heeft' en waarin (dus) veel mensen per oppervlakte-eenheid daadwerkelijk wonen of verblijven'.
Met verkeersbord H1 (zie onder Algemeen / Bebouwde kom) wordt aangegeven dat je de bebouwde kom binnenrijdt, waar de maximumsnelheid voor auto's en motoren 50 km/h is. Er zijn ook verkeersborden die een wegtype aangeven en daarmee impliciet een maximumsnelheid aangeven.
Je rijdt buiten de bebouwde kom als je de eindgrens van een dorp of stad gepasseerd bent. Op wegen buiten de bebouwde kom mag je over het algemeen harder rijden dan 50 km/uur. Vaak is dit 60, 80 of 100 km/uur en op de autosnelweg ook 120 of 130 km/h.
In Nederland gelden, tenzij door verkeersborden anders is aangegeven, de volgende toegestane maximumsnelheden: binnen de bebouwde kom: 50 kilometer per uur. buiten de bebouwde kom: 80 kilometer per uur.
Zo moeten voetgangers gebruikmaken van een trottoir of voetpad. Als dit niet beschikbaar is, mag er op het (brom-)fietspad gelopen worden. Ontbreekt ook een fietspad, dan mag de voetganger gebruikmaken van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan.
Hogere maximumsnelheid
Sommige wegen binnen de bebouwde kom hebben een maximumsnelheid die hoger is dan 50 km/u, bijvoorbeeld 70 km/u. Dit staat dan met verkeersborden aangegeven.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur;geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Parkeren buiten de bebouwde kom
Buiten de bebouwde kom gelden andere parkeerregels. Je mag nooit parkeren op de rijbaan van een voorrangsweg. Dit mag wel op andere wegen, tenzij dit met borden anders staat aangegeven. Je mag ook in de berm parkeren.
Op veel plaatsen binnen de bebouwde kom geldt een limiet van 30 km/u in plaats van de algemene 50 km/u, zoals in dorpscentra, woonwijken en schoolomgevingen.
Binnen de bebouwde kom geldt een maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur. Met hier en daar uitzonderingen: waar een Zone 30 van kracht is, geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Hoofdrijbanen binnen de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom geldt over het algemeen een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven. Het plaatsnaambord zelf impliceert ook een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord.
Er zijn geen officiële verkeersregels die aangeven aan welke kant van de weg voetgangers moeten lopen. Het is op wegen buiten de bebouwde kom het verstandigst om aan de linker kant van de weg te lopen, dus tegen het verkeer in. Je ziet dan het tegemoetkomende verkeer aankomen.
Een rijbaan in 1-richting is afhankelijk van de verkeersintensiteit, fietsroutes, wel of niet parkeren en type weg minimaal 3,00 tot 4,00 meter breed.Een rijbaan in 2-richtingen is 4,50 tot 5,50 meter breed.rijdt er tevens vrachtverkeer op dan moet de rijbaan zelfs 6,00- 7,00 meter breed zijn.
Standaard snelheid
Op autosnelwegen is het 130 kilometer per uur en op autowegen 100 kilometer per uur. Al deze wegen liggen buiten de bebouwde kom.
Om je te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Dit kan zijn een voetgangersoversteekplaats, gevaarlijk kruispunt of een ander gevaarlijk punt.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Gele strepen op de rijbaan
Over geel gesproken: bij wegwerkzaamheden gebruiken ze de kleur om een tijdelijke rijbaan aan te geven. En dat is soms verwarrend, omdat de witte lijnen van de 'oude' weg nog te zien zijn. Toch geldt altijd: volg de gele lijnen. Deze strepen geven overigens geen maximumsnelheid aan.
Snelheid minder dan 100 km/u
De automobilist krijgt een bekeuring voor 4 km/u te hard rijden. Had de automobilist 1 km/u minder hard gereden?Dan kreeg hij geen bekeuring vanwege die ondergrens.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.
Voorrang buiten de bebouwde kom, zo werkt het
Hierbij uitgelegd hoe voorrang buiten de bebouwde kom is geregeld voor alle bestuurders, inclusief de fietser en de lijnbus. Kom je bij een kruispunt en is voorrang niet aangegeven door borden of verkeerstekens? Dan geldt de algemene voorrangsregel: rechts heeft voorrang.
Waar kan ik op letten? Freek: 'In de meeste gevallen adviseer ik links van de weg te lopen. Op deze manier kun je tegemoetkomend verkeer op jouw weghelft aan zien komen. Maar afhankelijk van de situatie kan het veiliger zijn aan de rechterzijde te lopen.
Basisregel: De voetgangers moeten de trottoirs, de delen van de openbare weg voor hen voorbehouden door het verkeersbord D9 of D10, of de begaanbare verhoogde bermen volgen en, zo er geen zijn, de begaanbare gelijkgrondse bermen.