een balans: overzicht van bezittingen en schulden van je bedrijf op dat moment; en • een resultatenrekening: overzicht van het behaalde bedrijfsresultaat over een bepaalde periode.
De resultatenrekening is een overzicht van de kosten en opbrengten van een bedrijf in een bepaald jaar. De resultatenrekening is een onderdeel van de jaarrekening. De jaarrekening is een algemeen overzicht van de financiële situatie van een bedrijf.
Een balans is een overzicht van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen van een bedrijf of instelling. Een balans geeft inzicht over welke bezittingen een organisatie beschikt (activa) en hoe deze worden gefinancierd (passiva).
De winst van je bedrijf staat in principe niet als specifieke post op de balans. Als er wel winst op de balans staat, dan betekent dit dat deze winst nog niet is verdeeld. De aandeelhouders moeten dan nog stemmen en besluiten over de bestemming van de winst.
Een balans laat de stand van het bedrijf op dit moment zien – en verandert dus met elke transactie. Een jaarrekening wordt slechts eenmaal per jaar opgemaakt, een balans is een doorlopend overzicht dat telkens wordt bijgewerkt.
Wat is de Winst- en Verliesrekening of Resultatenrekening? De winst- en verliesrekening, ook wel resultatenrekening, laat zien of het bedrijf winst of verlies heeft gemaakt over een bepaalde periode.
Je maakt een balans kloppend door al je bezittingen en schulden onder elkaar te zetten.Uiteindelijk moeten aan beide kanten dezelfde bedragen bij elkaar opgeteld staan. Het verschil tussen je bezittingen en je schulden is je eigen vermogen. Door dit bedrag op de balans in te vullen, maak je de balans kloppend.
Wat is het verschil tussen activa en passiva? Activa zijn bezittingen en passiva zijn de schulden van een onderneming. Hoeveel zakelijk geld jouw bedrijf volgens de balans heeft staat op de activazijde. Daarnaast is op de passivazijde te zien wie de eigenaar van dat geld is.
Als zzp'er of ondernemer is het vanaf de start van je onderneming verplicht om een boekhouding bij te houden én verplicht om aan het einde van het jaar een balans en een winst- en verliesrekening op te (laten) stellen. Een balans is dus verplicht.
De winst- en verliesrekening (of resultatenrekening) is een overzicht van alle opbrengsten en kosten van een onderneming in een bepaalde periode. Alle bedragen op de winst- en verliesrekening zijn exclusief btw.
Het allerlaatste dat er nog vanaf getrokken moet worden zijn de belastingen. Je nettowinst na belastingen is het eindsaldo van je Winst-en-verliesrekening.
Een balans is altijd inclusief btw. Je bent immers verplicht om over je verkopen btw aan de klant door te berekenen en over je inkopen moet je meestal btw betalen. Wanneer je gaat boekhouden in Ficsus.nl hoef je niet zelf een balans te maken. Ficsus.nl verzorgt dit voor jou.
De balans is eigenlijk niets anders dan een overzicht van alle bezittingen en schulden op een bepaald moment.Deze momentopname bestaat uit twee zijdes: debet en credit. Dat geeft je een duidelijk beeld over hoe het bedrijf er financieel voor staat.
Je omzet is het eindresultaat van de verkopen van producten en/of diensten in een jaar. Daar trek je de inkoopwaarde af en alle bedrijfskosten die je maakt om het verkoopresultaat te halen af. Winst/verlies = omzet - inkoopwaarde en kosten.
Een negatieve balans betekent dat er meer schulden dan activa zijn, dus algemeen gezien is er geen waarde in het bedrijf voor jou beschikbaar op dat moment. Je bedrijf kan winst gemaakt hebben in een bepaald boekjaar en nog steeds een negatieve balans hebben als er een reeks verliezen was de voorgaande jaren.
Het bedrijfsresultaat na het betalen van de belasting is het bedrag dat je daadwerkelijk te besteden hebt, jouw nettowinst.
Bruto en netto voor ondernemers
Wanneer je het als ondernemer hebt over bruto of netto, dan betreft het meestal de prijs van een product met de omzetbelasting (btw). De brutoprijs is inclusief btw, de nettoprijs is exclusief btw.
De kosten hoeven niet op het precieze moment betaald te worden.Zo kun je dus kosten maken, maar nog geen directe uitgaven doen. Bijvoorbeeld wanneer je een zakelijke bestelling doet en de factuur ontvangt, maar nog niet hebt betaald. Pas wanneer je de factuur betaalt wordt het een uitgave.
Ook te betalen btw moet op de balans
Ook de te betalen btw komt (onder die naam) op de balans, en wel aan de creditzijde; de rechterkant. Dit is btw die u aan klanten hebt berekend en die u dus voor de Belastingdienst achterhoudt totdat het tijd is voor de btw-aangifte.
Welke rekeningen komen op de resultatenrekening? Op de resultatenrekening komen de volgende rekeningen: netto-omzet, geactiveerde productie, overige bedrijfsopbrengsten, kostprijs van de omzet, afschrijvingen, verkoopkosten, algemene beheerskosten, en belastingen.
U mag de btw die u hebt betaald over de inkoop van goederen en diensten alleen in aftrek nemen of terugvragen als u voldoet aan de volgende 2 voorwaarden: U gebruikt de goederen en diensten in het kader van uw onderneming. Het gaat dan om zakelijke kosten en geen privékosten.
De balans is samen met de winst- en verliesrekening één van de belangrijkste onderdelen van je jaarcijfers. Op de balans zie je in één oogopslag wat je zakelijke bezittingen en schulden zijn en hoe hoog het eigen vermogen is. De balans is dus een mooi instrument om inzicht in je financiën te krijgen.
De waarde van de auto mag niet op de balans staan (tenzij je financial leaset), het is immers niet jouw auto, maar eigendom van de leasemaatschappij. Als je geld leent voor de aanschaf is het jouw eigen auto en dus wel ondernemingsvermogen. De bankschuld moet je ook op je balans op te nemen.