2D kan met de hand of met de computer gemaakt worden, maar op beide manieren kan je maar één hoek tegelijk zien. Om deze reden geeft 2D animatie alleen de hoogte en breedte van de karakters weer, terwijl bij 3D animatie ook hun diepte wordt weergegeven.
Een 2D animatie bevat geen diepte en bestaat slechts uit platte beelden. Een 3D animatie hebben wel diepte en kan ook alleen maar op de computer gemaakt worden. Bij een 3D animatie kan je dus om de beelden heen draaien en alles vanuit elke hoek bekijken.
Driedimensionaal of 3D is een meetkundige omgeving die in drie richtingen, met drie dimensies beschreven wordt. Voorwerpen hebben in die drie richtingen een afmeting: lengte, breedte en hoogte. Voorbeelden van driedimensionale dingen zijn vormen in de ruimte als een bol of piramide, maar ook een schoenendoos.
2D animatie (tweedimensionale animatie) bestaat al meer dan 100 jaar en is eigenlijk vrij simpele vorm. Het wil zeggen dat er geen diepte zit in animatie en simpelweg bestaat uit platte tekeningen.
Hieronder een korte toelichting. 2D: Dit betekent twee dimensies. (breedte en lengte) Je tekent dan eigenlijk alles plat, net zoals op een foto of zoals je ''normaal een tekening maakt op papier.''
3D is het beeld in 3 verschillende dementies en 4D is ditzelfde beeld maar dan bewegend. Hierop zie je diepte en een echt gezichtje. In principe kan dit vanaf het begin tot het einde van de zwangerschap maar de mooiste beelden zijn als er een beetje onderhuids vet is.
Bij een 2D echo zie je het kindje in de bekende zwart-wit beelden. Je ziet eigenlijk steeds een heel dun plakje, dus een doorsnede van het kindje. Bij een 2D echo kijk je als het ware door het kindje heen en zie je alles aan de binnenkant. De 2D beelden worden bij de medische echo's gebruikt.
Voor 4DX 3D voorstellingen heb je een (reguliere) 3D bril nodig. Deze bril kun je tijdens het bestellen van tickets kopen voor € 1,75. De bril is ook los te verkrijgen aan de kassa van de bioscoop.
2D : vierkant, cirkel, driehoek, rechthoek, ovaal. 3D : kubus, bol, pyramide, cilinder, kegel. Als je deze eenvoudige vormen op de juiste wijze weet te gebruiken kun je bijna alles tekenen wat je maar wilt. Je zal natuurlijk vaak genoeg vormen tegenkomen welke niet op bovengenoemde vormen lijken.
Abstracte kunst is kunst die de overeenkomst tussen het kunstwerk en de zichtbare werkelijkheid vermijdt. Een abstract kunstenaar geeft niet de realiteit weer, maar werkt in vormen, lijnen en kleuren. Of hij probeert met speciale materialen zijn emoties uit te drukken.
Driedimensionaal kijken door een 3D-bril
Wat de 3D-bril doet is het volgende: door het verschil in kleur van de glazen, filtert de bril de beelden voor het linker- en rechteroog. Hierdoor ziet uw rechteroog de beelden bedoelt voor het rechteroog, en vice versa.
Het Simulated 3D effect zet 2D beelden om in 3D door de diepte van het beeld te vergroten. De 'diepte' van het beeld kan worden gewijzigd door de instelling Simulated 3D effect op hoog, medium of laag in te stellen.
Het verschil tussen een 3D- en een 2D-bril zit hem in de beelden die de bril doorlaat. Een 3D-bril werkt door in beide ogen een ander beeldkanaal door te laten. Hierdoor lijkt het alsof het beeld diepte krijgt. De 2D-bril laat op beide ogen hetzelfde beeldkanaal door en blokkeert het andere volledig.
Een 2D film is hetzelfde als een 2D animatie, namelijk een samenspel van afbeeldingen en tekeningen die bewegen. 2D onderscheidt zich van 3D animatie omdat er geen diepte in het beeld zit. 2D films worden vaak getekend in speciaal daarvoor gemaakte animatieprogramma's.
Bij een 3-dimensionale echo worden meerdere 2D-beelden samengevoegd, waardoor er diepte kan worden onderscheiden op 3D-foto's. De vormen van je kindje zijn duidelijk zichtbaar. Zo kun je bijvoorbeeld al gelaatstrekjes zien en wiens neus of kin de baby heeft geërfd.
De driehoek is het symbool van harmonie en symbool van de Drie-eenheid. We kennen het drietal ook als het verleden, heden en toekomst. In de wereld zie je de drie-eenheid ook veelvuldig terugkomen in de vorm van tegenstellingen, zoals: zwart en wit en daartussen in: grijs.
Er zijn ook (wiskundige) vormen die drie-dimensionaal of ruimtelijk zijn. De basisvormen zijn kubus, de balk (een langgerekte kubus), de piramide, cilinder, bol en kegel.
Zo werkt een 3D-bril
Dit houdt in dat deze niet worden gereflecteerd of doorgelaten. Kijk je dus alleen door het blauwe glas, dan zie je alleen het rode beeld. Bij het rode glas gebeurt precies het tegenovergestelde. Deze twee beelden worden vervolgens weer door je hersenen samengevoegd waardoor je diepte kunt zien.
Inmiddels zijn al meerdere beeldschermen op de markt gebracht waarmee je naar beelden in 3D kunt kijken, zonder dat je daarvoor een 3D bril nodig hebt. Tegenwoordig zijn deze brilletjes dus niet meer noodzakelijk. Deze speciale vorm van kijken in 3D is Auto 3D.
Kinderen tussen de 4 en 11 jaar mogen onder begeleiding van een volwassene naar een 4DX voorstelling. De 4DX ervaring is niet aan te raden voor kinderen jonger dan 4 jaar en kinderen kleiner dan 120 cm.
Bij de 13 weken echo krijg je niet te horen of je kind en jongetje of een meisje is. Ook als dit al wel zichtbaar zou zijn, is het landelijk afgesproken dat de echoscopiste hier nog geen uitspraken over mag doen.
De geslachtsbepaling echo is een 2D echo die vanaf 14 weken gedaan kan worden. Als je BMI hoger is dan 30 dan is het verstandig om een week later te komen omdat we dan meer kans hebben om het geslacht daadwerkelijk te bepalen.
De beste tijd voor een 3D –echo is tussen de 25 en 30 weken (en dan bij voorkeur bij 26-27 weken). Als een 3D-echo voor de 25 weken wordt gemaakt dan ziet je kindje er mogelijk minder mooi uit. Bekend is dat bij 23 weken een kindje nog erg mager is (en niet zo fraai om te zien).