De 1.5 TSI met 130 pk vervangt de 1.4 TSI met 125 pk en heeft een koppel van 200 Nm, dat bij 1.400 tpm beschikbaar is. Volkswagen geeft een brandstofverbruik op van 4,8 l/100 km (1 op 20,8). De motor is uitgerust met enkele brandstofbesparende functies, zoals cilinderuitschakeling en een zeilfunctie.
Onder aan de lijst vinden we een 1.4 TSI ACT met 140 pk, waarmee de eigenaar gemiddeld 1 op 12,4 (8 l/100 km) reed. Het gemiddelde van alle 32 Golf 7 1.4 TSI's in de AutoWeek Verbruiksmonitor is 1 op 15,3 (6,5 l/100 km). De nieuwe 1.5 TSI scoort gemiddeld nét iets beter, met een verbruik van 1 op 15,6 (6,4 l/100 km).
Hoewel de 1.5 TSI stukken betrouwbaarder is dan zijn voorganger, is er wel één probleem. Bij de start kunnen auto's met dit type motor zich soms gedragen als kangoeroes: ze beginnen wild te schudden en te springen. Anders dan dat zijn er weinig problemen bekend met de deze jonge motor.
TSI staat voor Twincharched Stratified Injection. De term TSI werd in 2006 geïntroduceerd door Volkswagen als de variant op de term FSI. De afkorting is te vergelijken met de afkorting TDI (Turbocharged Direct Injection) voor diesel-auto's.
De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000.
Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.
Een riem of een ketting. Dat is bij een 1.4 TSI allebei mogelijk. Gezien het genoemde bouwjaar en motorvermogen van 123 pk oftewel 90 kW gaat het hier om de 1390 cm3 1.4 TSI met motorcode CAXA. Deze motor is voorzien van een distributieketting.
Bij de 1.4TSI Turbo-Compressor (140-160-180PK) : Distributiekettingen rekken uit of raken van tijd. Eveneens bij de 1.4 TSI Turbo-Compressor: kapotte zuigers. 1.4 TSI Turbo-Compressor: olie problemen (extreem hoog verbruik) wordt ook meer dan zelden waargenomen.
De eerste generatie 1.2 TSI had een distributieketting. Deze motor is herkenbaar aan motorcode CBZC. De nieuwe 1.2 TSI heeft een distributieriem en heeft motorcode CJZC.
Distributieketting-problemen
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
De TFSI motor heeft een betere brandstofefficiëntie en een hoger vermogen dan traditionele benzinemotoren. De TFSI motor levert over het algemeen meer koppel bij lage toeren, wat betekent dat de motor betere prestaties levert bij het accelereren.
Overigens, jouw 1.2TSI zal enkel een turbo hebben en geen mechanische compressor.
Net als de 'grote broers', de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI, is de 1.4 TSI van Volkswagen een krachtige, zuinige motor. Want wie wil het niet: een lekkere vlotte auto die je daarvoor niet bestraft bij het tanken?
wat verbruikt jullie golf 6 1.4 tsi? hoeveel km kunnen jullie met een volle tank rijgen. Een vriend van ons kan gemiddeld 800 km ermee rijden, terwijl wij net 550 km ermee kunnen rijden..
De 1.4 TSI van Volkswagen is nu al voor het tweede jaar op rij verkozen tot Motor van het Jaar. We vinden deze 1.4-viericlinder met turbo (en eventueel compressor) in tal van Volkswagen-, Audi-, Seat en Skoda-modellen, met vermogens die variëren van 122 tot 180 pk.
Een TSI motor is een krachtige en zuinige motor. Maar helaas, kent de TSI-motor ook problemen zoals verhoogd olieverbruik.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
re: Welke benzine in 1.4 TFSI? Altijd E5.
De Audi A3, met name de 1.2 TFSI motor, 1.4 TFSI motor en 1.8 TFSI motor / 2.0 TFSI motoren, kan problemen ondervinden zoals een hoge olieverbruik en problemen met de distributieketting. Hoewel ze bekend staan om hun betrouwbaarheid en prestaties, kunnen deze problemen de algehele rijervaring beïnvloeden.
1 Liter - Kroon Oil Helar LL-04 0W-20.
Het olieverbruik kan variëren, soms tot 1 liter per 1.000 kilometer, en in extreme gevallen zelfs tot 3 of 4 liter per 1.000 kilometer. De Volkswagen beschikt over een 1.2 TSI,1.4 TSI of 1.8/2.0 TSI motor die dit probleem vertoont.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor.Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Veel autofabrikanten hebben officieel geen interval voor de vervanging van de ketting. Wanneer dit wel het geval is, kun je dit vinden in het onderhoudsboekje van je auto. Gemiddeld genomen moet een distributieketting na zo'n 100.000 tot 150.000 kilometer vervangen worden.