Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
De kosten per liter zijn nu 1,69 euro. Een tank kost je dan gemiddeld ongeveer 11 euro. Elke kilometer kost je uiteindelijk 'slechts' 4 cent.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Wil je met een scooter op benzine zuiniger rijden dan kun je bijvoorbeeld de rijstijl aanpassen en zorgen dat je banden goed op spanning zijn. Door eerder het gas los te laten, bijvoorbeeld wanneer je een kruispunt of stoplicht nadert, dan kun je daar al een paar procent aan brandstof mee besparen.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden.
Onderhoud: Koop je een nieuwe scooter dan loop je de eerste paar duizend kilometer tegen weinig onderhoudskosten aan. Bij de 1000 kilometer is de eerste keer dat je terugkomt en betaal je alleen de olie, dat is €12 en de rest is van onze kant. Daarna bij 3000 kilometer zit je tussen de €110 a €130.
Prettig voordeel: een 125cc'er is doorgaans goedkoop in aanschaf – er is een groot aanbod van modellen tussen 2500 en 3000 euro – en in gebruik – het benzineverbruik ligt tussen 2,5 en 3 l/100 km.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Bovendien betaal je geen verkeersbelasting op motoren en scooters van 125 cc. Ze zijn ook nog eens zuinig in gebruik: een verbruik van 2,5 tot 3 liter benzine per 100 km is volkomen normaal.
Wanneer je een scooter nieuw hebt gekocht kan volledig casco interessant zijn. maar daar betaal je wel al snel tussen de 30 en 40 euro per maand voor. Beperkt casco, waarbij alleen aanrijdingen en vandalisme niet zijn meeverzekerd, kost ongeveer de helft daarvan.
Vraag dan vooral even of de scooter eerder een ongeluk of schade heeft gehad. En let ook even op eventuele roestvorming, missende onderdelen, de banden en remschijven. Op deze manier weet je zeker dat je geen miskoop doet. Verder is het handig om een proefrondje met de scooter te maken.
In Nederland moet elke eigenaar van een scooter het voertuig verzekeren. Een scooter wordt namelijk gezien als een volwaardig voertuig in het verkeer. Dit betekent dat de scooter minimaal WA verzekerd moet zijn. Net als het verzekeren van bijvoorbeeld jouw auto is ook het afsluiten van een scooterverzekering verplicht.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Veel mensen weten niet zeker of een scooter ook geflitst kan worden door een flitspaal. Hier komt men helaas pas achter wanneer men thuis een prent ontvangt. Scooters met een geel kenteken mogen op dezelfde weg rijden als auto's. Dit betekent dat zij in dezelfde detectielus rijden als auto's.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
Is je budget wat groter en vind je de betrouwbaarheid heel belangrijk, dan raden we je een A merk aan. De Chinese scooter merken zijn AGM, BTC, Killerbee, Turbho, en IVA. De merken die meer kwaliteit bieden zijn Aprilia, Kymco, Peugeot, Piaggio, SYM, Vespa, en Yamaha.
Rijdt u dus lange afstanden alleen of met iemand achterop, dan komt een 4 takt scooter erg goed tot zijn recht. U tankt bij een 4 takt scooter ook gewoon euro 95,maar hoeft niet steeds olie bij te vullen,4 takt scooters hebben een pijlstok die u geregeld pijlt.