N.V. Nederlandse Spoorwegen is een Nederlandse spoorwegmaatschappij en naamloze vennootschap, waarvan de aandelen in handen zijn van de Nederlandse overheid.
De klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen kunt u 24/7 gratis bellen. Ook op feestdagen en in het weekend is de helpdesk zonder extra kosten te bereiken.
Telefoonnummer NS Klantenservice: 030- 751 51 55. De NS Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar, en daarnaast ook via de chat (ma t/m vr: 9:00 t/m 21:00u). Er is geen openbaar e-mailadres van NS bekend, wel kun je online reageren via dit formulier.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Een aanvraag indienen via Mijn NS is ook mogelijk. Log dan in op Mijn NS en klik vervolgens op het tabblad 'Los kaartje'. Ook als de hogesnelheidslijn deel uitmaakte van jouw reis (Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda), kun je online een aanvraag indienen.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Reizigers van 65 jaar of ouder reizen voordelig met de trein. Een heen- en terugreis voor slechts € 7,20*!
Het abonnement kost €5,10 per maand en als u het nu snel aanvraagt kost het de eerste drie maanden €2,50. Dan hoeft uw man geen abonnement te kopen, maar kan hij met 40 procent meereizen. Hij moet wel een eigen chipkaart hebben.
Nee, dat kan niet. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard voor één persoon in- of uitchecken. Net als bij de OV-chipkaart. Heb je meer kaartjes nodig, dan kun je die bij de chauffeur kopen of meerdere betaalpassen, creditcards of OV-chipkaarten gebruiken.
Downloaden en printen: neem het uitgeprinte ticket mee om te reizen, OF. Laden in de NS-app: de app opent automatisch. Je vindt jouw e-ticket onder het kopje 'Mijn tickets'.
€ 362,40 / mnd.
Regelmatig zijn er treinacties bij Kruidvat. Met een Kruidvat treinkaartje kun je in de regel zowel in het weekend als doordeweeks reizen.
Vernieuwen doet u via ov-chipkaart.nl. U kunt ook bellen: 0900 - 0980 (gebruikelijke belkosten). De kaart kost € 7,50 bij een online aanvraag en € 10,50 bij een schriftelijke aanvraag.
Aan de hand van de hoeveelheid vertraging wordt berekend wat je vergoeding is. De hoofdregel is: 50% van de ritprijs bij 30 minuten vertraging, en 100% bij 1 uur vertraging.
65 plus korting
Een van de grootste kortingen voor 65 plussers is die op het openbaar vervoer. Iedereen ouder dan 65 met een persoonlijke ov-chipkaart krijgt 34% korting in de bus, tram en metro. Ook gelden er verschillende kortingen op busabonnementen. Dit is met name interessant wanneer u vaak met de bus reist.
Bij NS kunnen mensen vanaf 60 jaar Keuzedagen kopen bij een dal voordeel abonnement op saldo. Mensen vanaf 65 jaar krijgen korting op abonnementen. NS heeft er niet voor gekozen om alle 65 jarigen zonder abonnement van korting te voorzien. Let wel, NS krijgt geen subsidie.
Sinds 1 januari 2005 kunt u de Pas-65 niet meer aanvragen. Door de invoering van de legitimatieplicht werd dit voor 65-plussers overbodig. Iedere 65-plusser kan nu met een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart zijn leeftijd aantonen.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.
De NS heeft een coulance regeling waarbij je eenmaal per jaar een boete kwijt gescholden kunt raken, je betaalt dan wel uiteindelijk de standaard ritprijs, maar bent dan de 50 euro aan boete kwijt.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.